
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,156 |
تعداد مقالات | 9,939 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,549,179 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,863,419 |
الگوی مدیریت منابع انسانی الکترونیک در سازمانهای دولتی براساس مفروضات خدمات دولتی نوین | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 4 (پیاپی 12)، آبان 1394، صفحه 43-59 اصل مقاله (857.14 K) | ||
نوع مقاله: توصیفی | ||
نویسندگان | ||
محسن ترابی1؛ میرعلی سید نقوی* 2؛ وجه الله قربانی زاده2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
نظریه پردازان مدیریت، مدت زمان طولانی است که به مدیریت منابع انسانی الکترونیک به عنوان رویداد قرن 21 نگریسته اند، اما حقیقتاً در زمان مطرح شدن هر نظریه، چالشها و موضوعات مربوط به آن پدیدار نمی شوند. حرکت از سمت مدیریت منابع انسانی بخش خصوصی به بخش دولتی، با استفاده از تکنیک های بخش خصوصی در محیط کاملا متفاوت، ممکن نیست بلکه زمینه ای که بخش دولتی در آن فعالیت می کند، می تواند اساساً ماهیت آن را تغییر دهد. این پژوهش کیفی با اتخاذ رهیافت حقوق مدنی و خدمات دولتی نوین به دنبال کشف الگوی مدیریت منابع انسانی الکترونیک در سازمانهای دولتی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. بدین منظور 11 مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان صورت پذیرفته است. تحلیل دادهها در فرایند کدگذاری باز با کمک نرم افزار MAXQDA منجر به ظهور 114 مفهوم در قالب 17 مقوله اصلی شد. الگوی مدیریت منابع انسانی الکترونیک سازمانهای دولتی پژوهش حاضر، شامل شرایط علی، مکانیزم ها، شرایط زمینهای، شرایط میانجی و پیامدها می باشد که لازم است با توجه به الگوی ذکر شده، ضمن توجه داشتن به چندگانگی ها زمینه پیاده سازی وضع مطلوب را فراهم کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت منابع انسانی الکترونیک؛ خدمات دولتی نوین؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ نرم افزار MAXQDA | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The model of electronic human resource management in public organizations based on assumptions of modern governmental services | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Torabi1؛ Mir Ali Seyed Naghavi2؛ Vajhollah Ghorbani Zadeh2 | ||
چکیده [English] | ||
It is a long time that management theorists have considered electronic human resource management as a phenomenon of 21st century, but truly in time of developing each theory, related challenges and topics to it will not appear. Movement from human resource management of private sector to public sector is not possible with using private sector techniques in completely different area but the field that public sector works in it can basically change its nature. Present qualitative research intends to discover electronic human resource management model in governmental organizations using grounded theory and choosing modern public services and civil rights. For this reason, 11 semi-structured interviews with experts were conducted. Data analysis in codification process was done with MAXQDA software and leads to appearance of 114 concepts in frame of 17 main groups. Electronic human resource management model in governmental organizations, including casual conditions, mechanisms, grounded conditions, moderator conditions and consequences that is necessary to prepare the way according to the mentioned model for implementing desired situation besides considering multiplicities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
electronic human resource management, modern public services, Grounded Theory, ministry of information technology and communication, MAXQDA software | ||
مراجع | ||
Abtin, A.; Mosakhani, M.; Manian, A. (2012). A model of e-HRM for Iranian public organizations, public management researches, 14, 41-62 (in persian). Alvani, M.; Ahmadi, K. (2013).concept of social responsibility and necessity of its elements in Iranian public organizations, management of public organizations (Payam Noor),3, 8-16 (in persian). Banker, R.; Bardham, I.; Chang, H.; Lin, S. (2006). Plant Information Systems, Manufacturing Capabilities, and Plant Performance, MIS Quarterly, 30(2), 315-337. Bondarouk, T., Ruël, H., & Looise, J. K. (Eds.). (2011). Electronic HRM in theory and practice, Howard House: Emerald. Davies, S. (2011). Outsourcing and the voluntary sector: a review of the evolving policy landscape, Voluntary Organisations and Public Service Delivery, London: Routledge. Denhardt, J.V.; Denhardt, R.B. (2003). The new public service: serving, Not steering. Armonk, NY: M.E. Sharpe. Garicano, L.; Heaton, P. (2010). Information Technology, Organization, and Productivity in the Public Sector—Evidence from Police Departments, Journal of Labor Economics, 28(1), 167-201. Gueutal, H. G., & Stone, D. L. (Eds.). (2005). The brave new world of eHR: Human resource management in the digital age, San Francisco: Jossey-Bass. Hays, S. W. (2004). Trends and Best Practices in State and Local Human Resource Management: Lessons to Be Learned?, Review of Public Personnel Administration, 24(2). Hertel, G., & Konradt, U. (Eds.). (2004). Human Resource Management im Inter- und Intranet. Göttingen: Hogrefe.
Kheirgo, M.; Danaei Fard, H.; Adeleazar (2013). A model for Transfering administrative development policies to Iran: an exploratory study based on mixed method, Journal of Disciplinary management, 49, 43-78 (in persian).
Lavigna, R. (2002). Best Practices in Public-Sector Human Resources: Wisconsin State Government, Human Resource Management, 41(3), 369–384.
Lee, G.; Perry, J. L. (2002). Are Computers Boosting Productivity? A Test of the Paradox in State Governments, Journal of Public Administration Research and Theory, 12(1), 77-102.
Legnick-Hall, M.L.; Moritz, S. (2003). The Impact of e-HR on the Human Resource Management Function, Journal of Labour Research, 24(3), 365–379.
Marler, J.H.; Liang, X.; Dulebohn, J.H. (2006). Training and Effective Employee Information Technology Use, Journal of Management, 32(5), 721–743.
Maxwell, J.A. ( 1992). Understanding and validity in qualitative research. Harvard Educational Review, 62, 279-300.
Nargesian, A. (2011). Changes in the concept of public accountability in different public management approaches, management culture, 9, 117-144 (in persian).
Neuman, W. L. (2000). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. Boston: Allyn & Bacon.
Panayotopoulou, L.; Vakola, M.; Galanaki, E. (2005). E-HR adoption and the role of HRM: evidence from Greece, Personnel Review, 36(2), 277- 294.
Pang, S. Min; Tafti, Ali; M. S. Krishnan. (2014). Information technology and administrative efficiency in U.S. State governments: A Stochastic frontier approach. MIS Quarterly, 38(4), 1079-1101.
Pollitt, C.; Bouckaert, G. (2000). Public mangement reform: A comparative analysis. Oxford: Oxford University Press.
Ruel, Huub;Tanya,Bondarouk; Jan Kees, Looise. (2004). E-HRM: Innovation or Irritation. An Explorative Empirical Study in Five Large Companies on Web-based HRM, management review,15(3), 364.
Sinkovics, R. R.; Penz, E.; Ghauri, P. N. (2008). Enhancing the Trustworthiness of Qualitative Research in International Business, MIR, 48(6), 689- 714.
Snow, R.E., Hutcheson, J., Prather, J. (1981). Using reputational sampling to identify residential clusters of minorities dispersed in a large urban region: Hispanics in Atlanta. in: Proceedings of the Section on Survey Research Methods, American Statistical Association. 101–106
Strauss, A.L.; Corbin, J.M. (1998). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory, 2nd edition, Thousand Oaks, California.
Torres-Corronas, T., & Arias-Oliva, M. (2009). E-human resources management: Managing knowledge people, Hershey: Idea.
Twining, J. (2000). A Naturalistic Journey into the Collaboratory: In Search of Understanding for Prospective Participants, Doctoral Dissertation, Denton: Texas Woman’s University.
Vares, H. (2001). Meta-paradigmatic approach to public management, Journal of Knowledge Management, 55, 6-30 (in persian).
West M.; Borrill C.; Dawson J.; Scully J.; Carter M.; Anelay S.; Pattersonm and Waring J. (2002). The link between the management of employees and patient mortality in acute hospitals, International Journal of Human Resource Management, 13(8), 1299–1310.
Wiblen, S.; Grant, D.; Dery, K. (2010). Transitioning to a new HRIS: the reshaping of human resources and information technology talent, Journal of Electronic Commerce Research, 11(4), 251-267.
Zafar, H. (2013). Human resource information systems: Information security concerns for organizations, Human Resource Management Review, 23, pp. 105-113.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,477 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,343 |