تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,760 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,878,621 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,493,566 |
پیشبینی مهارتهای مدیریت زمان انجام تکالیف درسی بر اساس مدل کوپر در دانشآموزان دختر دورة متوسطة اول تبریز | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 11، اسفند 1394، صفحه 17-24 اصل مقاله (189.57 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحیم بدری گرگری* 1؛ پریناز منصوری2؛ فاطمه فرجیان3 | ||
1روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز | ||
2روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
یکی از مهارتهای لازم برای موفقیت تحصیلی دانشآموزان مدیریت زمان است. این مهارت از جمله مؤلفههای خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان است. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نقش عوامل مختلف مدل کوپر در مهارت مدیریت زمان دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی با روش همبستگی انجام گرفت. آزمودنیهای پژوهش، شامل 400 دانشآموز دختر بودند که به وسیلة نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از نواحی آموزش و پرورش تبریز انتخاب شدند. از پرسشنامة پسخوراند فراهم شده از طرف معلمان (تراوتین و همکاران، 2006)، جهتگیری انگیزشی (ژو، 2010)، مقیاس تنظیم محیط (ژو، 2010) و مقیاس مدیریت زمان تکالیف (ماکان، 1994) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روشهای آماری آزمون معناداری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام به کار رفت. نتایج پژوهش نشان داد که ابتکار عمل در تنظیم محیط، پسخوراند فراهم شده از طرف معلمان و جهتگیری انگیزشی یادگیری مطالب درسی پیشبینیکنندۀ مهارت مدیریت زمان تکالیف درسی دانشآموزان است. این متغیرها 26 درصد واریانس مهارت مدیریت زمان تکالیف درسی را تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت زمان؛ تنظیم محیط؛ بازخورد؛ جهتگیری انگیزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting Homework Time Management Skills based on Cooper’s Model in First High School Female Students in Tabriz | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahim Badri .G1؛ Parinaz Mansoori2؛ Fatemeh Farajian3 | ||
چکیده [English] | ||
The time management is one of the skills needed for academic success of students. This is one of the components of self-regulated learning skills of students. This research was conducted to study the predictive role of various variables of Cooper’s model in prediction of homework time management skills. 400 female secondary school students were selected from districts of Tabriz Office of Education with multi-stage cluster random sampling method. Data were gathered through Teacher Feedback Scale, Reasons for Doing Homework Questionnaire, Arranging the Environment Scale, and Homework Time management Scale. Data was analyzed by multiple regression method in SPSS software. The results showed that arranging the environment, Teacher feedback, and Learning-oriented reasons were important predictive factors of homework time management skills of students. In addition, it was found that 26% of the variance of homework time management skills accounted by these variables. The findings can be used to guide school students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Time Management, Arranging the Environment, Feedback, Learning - Oriented Reasons | ||
مراجع | ||
جهانسیر، خسرو؛ صالحزاده، کریم؛ وثاقی، حبیبه؛ موسویفر، اقبال (1386). "تأثیر مدیریت زمان در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مراغه". دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 16، 114-97. فرنر، ج (1381). مدیریت موفق زمان، ترجمة ناصر جوادیزاده، تهران: انتشارات پژوهش. کیامنش، علیرضا (1374). ارزیابی آموزشی، تهران: انتشارات پیام نور. Briddell, B. (1986). The effect of a time management training program upon occupational stress levels and the type of behavioral pattern in college administration: PhD Dissertation abstract, University of Florida.
Britton, B.K. & Glynn, S.M. (1989). Mental management and creativity: A cognitive model of time management for intellectual productivity. In J.A. Glover, R.R. Ronning and Reynolds, C.R., Handbook of creativity, New York: Plenum.
Britton, B.K. & Tesser, A. (1991). Effects of time management practices on college grades. Journal of Educational Psychology, 83, 405-410.
Claessens, B.J.C., Van Eerde, W., Rutte, C.G. & Roe, R.A. (2007). A review of the time management literature. Personnel Review, 36, PP: 255 –263.
Cooper, H. (Ed.). (2004). Homework. Theory into Practice, 43(3), PP: 174-181.
Cooper, H., Civey R. & Patall, E.A. (2006). Does Homework Improve Academic Achievement? A Synthesis of Research, 1987–2003, Review of Educational Research, 76, PP: 1–62.
Corno, L. (2000). Looking at homework differently. Elementary School Journal, 100, 529–548.
Ellas, E. & Pofu, D. (1995). Time management practices in an African culture: Correlates with collage academic grades. University of Zimbabwe.
Harris, S., Nixon, J. & Rudduck, J. (1993). School work, homework and gender. Gender and Education, 5, PP: 3-14.
Hofer, B., Yu, S. & Pintrich, P.R. (1998). Teaching college students to be self-regulated learners. In Schunk, D.H., and Zimmerman, B.J. (eds.), Self-Regulated Learning: From Teaching to Self-Reflective Practice, Guilford Press, New York, PP: 57–85.
Jackson, C. (2002). Laddishness as a self-worth protection strategy. Gender and Education, 14, PP: 37-51.
Jackson, C. (2003). Motives for ‘laddishness’at school: Fear of failure and fear of the feminine. British Educational Research Journal, 29, PP: 583-598.
Killoran, I. (2003). Why is your homework not done? How theories of development affect your approach in the classroom. Journal of Instructional Psychology, 30, PP: 309−315.
Leone, C.M. & Richards, M.H. (1989). Classwork and homework in early adolescence: The ecology of achievement. Journal of Youth and Adolescence, 18, 531–548.
Macan, T.H. (1994). Time management: Test of a process model. Journal of Applied Psychology, 79, PP: 381–391.
Mackenzie, A. (1990). The Time Trap. New York, McGraw-HilL.
Mau, W. & Lynn, R. (2000). Gender differences in homework and test scores in mathematics, reading and science at tenth and twelfth grade. Psychology, Evolution & Gender, 2, 119-125.
Pintrich, P.R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self - regulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16, PP: 385−407.
Pomerantz, E.M., Ng, F. & Wang, Q. (2006). Mothers’ mastery-oriented involvement in children’s homework: Implications for the well-being of children with negative perceptions of competence. Journal of Educational Psychology, 98, PP: 99–111.
Schunk, D.H. (2005). Self - regulated learning: The educational legacy of Paul R. Pintrich. Educational Psychologist, 40, PP: 85−94.
Sherover, Charles M. (1975). The human experience of time: The development of its philosophic meaning, New York University Press (New York).
Trautwein, U., Ludtke, O., Schnyder, I. & Niggli, A. (2006). Predicting homework effort: Support for a domain-specific, multilevel homework model. Journal of Educational Psychology, 98, PP: 438–456.
Warrington, M., Younger, M. & Williams, J. (2000). Student attitudes, image and the gender gap. British Educational Research Journal, 26, PP: 393-407.
Warton, P.M. (2001). The forgotten voices in homework: Views of students. Educational Psychologist, 36, PP: 155–165.
Xu, J. & Corno, L. (2003). Family help and homework management reported by middle school students. Elementary School Journal, 103, PP: 503−518.
Xu, J. & Corno, L. (2006). Gender, family help, and homework management reported by rural middle school students. Journal of Research in Rural Education, 21(2). Retrieved [24/2/2013] from http://jrre.psu.edu/articles/21-2.pdf.
Xu, J. (2008). Models of secondary school students' interest in homework: A multilevel analysis. American Educational Research Journal, 45, PP: 1180−1205.
Xu, J. (2010). Predicting homework time management at the secondary school level: A multilevel analysis. Learning and Individual Differences, 20, PP: 34–39
Zimmerman, B.J. (1998). Academic studying and the development of personal skill: A self- regulatory perspective. Educational Psychology, 33, PP: 73–86.
Zimmerman, B.J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45, PP: 166−183. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,712 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,642 |