تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,105 |
تعداد مقالات | 9,457 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,069,888 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,962,702 |
بررسی دلایل و انگیزه های حضور فارغ التحصیلان رشته های غیرتربیت بدنی در مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی، از دیدگاه اساتید | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 4، فروردین 1392، صفحه 55-62 اصل مقاله (114.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجید جلالی فراهانی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی* | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، بررسی انگیزه ها، دلایل و تاثیر حضور فارغ التحصیلان رشته های غیرتربیت بدنی در مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی بود. این پژوهش توصیفی (از نوع پیمایشی) بود که به روش میدانی و با استفاده از پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری پژوهش اساتید دانشکده ها و گروههای تربیت بدنی دانشگاه های تهران در سال تحصیلی 89-1388 بودند که تعداد آنها برابر با حدود 110 نفر برآورد شد. نمونه آماری پژوهش 70 نفر از اساتید دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، تربیت معلم، علامه طباطبایی و شهید بهشتی بودند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. در نهایت و پس از جمع آوری پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل آماری پژوهش بر روی 46 پرسشنامه انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از روش های علمی روایی و اعتبار آنها تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری تحلیل عاملی انجام شد و نشان داد اصلی ترین عامل در خصوص انتخاب گرایش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، علاقه مندی دانشجویان به آن گرایش تحصیلی است. پس از آن توصیه های اساتید و نیز علاقه مندی به یک استاد خاص دارای بیشترین اهمیت معرفی شدند. همچنین، سهولت قبولی در آزمون رشته تربیت بدنی و نیز سهولت ادامه تحصیل تا مقطع دکترا، از جمله مهمترین انگیزه های فارغ التحصیلان رشته های غیرتربیت بدنی از حضور در دوره کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی بود. با توجه به اینکه حضور فارغ التحصیلان رشته های دیگر در آزمون کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و قبولی آنان در این رشته، مشکلاتی را به دنبال دارد؛ به دست اندرکاران و برنامه ریزان امر توصیه می شود، با بررسی تمامی جوانب شرایط را به نحوی به پیش ببرند که مصالح رشته تربیت بدنی به بهترین نحو ممکن لحاظ شده و شایسته ترین افراد از طریق آزمون کارشناسی ارشد، انتخاب شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه؛ دوره کارشناسی ارشد؛ تربیت بدنی؛ غیرتربیت بدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigate the motivations and reasons of non physical education graduate students participation in postgraduate physical education course | ||
نویسندگان [English] | ||
Majid Jalali Farahani؛ Ebrahim Alidoost | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the motivations and reasons of non physical education graduate students that continued their education in postgraduate physical education course. Research method was descriptive. The statistical society of research was physical education scientific boards of the universities of Tehran that were teaching in 2009-2010 educational courses. The numbers of statistical society were 110. The sample of scientific board was 70 persons that selected randomly from 5 universities (Tehran, Tarbiyat Modares, Tarbiyat Moalem, Allame Tabatabayi and Shahid Beheshti). 46 persons of samples were participated in this research. The research tool was questionnaire that their reliabilities and validities were conformed through the scientific methods. The analysis of data was done with factor analysis test. The results of research were shown that interest was the most important factor to choose the educational disciplines. Teacher advises and interest to a particular teacher was the other important factors. The most important reasons of non physical education graduate students to select the postgraduate physical education course were the ease of postgraduate physical education test and facility of continued the educational course to PhD. We suggest analyzing all aspects of situation and redesigning the postgraduate test and course of physical education, so that selected the most qualified person to studying in postgraduate physical education course. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Motivation, M.Sc physical education course, Physical education students, non physical education students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,848 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,036 |