
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,156 |
تعداد مقالات | 9,939 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,547,546 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,862,280 |
اثربخشی آموزش نوروفیدبک (پسخوراند عصبی) در کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیشفعالی (ADHD) | ||
عصب روان شناسی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 3، اسفند 1394، صفحه 38-56 اصل مقاله (693.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عاطفه باغبان کازرانی1؛ عصمت دانش* 2؛ پیمان حسنی ابهریان3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران. | ||
2استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران. | ||
3پزشک و دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر کاهش میزان پرخاشگری کودکان دچار نقصتوجه و بیش فعالی بود. روش: روش پژوهش، شبه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کودکان 14-7 ساله پسر که در سال تحصیلی 94-1393 به مرکز جامع اعصاب و رواندرمانگران بهجو بودند. از میان آنها تعداد 40 نفر که دچار نقصتوجه و بیش فعالی بودند به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جای گرفتند. اختلال نقصتوجه و بیش فعالی با استفاده از فهرست بازبینی مصاحبه بالینی بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی، ویرایش پنجم،2013، مصاحبه تشخیصی توسط روانپزشک و آزمون اختلاط دیداری شنیداری استنفورد و ترنر (1995) و آزمون پرخاشگری کودکان شهیم (1385) تشخیص داده شد. آموزش نوروفیدبک با هدف کاهش تتا به بتا با سرکوب تتا و افزایش بتا و ریتم حسی ـ حرکتی در طی ده هفته 30 جلسه هر هفته سه جلسه اجرا شد. کودکان هر دو گروه در مرحله پیش و پسآزمون و پیگیری دوماهه مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد مقدار F برای اثر پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری معنا است (001/0P≤)، یعنی بین نمرات پرخاشگری در مراحل سهگانه درمانی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: یافتههای حاصل از تحلیل واریانس مختلط و آزمون تکرار سنجش نشان داد که تأثیر معنیدار درمان نوروفیدبک در کاهش پرخاشگری کلامی، جسمانی و رابطهای ونیز مؤید ثبات این روش درمانی در مرحله پیگیری بود. | ||
کلیدواژهها | ||
پرخاشگری؛ اختلال نقصتوجه بیش فعالی؛ نوروفیدبک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Neurofeedback Treatment on Aggression Reduction in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) | ||
نویسندگان [English] | ||
Atefeh Baghban Kazerani1؛ Esmat Danesh2؛ Peyman Hasani Abhariyan3 | ||
1M.A. in Clinical Psychology, Azad University, Karaj, Iran | ||
2Professor of Clinical Psychology, Azad University, Karaj, Iran | ||
3Physician and PhD in Cognitive Neuroscience, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this study was to determine the effectiveness of neurofeedback treatment on decreasing the aggression of children with attention-deficit hyperactivity disorder. Method: The study was quasi experimental with pre and posttests as well as treatment. Besides, there was a two months follow up. The statistical population composed of 7 to 12 years old male children, selected from among 80 children who had enrolled at Behjou Psychiatry Clinic in 2014-2015 educational year. Using purposive sampling, 40 children with attention-deficit hyperactivity disorder were randomly grouped in two control and experimental groups. Attention-deficit hyperactivity disorder was determined by four instruments including the clinical interviewing review list, based on psychiatric disorders diagnostic and statistical guide, 5th edition, 2013; diagnostic interview with a psychiatrist; Stanford and Turner's audiovisual test; and children's aggression test (Shahim, 2006). Having the goal of theta to beta reduction, beta suppression, theta increase and sensory motor rhythm, Neurofeedback Test was implemented three sessions a week, for ten weeks. Children of both groups were assessed in pre and post-test stages and a two-month follow up. Findings: The results showed that F value is significant for pretest, posttest and follow up (P≤0/001) that indicated there are significant difference among aggression scores. Conclusion: Findings of multi variable covariance analyses suggested that neurofeedback treatment leads to a meaningful improvement in verbal, physical and relational aggression. Overall, the results of this study suggested that educational neurofeedback remedy has a significant effect in reducing the aggression of children with attention-deficit hyperactivity disorder. Furthermore, the effect of the treatment was the same in the follow up test. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aggression, Attention-deficit hyperactivity disorder, Neurofeedback | ||
مراجع | ||
شهیم، س (1386). «پرخاشگری رابطهای در کودکان پیشدبستانی». مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، (شماره3): 271-264.##شهیم، س (1377) مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر. انطباق و هنجاریابی. انتشارات دانشگاه شیراز. 223.##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,106 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,435 |