تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,761 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,879,924 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,494,214 |
استخراج اقدامات مناسب جذب هیأت علمی برای دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 3 (پیاپی 15)، تیر 1395، صفحه 63-84 اصل مقاله (755.98 K) | ||
نوع مقاله: توصیفی | ||
نویسندگان | ||
هادی مصدق* 1؛ وجیه سادات حسینی2 | ||
1کارشناس و پژوهشگر پژوهشکدة سیاست پژوهشی و مطالعات راهبردی حکمت | ||
2کارشناس ارشد تعلیم و تربیت اسلامی، جامعه الزهرا | ||
چکیده | ||
ارائه فرایند مناسب جذب هیأت علمی در دانشگاههای دولتی وزارت علوم، هدف این پژوهش بود. که بدین منظور به بررسی آسیبهای فرایند کنونی، چگونگی فرایندهای دانشگاههای دنیا و همچنین بررسی دیدگاه صاحبنظران در خصوص فرایند مناسب جذب، پرداخته شد. جهت بررسی آسیبهای جذب و همچنین تجربه دانشگاههای دنیا از روش کتابخانهای و برای بررسی نظرات صاحبنظران جذب از روش تحلیل مضمونبا ابزار مصاحبه پاره ساختاریافته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی سؤالات مصاحبه توسط متخصصان و پایایی تحلیلها از روش پایایی باز آزمون (91/0) و پایایی بین کدگذاران (78/0)تأیید شد. جامعه موردنظر تمامی متخصصان آموزش عالی و متصدیان جذب هیأت علمی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند، شناسایی و مورد مصاحبه و در 25 نفر به اشباع نظری رسید. مصاحبهها ضبط، پیادهسازی و تحلیل و کدگذاری شد. یافتههای بخش مطالعاتی منتج به شناسایی 84 اقدام مناسب و 13 آسیب محوری فرایند کنونی و یافتههای بخش کیفی منتج به شناسایی 64 اقدام مناسب در فرایند جذب، از نگاه صاحبنظران شد. درنهایت با توجه به مقایسه اقدامات اشارهشده در دانشگاههای دنیا و اقدامات استخراجشده از دیدگاه صاحبنظران و با لحاظ آسیبهای موجود، فرایند موردنظر در 14 اصل و 64 اقدام مناسب در مراحل چهارگانه: برنامهریزی، نیرویابی، انتخاب و انتصاب طراحی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاههای دولتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری؛ فرایند جذب اعضای هیئتعلمی؛ اعتباریابی فرایند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Proposal of an Appropriate Process into the Faculty Employment in Public Universities of Iran's Ministry of Science, Research and Technology | ||
نویسندگان [English] | ||
Hadi Mosaddegh1؛ Vajiheh Sadat Hosseini2 | ||
1Ph.D. Educational Researcher of Research Policy and Strategic Studies in Hikmat | ||
2Master of Islamic Education, Al-Zahra Society | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this paper was to proposal of an appropriate process into the faculty employment in public universities of Iran's ministry of science. Hence, we deal with to: 1. pathology of the current domestic process, 2.investigating due processes of other universities all around the world, and 3.surveying expert perspective in regards to appropriate employment process. To investigate this issue the paper methodologically relies on the document studies and approach thematic analysis via quasi structural interviews. The face validity and content validity of the interview questions have assessed by specialists and for reliability has used test-retest reliability (91%) and intercoder reliability (78%). The population that this study focuses on includes all experts of higher education in these universities as well as those that are involved in the process of faculty employment. These individuals were purposefully selected and interviewed. The interviews were recorded, typed, coded, and analysed. Our research indicates the following Results: our document studies produced 84 appropriate measures as well as 13 critical drawbacks, and qualitative studies have identified 64 appropriate measures from the expert point. Taking into account the process of various countries, measures derived from experts’ opinions and current drawbacks, we finally developed the due process in terms of 14 governing principles and 64 appropriate measures in 4 phases of planning, recruiting, selection and appointment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Public Universities of Iran's Ministry of Science, Research and Technology, Faculty Employment Process, Experts | ||
مراجع | ||
آتشک، محمد؛ قهرمانی، محمد؛ ابوالقاسمی، محمود و فراستخواه، مقصود (1390). مفهوم فساد اداری در نظام آموزش دولتی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال ششم، شماره 3. ابراهیمی، یزدان (1385). جذب اعضاء هیئتعلمی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران و چند دانشگاه معتبر جهان، تهران: دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ایران. بازرگان، عباس (1390).مقدمهای بر روشهای پژوهش کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری، نشر دیدار. بیابانگرد، اسماعیل (1387). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: دوران. سعادت، اسفندیار (1389). مدیریت منابع انسانی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).، مرکز تحقیق و توسعة علوم انسانی. سیدجوادین، سیدرضا (1384). برنامهریزی نیروی انسانی، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. دسلر، گری (1386). مبانی مدیریت منابع انسانی، (ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی)، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. ذاکر صالحی، غلامرضا و ذاکر صالحی، امین (1389). بررسی دیدگاه مدیران مراکز علمی کشور درزمینة استقلال دانشگاهی در ایران، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم، شماره اول. رحیمی، صدری (1377). روند و معیارهای پذیرش اعضاء هیئتعلمی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی پساز انقلاب اسلامی، تهران: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. رسولی، رضا و شهابی، بهنام (1388). فساد اداری در مدارس آموزشی: عوامل مؤثر بر پیدایش، گسترش و کاهش آن"، مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 3. حقیقتیان، منصور؛ کریمی زاده، سمیه؛ نظری، جواد (1391). بررسی برخی عوامل اجتماعی مؤثر بر فساد اداری، جامعهشناسی کاربردی، سال 23 شماره، 48، شماره چهارم. حاجی کریمی، عباسعلی و رنگریز، حسن (1386). مدیریت منابع انسانی، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی. خبرگزاری مهر (1394). مصاحبه با رئیس مرکز جذب (رضوان طلب)، http://www.mehrnews.com/news . جاودانی، حمید (1391). گزارش علمی بازکاوی آییننامه استخدامی اعضای هیئتعلمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، گروه مطالعات مدیریت آموزش عالی. جزنی، نسرین (1384). مدیریت منابع انسانی، تهران: نشر نی. سازمان ملی جوانان (1384). فاز اول پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای جوانان ایران، تهران: انتشارات سازمان ملی جوانان. سازمان ملی جوانان (1386). فاز دوم پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای جوانان ایران، تهران: انتشارات سازمان ملی جوانان. شاهی بیک، آزاده و هاشمی، لیلا (1386). مهندسی مجدد از طریق فناوری اطلاعات، تهران: نشر ورا. عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، ابوالحسن (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره دوم. فراستخواه، مقصود (1382). آزادی علمی، مجلس و پژوهش. سال دهم شماره 41. فراستخواه، مقصود. (1388). سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران و تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مؤثر بر آن، تهران: رسا. قضاوی، حسین (1384). نگاهی به شاخصهای سنجش مبارزه به فساد، مجله اقتصادی، سال پنجم، شماره 51 و 52. گراوند، میرزا (1390). ارزیابی فرایند استخدام هیئتعلمی در دانشگاه لرستان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی. مردانی، محمدرضا؛ حکیم، امین و خالقیان، امیر (1392). " آشنایی با عملکرد و فرایند جذب و تبدیل وضعیت اعضاء هیئتعلمی، مرکز جذب اعضاء هیئتعلمی وزارت علوم- تحقیقات و فناوری. مدرس هاشمی، محمود (1391). نقدی بر روند جذب اعضای هیئتعلمی دانشگاههای کشور در سالهای اخیر ، منتشر شده در سایت خبری تعامل در تاریخ؛ 4/8/1391.www.taamolnews.ir. مصدق، هادی (1395). بررسی فرایند جذب اعضاء هیئتعلمی در دانشگاههای دولتی وزارت علوم و ارائه الگوی مناسب (رساله دکتری منتشر نشده) دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی تهران. مصدق، هادی؛ زینآبادی، حسن؛ بهرنگی، محمدرضا و عبداللهی، بیژن (1395). آسیبشناسی فرایند جذب هیئتعلمی در دانشگاههای دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از نگاه صاحبنظران؛ یک مطالعه کیفی، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، تهران: دانشگاه جامع امام حسین (ع). مصدق، هادی؛ زینآبادی، حسن؛ بهرنگی، محمدرضا؛ عبداللهی، بیژن (1395). بررسی اقدامات جذب هیئتعلمی در میان دانشگاههای دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاههای دولتی دنیا و نظام آموزشی سابق حوزه علمیه قم. مدیریت در دانشگاه اسلامی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها. محمدپور، احمد (1392). روش پژوهش کیفی ضد روش، تهران: انتشارات جامعه شناسان. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری. (1390). بررسی و آسیبشناسی آییننامه ارتقای اعضاء هیئتعلمی، بازیابی شده http://www.isti.ir/uploads/erteghaheyatelmi.pdf. میرسپاسی، ناصر (1384). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار، تهران: نشر میر. وزارت کار و رفاه اجتماعی (زیر چاپ). فاز چهارم پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای جوانان ایران. هیئت عالی جذب. (1394). "مجموعه قوانین جذب هیئتعلمی" ، برگرفته از آدرس http://jz.farhangoelm.ir/. Babcock, L. & Laschever, S. (2003). Women don’t ask: Negotiation and the gender divid. Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Bauer, C. C. & Baltes, B. B. (2002). Reducing the effects of gender stereotypes on performance evaluations. Sex Roles, 9(10), 465–476. Bertrand, M. Chugh, D. and Mullainathan. D. (2005). "Implicit Discrimination." The American Economic Review 95. no. 2: 94–98. Biernat, M., and Kobrynowicz. D. (1997). "Gender- and Race-Based Standards of Competence: Lower Minimum Standards but Higher Ability Standards for Devalued Groups". Journal of Personality and Social Psychology 72, no. 3: 544–557. Creswell, J. and Miller, D. (2000). "Determining Validity in Qualitative Inquiry". Theory into Practice. 39(3). Columbia university.)2009(. "Guide to Best Practices in Faculty Search and Hiring." Retrieved from: http://facultydiversity.columbia.edu/. Eurydice European Unit. (2008). "Higher Education Governance in Europe, Policies, structures, funding and academic staff." This document is available on the Internet from:(http://www.eurydice.org). Flannigan,S., Jones.B.R. and Moore.W. (2014). "An exploration of faculty hiring practices in Community College." Journal of Research and Practice, 28:10, 823-836, DOI:10.1080/10668920390276894. Heilman, M. E. Wallen, A. S., Fuchs, D., and Tamkins, M. M. (2004). "Penalties for success: Reactions to women who succeed at male gender-typed tasks." Journal of Applied Psychology, 89(3), 416–427. Katznelson, I. (2006). "When affirmative action was white." Poverty and Race Research Action Council 15(2). Lowery, B. S., Hardin, C. D. and Sinclair S. (2001). "Social Influence Effects on Automatic Racial Prejudice." Journal of Personality and Social Psychology 81: 842–855. Majcher,A. (2008). "Higher Education Policy."Journal Articles, Report Evalutive, pp245 -258.from:www.Eric.edu.gov. Metcalf,H., Rolfe,H., Stevens, P. and Weale,M. (2005). "National Institute of Economic and Social Research." Recruitment and Retention of Academic Staff in Higher Education. No 658.retrived from: http://www.niesr.ac.uk/publications/recruitment-and-retention-academic-staff-higher-education#.VeG7ZPlViko. Robert V. Caro, S.J. (2008)."Moving Beyond Traditional Recruitment Strategies Recruiting and Hiring Faculty for Mission." reported by Loyola Marymount University at 2008. Sagaria, M. A. D. (2002). "An exploratory model of filtering in administrative searches:Toward counter-hegemonic discourses." The Journal of Higher Education 73(6): 677–710. Smith, D. (2000)." How to diversify the faculty." Academe, 86, no. 5. Washington, D.C.: AAUP. Sommers, S. (2006). "On Racial Diversity and Group Decision Making: Identifying Multiple Effects of Racial Composition on Jury Deliberations." Journal of Personality and Social Psychology 90, no. 4:597–612. Steinpreis, R. E., Anders, K.A., and Ritzke D. (1999). "The Impact of Gender on the Review of the Curricula Vitae of Job Applicants and Tenure Candidates: A National Empirical Study." Sex Roles 41, nos. 7/8: 509–528. Steneck, Nicholas h. (1991).faculty governance at the university of Michigan. a report for the university community. The University of North Carolina at Chapel Hill. (2015). "Summary of EPA non-faculty employee policies". Retrived from: hrconnect.unc.edu at 18/9/2015. Tuitt, F. F., Sagaria M. A. D., and Turner C. C. V. (2007)." Signals and Strategies in Hiring Faculty of Color." Higher Education: Handbook of Theory and Research: XXII:424–425. Uhlman, E. L., and Cohen, J. L. (2005). "Constructed Criteria: Redefining Merit to Justify Discrimination." Psychological Science 16, no. 6: 474–480. UNM university. (2009)." Faculty Search Committee Procedures Handbook." Retrieved from: http://search.unm.edu/search Valian. (1998)."Gender Schemas at Work. "(Chapters 1 and 7) in Why So Slow? The Advancement of Women. Cambridge, Mass. Wikipedia. (2014). Retrived from: www.wikipedia.com, at 19/8/2014. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,653 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,050 |