تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,105 |
تعداد مقالات | 9,461 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,072,250 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,964,383 |
ارائه راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی (مطالعه موردی شهرستان مینودشت) | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، اسفند 1395، صفحه 105-115 اصل مقاله (368.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیده خسروی مهر* 1؛ مجتبی قدیری معصوم2؛ محمدرضا رضوانی3 | ||
1کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم ، دانشگاه تهران | ||
2استاد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران | ||
3استاد دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی در شهرستان مینودشت را ارائه می دهد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز از مطالعات کتابخانه ای و میدانی -شامل مشاهده مستقیم و منظم و پرسشنامه- استفاده شده است. برای بدست آوردن پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد در این ارتباط ضریب بدست آمده( 0.74 ) نشان دهنده پایایی مطلوب پرسشنامه می باشد. جهت سنجش روایی پرسشنامه، ظاهر و محتوی پرسشنامه توسط 10 نفر از کارشناسان و متخصصین رشته گردشگری تایید شد. گروه های درگیر در این تحقیق عبارتند از: جامعه محلی، مدیران محلی و گردشگران . داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماریSPSS V18 و مدل SWOT تجزیه و تحلیل شدند؛ یافته های تحقیق نشان می دهد که ورزش های هوایی مانند پاراگلایدر در بین جاذبه های گردشگری ورزشی شهرستان مینودشت در رتبه اول قرار دارند. یافته های تحقیق نشان می دهد عوامل متعدد بر فرایند توسعه گردشگری ورزشی شهرستان موثر می باشند مهم ترین قوت و ضعف توسعه گردشگری ورزشی در شهرستان مینودشت به ترتیب پایین بودن هزینه حضور در رویدادهای ورزشی وعدم استفاده از تجارب موجود در زمینه توسعه متقابل ورزش و گردشگری می باشد و همچنین مهم ترین فرصت و تهدید به ترتیب امکان حضور گردشگران و ورزشکاران خارجی و کیفیت پایین خدمات آژانس های گردشگری است. در نهایت با تلفیق عوامل درونی و بیرونی بر روی نمودار مدل سوات، راهبردهای تدافعی به عنوان راهبردهای بهینه شناخته شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
"توسعه گردشگری"؛ "گردشگری ورزشی"؛ "ورزش های هوایی"؛ "پاراگلایدر"؛ شهرستان مینودشت" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Providing sports tourism development strategies (Case study: Minoodasht township) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamideh khosravimehr1؛ Mojtaba Ghadiri Masom2؛ | ||
چکیده [English] | ||
this study provids development strategies of sports tourism in the Minoodasht township. The research method is descriptive–analytical and to collection required information use library and field research)questionnaires and direct observation(. Cronbach's alpha coefficient was used to obtain reliability in this regard, the coefficient obtained (0.74) shows reliability of the questionnair . Also to assess the validity of questionnaire, appearance and content of the questionnaire was approved by 10 experts in the field of tourism experts who are experts in the development of the questionnaire. Groups involved in this research include local people, local managers and tourists. In the first group using Cochran formula and its amendments, the sample size was estimated 380 people, the second group were selected 20 managers and the third group 100 tourists. Data obtained from the questionnaires using SPSS V 18 software and the SWOT model analysis. Findings research shows aerial sports like paragliding sport in the first place among the tourist attractions. Findings research most important strengths and weaknesses in order to develop sports tourism in the city Minoodasht is the low cost of attending sporting events and lack of experience in the development of mutual sport and tourism as well as the most important opportunities and threats is the possibility of the presence of tourists and foreign athletes and the low quality of tourism services agencies. Finally, the integration of internal and external factors on the SWOT model diagram, defensive strategies were identified as optimal strategies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"tourism development", " sports tourism", "Aerial sports", "paragliding", "Minoodasht township" | ||
مراجع | ||
اصفهانی، نوشین (1388). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه صنعت جهانگردی ورزشی داخلی و خارجی و ارائه مدل برنامهریزی استراتژیک در کشور. رساله دکتری. دانشگاه تهران.##حمیدی، مهرزاد؛ رضوی، محمدحسین؛ امیرنژاد، سعید؛ شفیع زاده، شهرام؛ فضلی درزی، اعظم (1389). «تبیین استراتژیهای گردشگری ورزشی کشور(ایران)». پژوهش نامه مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. سال 6، شماره 12. صص 68-51.##شجاعی، وحید؛ تجاری، فرشاد؛ سلیمانی تپهسری، بهاره؛ دوستی، مرتضی (1390). «برنامه ریزی راهبردی توریسم ورزشی استان مازندران». فضای جغرافیایی. سال 12، شماره 39، صص 194-173.##علی آبادی، سمیرا؛ حسامی، شیما (1393). «امکان سنجی پیوند عملکردی اکوتوریسم و توریسم ورزشی در ایران (مطالعه موردی: استان کردستان)». فصلنامه پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. سال 3، شماره 3، صص 50-43.##مهدی زاده، عباس؛ طالبپور، مهدی؛ فتحی، مهرداد (1392). «بررسی وضعیت گردشگری ورزشی در شهر مشهد بر اساس تحلیل »SWOT. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، سال 2، شماره 4، صص 36-23. ##محمودی یکتا، مهدی؛ ذبیحی، اسماعیل؛ جورابلو، مسعود (1391). «تأثیر مؤلفههای گردشگری بر گرایش گردشگران ورزشی به ایران». نگرشهای نو در جغرافیای انسانی. سال4، شماره 2، صص 149-139.##Chalip, L., & Green B.C (2001), “Leveraging large sports events for tourism: Lessons learned from the Sydney Olympics”. Supplemental proceedings of the travel and tourism. research association 32nd annual conference, Fort Myers, FL, June 10–13.##Cho, Kwang-Min (2004), “Developing Taekwondo as a tourist commodity”. International Journal of Applied sports sciences, No13, 53-62..##Emery.P (2010), “past, present, future major sport event management practice: the practitioner perspective. Sport management review” Sport Management Reviewvol.13.pp. 158-170.##Gratton, C; Henry I (2001). Sport in the city: The role of sport in economic and social regeneration.Routledge, Florence, KY, U..##Gibson, H (Ed) (2006). Sport tourism: Concepts and theories. Oxon: Routledge.##Hinch, T. & J. Higham (2005). “Sport, tourism and authenticity”, European Sport Management Quarterly, 3, pp. 243–256.##Icoz,O; Gunlu, E & Oter,Z(2010).Sport tourism destinations as brand and factors affecting destination choices of soccer teams. 5th International congress on business,economic and Management, pp 1-12.##Kennelly, M & Toohey K (2014), Strategic alliances in sport tourism: National sport organisations and sport tour operators, Sport Management Review, pp1-12.##Kim, W., Jun, H., Walker M., Drane D (2015) Evaluating the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events: Scale development and validation, Tourism Management 48, pp12-32.##Kozak, M (2005). “Comparative analysis of tourist motivations by nationality and destinations”. Tourism Management, 23, pp. 221–232..##Laimer, P., & Weiss, J (2009). Portfolio Analysis (PFA) as a strategic tool for tourism policy: an integrated analysis of overnight data. Tourism Review, 64(1), 17-31.##Taleghani GH.R & Ghafari A (2014), Providing a management model for the development of sports Tourism, The 3rd International Geography Symposium-GEOMED 2013: 289-298.##Tu, Y. H (2011). Destination Marketing on the Internet: The Effectiveness of Advanced DESCENT.Ling Tung University.##Van der Zee, E (2011), Image improvement as a tangible legacy of Hallmark events; the case of the 2010 World Cup in South Africa, Research Master Human Geography and planning Faculty of Geosciences, pp1-23.##Yate, B (2006). “Sport Tourism Planning Template”, Canadian Sport Tourism Alliance and the Ontario Ministry of Tourism and Recreation, pp4-39.##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,498 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,918 |