تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,757 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,851,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,466,883 |
ارتباط بین توانمندسازی روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی دبیران تربیتبدنی استان گلستان: نقش میانجی رضایت شغلی | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تیر 1396، صفحه 77-88 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کیوان ملانوروزی* 1؛ حسین اربابی2؛ زهرا رضایی2 | ||
1گروه مدیریت ورزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه ازاد اسلامی ،اسلامشهر ٫ ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین توانمندسازی روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی دبیران تربیت بدنی با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی بود. روش تحقیق کاربردی که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران تربیتبدنی استان گلستان در سال تحصیلی 96-1395 بوده که تعداد آنها 688 نفر (301 نفر زن و 387 نفر مرد) بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 365 نفر (169 نفر زن و 196 نفر مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامههای استاندارد توانمندسازی اسپریترز (1995)، رضایت شغلی مینه سوتا (1977) و رفتار شهروندی پودساکف (1990) استفاده شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای کولموگروف- اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد بین توانمندسازی روانشناختی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. یافتههای معادلات ساختاری نشان داد که توانمندسازی رواشناختی و رضایت شغلی اثر مستقیم و مثبت معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارند. به علاوه توانمندسازی روانشناختی از طریق متغیر میانجی رضایت شغلی بر رفتار شهروندی دبیران تربیتبدنی استان گلستان اثر مثبت معناداری داشت. بر اساس نتایج میتوان گفت که هر اندازه توانمندسازی روانشناختی در دبیران تربیتبدنی بالاتر باشد به همان اندازه رضایت شغلی و رفتار شهروندی آنها مییابد و بالعکس. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار مدنی؛ توانمندسازی؛ رضایت شغلی؛ دبیران تربیتبدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Psychological Empowerment and Organizational Citizenship Behavior of the Physical Education Teachers in Golestan Province: The Mediating Role of Job Satisfaction | ||
نویسندگان [English] | ||
keyvan Molanorouzi1؛ Hosein Arbabi2؛ Zahra Rezaei2 | ||
1Department of sport management, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran | ||
2M.A in Sport Management | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the relationship between psychological empowerment and organizational citizenship behavior of the Physical Education Teachers According to the mediating role of job satisfaction. The survey was conducted by Applied Research. The population included all physical education teachers in Golestan province (688 numbers) in the 1395-96 academic years which using stratified random sampling of 253 of them (169 females and 196 males) were selected as samples. Spreitzer’s Psychological Empowerment Questionnaire (1995), job satisfaction Minnesota questionnaire (1977) and Podsakoff Organizational Citizenship Behavior Questionnaire (1990) were used. Descriptive scales and Kolmogorov-Smirnov statistical tests, Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data. The results of correlation test indicated that there is a positive and significant relationship between perceived psychological empowerment, job satisfaction and organizational citizenship behavior.The results of correlation test indicated that there is a positive and significant relationship between perceived psychological empowerment, job satisfaction and organizational citizenship behavior. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Civil behavior, Empowerment, Job satisfaction, physical education teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,884 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,469 |