
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,835 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,101,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,650,158 |
مکانیابی پارکینگهای طبقاتی در شهر رشت | ||
فصلنامه علمی پژوهش های بوم شناسی شهری | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 15، خرداد 1396، صفحه 43-64 اصل مقاله (2.48 M) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین قنبری1؛ شهاب نوبخت حقیقی2؛ مریم محمدی* 3 | ||
1استادیار، گروه علمی جغرافیا ـ دانشگاه پیام نور | ||
2استادیار، گروه علمی جغرافیا ، دانشگاه پیام نور | ||
3کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
مدیریت و هدایت جابهجایی انسان و کالا در سطح معابر یک شهر، مهمترین هدف ایجاد سیستمهای حمل و نقل شهری است. کارکرد این سیستم وابسته به وجود زیرساختهای لازم و نیز قرارگیری مناسب اجزا مختلف آن و هماهنگی این اجزا با یکدیگر است. یکی از مهمترین زیرساختهای سیستم حمل و نقل مراکز شهرهای بزرگ، پارکینگهای طبقاتی عمومی هستند که نقش عمدهای در کاهش پارک حاشیهای و روانی ترافیک ایفاء میکنند. این پارکینگها زمانی میتوانند کارایی لازم را داشته باشند که در مکان مناسب احداث شوند. این تحقیق با روش توصیفی – تحلیلی و با هدف مکانیابی علمی پارکینگهای طبقاتی در سطح شهر رشت انجام گرفته است. در این راستا بر اساس ادبیات تحقیق و نظر کارشناسان حوزه ترافیک، شهرسازی و برنامهریزی شهری 8 شاخص از جمله فاصله از مراکز جاذب سفر شامل مراکز تجاری، اداری - خدماتی، تفریحی - پذیرایی، دسترسی به معابر شریانی و میادین اصلی، فاصله از نقاط آبگیر و قابلیت و سازگاری کاربریها انتخاب گردید و با استفاده از مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) اقدام به تجزیه و تحلیل داده شد که سرانجام نقشه همپوشانی شده نهایی پهنههای مستعد جهت استقرار پارکینگهای طبقاتی تشکیل شد. در ادامه با استفاده از نقشه نهایی به دست آمده از مدل تحقیق، طی بازدید میدانی در پهنههایی که مشخص شد، دارای قابلیت خیلی خوب و خوب هستند. اراضی دارای مساحت لازم جهت ساخت پارکینگ و در وضعیت فعلی به صورت بایر، زمین بایر، پارکینگ غیرطبقاتی و یا ساختمان فرسوده و مخروبه هستند، به تعداد 9 نقطه به مساحت 35547 مترمربع جهت ساخت پارکینگ طبقاتی شناسایی شد و با توجه به میزان تقاضای پارکینگ و ضرورت رفع معضل کمبود پارکینگ به ترتیب اهمیت اولویت بندی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
پارکینگ طبقاتی؛ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی؛ مکانیابی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Location of Multi-Storey Car Parking in Rasht | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Ghanbari1؛ Shahab Nobakht Haghighi2؛ Maryam Mohammadi3 | ||
1Assistant Professor of Geography, University of Payam Noor | ||
2Assistant Professor of Geography, University of Payam Noor | ||
3M.A, in Geography and Urban Planning, University of Payam Noor | ||
چکیده [English] | ||
Management of the movement of people and goods in the streets of a city is the main cause of urban transport systems. Operation of the system is dependent on the necessary infrastructure and proper placement of the various components and the components consistency together. One of the most important public transportation infrastructure is Multi-storey car parking structures as one of the centers of large cities. This can play a major role in reducing Traffic of parking in street sides and its psychological effects. The parking lot can have the necessary performance when in the right place. The study was descriptive - analytical and the purpose is to make location for the Multi-storey car parking in the city of Rasht. In this context, based on the literature and opinion of expertin transportation, urban development and urban planning, we selected 8 parameters including distance to main populated centers including malls, office - services, entertainment - catering, access to arterial roads and main squares, the distance to and functionality and compatibility of applications. The data have been analyzed using Analytic Hierarchy Process (AHP). The final area suitable for parking lot has been selected by overlay map. Then, using a map obtained from research model, during the field visit, it was found in an area that has very good potential. The area of land for construction of parking lot are located in the barren, vacant land, old parking and dilapidated buildings. We selected 9 areas with 35,547 square metersto build parking. We made a ranking of the suitable aseas with the demand and the need to resolve the problem of lack of parking garages in order of importance and priority. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Multi-storey car parking, Analytical Hierarchy Process (AHP), location | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,018 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,740 |