تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,532 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,205,713 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,040,400 |
بررسی اثربخشی اصلاح همنوسانی از طریق نوروفیدبک بر آگاهی واجشناختی و حافظه فعال واجشناختی در کودکان مبتلا به نارساخوانی | ||
عصب روان شناسی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 6، آذر 1395، صفحه 61-76 اصل مقاله (565.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الناز موسی نژاد جدی* 1؛ مجید محمود علیلو2؛ محمدعلی نظری3 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
2استاد روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
3دانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: متغیرهای شناختی همبستههای مهم اختلال نارساخوانی هستند. پژوهشهای مختلف نشان میدهند که این متغیرها در کودکان نارساخوان دچار نقص هستند. همچنین مطالعات عصبشناختی بدکارکردی ارتباط پیشانی ـ گیجگاهی ـ پسسری را بهعنوان مبنای عصبی این اختلال مطرح کردهاند. نوروفیدبک با تغییر ارتباط کارکردی یا همنوسانی این مناطق مغزی میتواند در بهبود کارکردهای شناختی این کودکان مؤثر باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اصلاح همنوسانی مغزی از طریق نوروفیدبک بر بهبود آگاهی واجشناختی و حافظه فعال در کودکان نارساخوان انجام شد. روش: طرح پژوهش از نوع تک آزمودنی پلکانی با خط پایه چندگانه بود که در آن چهار کودک مبتلا به نارساخوانی 20 جلسه 30 دقیقهای درمان نوروفیدبک دریافت کردند. یافتهها: بررسی نتایج پژوهش نشان داد که در نمرات آگاهی واجشناختی و حافظه فعال آزمودنیها بهبودی ایجاد شده است. همچنین مقادیر همنوسانی بعد از اتمام درمان به سمت مقادیر نرمال تغییر پیدا کرد. نتیجهگیری: این تغییرات نشان میدهد که نارساخوانی میتواند بهعنوان یک اختلال در ارتباط کارکردی مناطق مختلف مغزی مطرح باشد و اصلاح همنوسانی از طریق نوروفیدبک میتواند به اصلاح این آشفتگی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: نارساخوانی؛ همنوسانی؛ ارتباط کارکردی؛ نوروفیدبک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Coherence Training via Neurofeedback on Phonological Awareness and Working Memory in Dyslexic Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Elnaz Mousanezhad Jeddi1؛ Majid Mahmood Alilou2؛ Mohammad Ali Nazari3 | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Cognitive factors are the important correlates of dyslexia. Different researches show that these factors are impaired in children with dyslexia. Also, the studies believe in the dysfunction of fronto-temporo-occipital connection as a neural evidence of dyslexia. Neurofeedback by changing the functional connectivity or coherence of these regions could be useful in improving cognitive functions in dyslexic children. The present study aimed to determine the effectiveness of coherence neurofeedback training on phonological awareness and working memory in children with dyslexia. Method: In this single subject study, four dyslexic children completed twenty 30 minutes sessions of coherence neurofeedback training. Findings: The results showed improvement in the phonological awareness and working memory scores. Also, coherence values changed toward normal values after treatment. Conclusion: These changes indicate that dyslexia could be considered as a dysfunction in functional connectivity between specific brain regions and coherence guided neurofeedback seems to be capable of modifying these disturbances. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
dyslexia, Coherence, Functional Connectivity, Neurofeedback | ||
مراجع | ||
میکائیلی منیع، فرزانه (1384). بررسی مدل پردازش واجشناختی خواندن در دانشآموزان 8-10 ساله یکزبانه و دوزبانه عادی و نارساخوان تهرانی و تبریزی (پایاننامه دکتری). دانشگاه تربیتمعلم تهران. American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5. ManMag.
Arns, M., Peters, S., Breteler, R. & Verhoeven, L. (2007). "Different brain activation patterns in dyslexic children: evidence from EEG power and coherence patterns for the double-deficit theory of dyslexia". Journal of Integrative Neuroscience, 6(1), 175-90.
Au, A., Ho, G. S., Choi, E. W., Leung, P., Waye, M. M., Kang, K. & Au, K. Y. (2014). "Does it help to train attention in dyslexic children: pilot case studies with a ten-session neurofeedback program"? International Journal on Disability and Human Development, 13(1), 45-54.
Becerra, J., Fernandez, T., Harmony, T., Caballero, M. I., Garcia, F., Fernandez-Bouzas, A. ... & Prado-Alcalá, R. A. (2006). "Follow-up study of learning-disabled children treated with neurofeedback or placebo". Clinical EEG and neuroscience, 37(3), 198-203.
Boets, B. (2014). "Dyslexia: reconciling controversies within an integrative developmental perspective". Trends in cognitive sciences, 18(10), 501-503.
Boets, B., Op de Beeck, H., Vandermosten, M., Scott, S., Gillebert, C., Mantini, D. ... & Ghesquière, P. (2013). "Intact but less accessible phonetic representations in adults with dyslexia". Science, 342(6163), 1251-1254.
Boets, B., Vandermosten, M., Poelmans, H., Luts, H., Wouters, J. & Ghesquière, P. (2011). "Preschool impairments in auditory processing and speech perception uniquely predict future reading problems". Research in developmental disabilities, 32(2), 560-570.
Breteler, M.H., Arns, M., Peters, S., Giepmans, I. & Verhoeven, L. (2010). "Improvements in spelling after QEEG-based neurofeedback in dyslexia: A randomized controlled treatment study". Applied psychophysiology and biofeedback, 35(1), 5-11.
Chabot, R. J., Merkin, H., Wood, L. M., Davenport, T. L. & Serfontein, G. (1996). "Sensitivity and specificity of QEEG in children with attention deficit or specific developmental learning disorders". Clinical Electroencephalography, 27(1), 26-34.
Coben, R., Wright, E. K., Decker, S. L. & Morgan, T. (2015). "The Impact of Coherence Neurofeedback on Reading Delays in Learning Disabled Children: A Randomized Controlled Study". NeuroRegulation, 2(4), 168.
Ferguson, C.J. (2009). "An Effect Size Primer: A Guide for Clinicians and Researchers". Professional Psychology: Research and Practice, 40(5), 532-538.
Fernandez, T., Herrera, W., Harmony, T., Diaz-Comas, L., Santiago, E., Sanchez, L. ... & Barraza, C. (2003). "EEG and behavioral changes following neurofeedback treatment in learning disabled children". Clinical Electroencephalography, 34(3), 145-152.
Haarmann, H. J. & Cameron, K. A. (2005). "Active maintenance of sentence meaning in working memory: evidence from EEG coherences". International Journal of Psychophysiology, 57(2), 115-28.
Hickok, G., Houde, J. & Rong, F. (2011). "Sensorimotor integration in speech processing: computational basis and neural organization". Neuron, 69(3), 407-422.
Hulme, C. & Roodenrys, S. (1995). "Practitioner review: verbal working memory development and its disorders". Journal of Child Psychology and Psychiatry, 36(3), 373-98.
Kopp, F., Schroger, E. & Lipka, S. (2004). "Neural networks engaged in short-term memory rehearsal are disrupted by irrelevant speech in human subjects". Neuroscience Letter, 354(1), 42-5.
Marzbani, H., Marateb, H.R. & Mansourian, M. (2016). "Neurofeedback: a comprehensive review on system design, methodology and clinical applications". Basic and clinical neuroscience, 7(2), 143.
Mosanezhad Jeddi, E. & Nazari, M., A. (2013). "Effectiveness of EEG-Biofeedback on Attentiveness, Working Memory and Quantitative Electroencephalography on Reading Disorder". Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Science, 7(2), 35-43.
Nazari, M. A., Querne, L., De Broca, A. & Berquin, P. (2011). "Effectiveness of EEG biofeedback as compared with methylphenidate in the treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder: A clinical out-come study". Neuroscience & Medicine, 2(2), 78-86.
Ramus, F., & Szenkovits, G. (2008). "What phonological deficit"? The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 61(1), 129-141.
Reynolds, C. & Fletcher-Janzen, E. (2013). Handbook of clinical child neuropsychology. Springer.
Sarnthein, J., Petsche, H., Rappelsberger, P., Shaw, G. L. & Von, S. A. (1998). "Synchronization between prefrontal and posterior association cortex during human working memory". Proceedings of the National Academy of Sciences, 95(12), 7092-6.
Schulze, K., Vargha-Khadem, F. & Mishkin, M. (2012). "Test of a motor theory of long-term auditory memory". Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(18), 7121-7125.
Shiota, M., Koeda, T. & Takeshita, K. (2000). "Cognitive and neurophysiological evaluation of Japanese dyslexia". Brain and Development, 22(7), 421-6.
Simkin, D. R. (2016). "33.1 review of the use of quantitative electroencephalographic neurofeedback and theta beta neurofeedback in children with dyslexia and learning disorders". Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55(10), S50-S51.
Simos, P. G., Fletcher, J. M., Bergman, E., Breier, J. I., Foorman, B. R., Castillo, E. M. & et al. (2002). "Dyslexia-specific brain activation profile becomes normal following successful remedial training". Neurology, 58(8), 1203-13.
Swanson, H.L. (1999). "Reading comprehension and working memory in learning-disabled readers: Is the phonological loop more important than the executive system"? Journal of Experimental Child Psychology, 72(1), 1-31.
Swanson, H.L. (2003). "Age-related differences in learning disabled and skilled readers' working memory". Journal of Experimental Child Psychology, 85(1), 1-31.
Thornton, K. E. & Carmody, D. P. (2005). "Electroencephalogram biofeedback for reading disability and traumatic brain injury". Child and adolescent psychiatric clinics of North America, 14(1), 137-162.
Vandermosten, M., Boets, B., Wouters, J. & Ghesquière, P. (2012). "A qualitative and quantitative review of diffusion tensor imaging studies in reading and dyslexia". Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 36(6), 1532-1552.
Vandermosten, M., Boets, B., Poelmans, H., Sunaert, S., Wouters, J. & Ghesquière, P. (2012). "A tractography study in dyslexia: neuroanatomic correlates of orthographic, phonological and speech processing". Brain, 135(3), 935-948.
Walker, J.E., Kozlowski, G.P. & Lawson, R. (2007). "A modular activation/coherence approach to evaluating clinical/QEEG correlations and for guiding neurofeedback training: modular insufficiencies, modular excesses, disconnections, and hyperconnections". Journal of Neurotherapy, 11(1), 25-44.
Walker, J. E. & Norman, C. A. (2006). "The neurophysiology of dyslexia: A selective review with implications for neurofeedback remediation and results of treatment in twelve consecutive patients". Journal of Neurotherapy, 10(1), 45-55.
Weiss, S. & Mueller, H.M. (2003). "The contribution of EEG coherence to the investigation of language". Brain and Language, 85(2), 325-43. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,370 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 966 |