تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,766 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,909,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,518,988 |
تأثیر توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی | ||
عصب روان شناسی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 7، اسفند 1395، صفحه 27-46 اصل مقاله (267.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباسعلی حسین خانزاده1؛ مونا لطیف زنجانی2؛ محبوبه طاهر* 3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان. رشت. ایران. | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. رشت. ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود. شاهرود. ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آنها 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (وکسلر، 2003)، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نما (کرمینوری و مرادی، 1387) و نسخه نرمافزاری آزمون مرتب کردن کارتهای ویسکانسین (شاهقلیان و همکاران، 1390) استفاده شد. برنامه توانبخشی شناختی رایانهیار، در طی 11 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد، درحالیکه گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پسآزمون بین کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج نشان داد روش توانبخشی شناختی رایانهیار باعث بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن و مؤلفههای آنها شده است (001/0pنتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده روش توانبخشی شناختی رایانهیار با ویژگیهایی که دارد مثل رنگ صدا، حرکت، بازخورد فوری، افزایش دامنه توجه، افزایش قدرت خودتنظیمی و انگیزش دانشآموزان نارساخوان توانسته است بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان تأثیر بگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانبخشی شناختی رایانهیار؛ کنشهای اجرایی؛ عملکرد خواندن؛ نارساخوانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Efficacy of Computer-Assisted Cognitive Remediation (CACR) on Improvement Executive Functions and Reading Performance of Students with Dyslexia | ||
نویسندگان [English] | ||
Abasali Hosseinkhanzadeh1؛ Mona Latif Zanjani2؛ Mahboobe Taher3 | ||
1Associate Professor, Department of Psychology, Guilan University, Rasht, Iran. | ||
2M.A in Clinical Psychology, Islamic Azad University, Rasht, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Shahrood, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The aim of this study was to investigate efficacy of computer-assisted cognitive remediation on improvement of the executive functions and reading performance of students with dyslexia. Methods: The research methodology is an experimental study with pretest-posttest design with experimental and control groups. Statistical population consisted of all primary school dyslexic students in Rasht in 2014-2015 academic years that among them a sample of 30 students were selected by random sampling and were assigned in both control and experimental groups. To collecting data intelligence test (Wechsler, 2003), the formal reading and dyslexia test (Kormi Noury and Moradi, 2008), and Wisconsin card sorting test software (Shahgholian et al., 2011) were used. In this study, computer-aided cognitive remediation program was trained to the experimental group, during the first 11 sessions, while the control group did not receive training in these areas. Findings: Data analysis using MANCOVA showed there are significant difference in the executive functions and reading performanc in experimental and control group. The results showed computer-assisted cognitive remediation is caused improvement of the executive functions and reading performance and their component's (p. Conclusion: According to the results computer-assisted cognitive remediation with features such as color, sound, motion, instant feedback, extended range of attention, increasing the power of self-regulation, and motivating dyslexic students has been able to improve executive functioning and reading performance in students with dyslexia. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
computer-assisted cognitive remediation, Executive Functions, reading performance, dyslexia | ||
مراجع | ||
امینآبادی، ز (1392). «مقایسه اثربخشی دو روش آموزش راهبردهای فراشناختی و آموزش بهوسیله نرمافزار بر بهبود کارکردهای شناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی». پایاننامه کارشناسی ارشد (منتشر نشده)، دانشگاه محقق اردبیلی.
باعزت، ف و فلاح، ل (1394). «اثربخشی نرمافزار آموزشی حل مسئلهیار بر تقویت حل مسئله دانشآموزان ابتدایی با اختلال یادگیری ریاضی». تحول روانشناختی کودک، 1، (2)، 79-69.
بیرامی، م (1392). «اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان». پژوهشهای نوین روانشناختی، 8، (29)، 72-48.
حسینخانزاده، ع.ع (1395). روانشناسی و آموزش کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه. تهران: آوای نور.
حیدری، ط.؛ امیری، ش و مولوی، ح (1391). «اثربخشی روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر عملکرد خواندن کودکان نارساخوان». روانشناسی کاربردی، 6، (2)، 58-41.
راقبیان، ر.؛ اخوان تفتی، م و حجازی، ا (1391). «بررسی اثربخشی برنامه طراحی شده بر اساس رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دانشآموزان». روانشناسی مدرسه، 1، (2)، 58-39.
سلطانی کوهبنانی، س.؛ علیزاده، ح.؛ هاشمی، ژ.؛ صرامی، غ و سلطانی کوهبنانی، س (1392). «اثربخشی برنامه رایانهیار آموزش حافظه کاری بر کنشهای اجرایی دانشآموزان با اختلال ریاضی». تحقیقات علوم رفتاری، 11، (3)، 218-208.
عابدی، م.؛ صادقی، ا و ربیعی، م (1390). «روا سازی و اعتبار یابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر کودکان».روانشناسیتحولی، 7، 55-47.
علیزاده زارعی، م.؛ وثوقیفرد، ف.؛ نظری، م. ع و کمالی، م (1392). «تأثیر نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه کاردرمانی مبتنی بر توانبخشی شناختی بر عملکردهای اجرایی کودکان اوتیستیک». توانبخشی نوین، 2، (7)، 34-28.
علیزاده، ح (1385). «رابطه کارکردهای اجرایی عصبی ـ شناختی با اختلالهای رشدی». تازههای علوم شناختی، 8، (4)، 70-57.
فیضی ف.؛ مهدیزاده، ح و اسلامپناه، م (1390). «آموزش به شیوه «حرف ـ هجا ـ کلمه» با کمک چند رسانهایهای دیجیتال و تأثیر آن در پیشرفت خواندن دانشآموزان پایه اول ابتدایی». فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1، (3)، 164-145.
قرهخانی، ا.؛ افروز، ا و معصومیان، م (1389). «استفاده از فنآوری رایانه برای توانبخشی و آموزش کودکان درخودمانده». تعلیم و تربیت استثنایی، 105، (11)، 47-35.
قمری گیوی، ح.؛ نریمانی، م و محمودی، ه (1391). «اثربخشی نرمافزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نارسایی توجه/ بیش فعالی». ناتوانیهای یادگیری، 1، (2)، 115-98.
کامیابی، م.؛ تیموری، س و مشهدی، ع (1393). «اثربخشی آموزش حافظه کاری بر کاهش مشکلات خواندن و بهبود حافظه کاری دانشآموزان نارساخوان». تعلیم و تربیت استثنایی، 14، (2)، 41-33.
کرمی نوری، ر و مرادی، ع (1387). آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). تهران: جهاد دانشگاهی، تربیتمعلم.
لطفی، ص.؛ شکوهی یکتا، م.؛ رستمی، ر.؛ ارجمندنیا، ع.؛ معتمدیگانه، ن و شریفی، ع (1393). «اثربخشی تمرین رایانهای شناختی بر عملکرد حافظه کاری کودکان نارساخوان». شنواییشناسی، 23، (3)، 56-46.
مولودی، ع.؛ کریمی، ب.؛ خرمآبادی، ی و سلیمانی، ا (1393). «مقایسه اثربخشی سه شیوه آموزش مستقیم، مبتنی بر رایانه و ترکیبی بر کاهش مشکلات املای دانشآموزان دارای اختلال املانویسی». ناتوانیهای یادگیری، 4، (2)، 99-84.
نریمانی، م و سلیمانی، ا. (1392). «اثربخشی توانبخشی شناختی بر کنشهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی». ناتوانیهای یادگیری. 2، (3)، 115-91. Akhondi, A. (2011). "The effective multimedia instruction in remedy spelling disability students specific learning in Iran at year 2009". Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 1951–1954, doi:10.1016/ j.sbspro.2011.04.033.
Barkley, R.A. (2011). Executive functioning and self-regulation: Integration, extended phenotype, and clinicalimplications. New York: Guilford.
Brocki, K.C., Eninger, L., Thorell, L. B. & Bohlin, G. (2010). "Interrelations between executive function and symptoms of hyperactivity/impulsivity and inattention in. preschoolers: A two year longitudinal study". Abnormal ChildPsychology, 38, (2), 163-171.
Clark, D. B. (2009). Dyslexia: Theory and practice ofremedial instruction. Parkton, M.D: York.
Dahlin, K.I.E. (2011). Effects of working memory training on reading in children with special needs. Read Writ. 24, (4), 479-491.
Dombrowski, S. C. (2015). Psychoeducational Assessment and Report Writing. New York: Springer. Foy, J. G., & Man, V. A. (2013). Executive function and early reading skills. Reading and Writing, 26, 453-472.
Haroardo´ttir. S., Ju´lı´usdo´ttir. S. & Guomundsson. H. S. (2015). "Understanding resilience in learning difficulties: Unheard voices of secondary school students". Child Adolesc Soc Work. 32. 351–358.
Irvin, L., Kathryn, H., Kathryn, W., Chihak, D., Martin, M. & Bech, C. (2005). "Using computer assisted instruction and the nonverbal reading approach to teach word identification". Focus on Autism and Developmental Disabilities, 20, 80-90.
Kast, M., Baschera, G.M., Gross, M., Jancke, L. & Meyer, M. (2011). "Computer-based Learning of spelling skills in children with and without dyslexia". Annals of Dyslexia.61, 177-200.
Kesler, S.R., Lacayo, N.J. & Booil, J. (2011). "A pilot study of an online cognitive rehabilitation program for executive function skills in children with cancer-related brain injury". Brain Injury. 25, 101–112.
Kirby, J.R., Georgiou, G.K., Martinussen, R. & Parrila, R. (2010). "Naming Speed and Reading: from Prediction to Instruction". Reading Research Quarterly, 45, 341-362.
Klingberg, T. (2010). "Training and plasticity of working memory". Trends in Cognitive Sciences, 14, 317–324.
Lohaugen, G.C., Antonsen, I., Haberg, A., Gramstad, A., Vik, T., Brubakk, A.M. & Skranes, J. (2011). "Computerized working memory training improves function in adolescents born at extremely low birth weight". Pediatrics, 158(4), 555-561.
Loosli, S.V., Buschkuehl, M., Perrig, W. J. & Jaeggi, S. M. (2012). "Working memory training improves reading processes in typically developing children". Child Neuropsychol. 18, (1), 62-78.
Lum, J.A.G., Ullman, M.T. & Conti-Ramsden, G. (2013). "Procedural learning is impaired in dyslexia: Evidence from a meta-analysis of serial reaction time studies". Research in Developmental Disabilities, 34, 3460-3476.
Marzban, A. (2011). "Improvement of reading comprehension through computer-assisted language learning in Iranian intermediate EFL students". Procedia Computer Science, 3, 3–10.
McCloskey, G., Perkins, L. & Divner, B. (2009). Assessment and intervention for executive functiondifficulties. New York: Routledge.
Mostow, J. & Beck, J. (2005). "Some useful tactics to modify, map and mine data from intelligent tutors". Natural language Engineering. 12, (2), 195–208.
Moura, O., Simoes, M.R. & Pereira, M. (2014). "Executive functioning in children with developmental dyslexia". The Clinical Neuropsychologist, 28, 20-41.
O'Connell, R.G., Bellgrove, M.A. & Robertson, I.H. (2007). Avenues for the neuro-remediation of ADHD: Lessons from clinical neurosciences. In M.A. Bellgrove, M. Fitzgerald, (Eds.),Handbook of ADHD(pp. 29-38). Chichester, UK: Wiley.
Paul, B.M. & Fine, E.M. (2014). Learning Disability: Overview. In M. J. Aminoff, & R.B. Daroff, (Eds.), Encyclopedia of the Neurological Sciences (pp. 855-858). UK: Academic Press.
Scarborough, H.S. (2009). "Very early language deficits in dyslexic children". Child Development, 61, 1278-1743.
Shaywitz, S.E. & Shaywitz, B.A. (2008). "Paying attention to reading: The neurobiology of reading and dyslexia". Development and Psychopathology, 20, 1329 – 1349.
Steinbrink, C., Klatte, M. & Lachman, T. (2014). "Phonological, temporal and spectural processing in vowel length discrimination is impaired in german primary school children with developmental dyslexia". Research in Developmental Disabilities, 35, 3034-3045.
Viterbori, P.M., Usai, M.C., Traverso, L. & De Franchis, V. (2015). "How preschool executive functioning predicts several aspects of math achievement in Grades 1 and 3: A longitudinal study". Experimental Child Psychology. 140, 38–55.
Walda, S.A.E., Weerdenburg, M., Wijnants, M.L. & Bosman, A.M.T. (2014). "Progress in reading and spelling of dyslexic children is not affected by executive functioning". Research in Developmental Disabilities. 35, 3431–3454.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,099 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,921 |