تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,105 |
تعداد مقالات | 9,457 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,069,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,962,535 |
رابطه مهارتهای ارتباطی با اثربخشی اعضای هیأتعلمی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، شهریور 1396، صفحه 51-60 اصل مقاله (313.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمید قاسمی1؛ لیلا قربانی قهفرخی2؛ منوچهر ططری2؛ زینب امرایی* 3 | ||
1دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
2استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
3مدرس دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی رایطه مهارتهای ارتباطی با اثربخشی اعضاء هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. نمونه آماری برابر با جامعه آماری (80 عضو هیأت علمی) بود. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد مهارتهای ارتباطی بارتونجی (1990) و اثربخشی سازمانی حمیدی (1382) بودند که ضمن تأیید روایی (صوری و منطقی)، پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از پرسشنامهها به ترتیب (84/0، 82/0) محاسبه شد. از آمار استنباطی (کولموگروف –اسمیرنوف، تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه، آزمون t تک نمونهای، t مستقل و فریدمن) به منظور بررسی فرضیه پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که ارتباط بین مهارتهای ارتباطی و اثربخشی در سطح معناداری 05/0p< معنادار به دست آمده است (241/0r= و 048/0P=). همچنین نتایج آزمون همبستگی حکایت از ارتباط معنادار بین مهارتهای ارتباطی و مؤلفههای اثربخشی در سطح معناداری 05/0p< است: انگیزش کاری (249/0r= و 041/0P=)، تعهد سازمانی (257/0r= و 035/0P=)، میزان مقاومت منفی در برابر تغییرات (254/0r=- و 037/0P=) و بهبود کیفیت (242/0r= و 047/0P=). با توجه به نتایج پژوهش، مسئولان دانشگاه باید مهارتهای ارتباطی اعضاء هیأت علمی را به عنوان یک متغیر میانجی مؤثر در بالا بردن اثربخشی مورد توجه قرار دهند؛ چرا که اعضاء هیأت علمی دانشگاهها از سویی مسئولین تولید و گسترش دانش و فناوری بوده و نیز در جایگاه مدرس، تربیت و آموزش نیروهای متخصص جامعه را بر عهده دارند و بهطور کلی به عنوان جهتدهندگان توسعه در ابعاد مختلف آن، از پایگاه و منزلت ویژهای برخوردار هستند؛ لذا این توجه میتواند منجر به دستیابی بهتر و بیشتر دانشگاه و بالاخص گروه تربیت بدنی به بخشی از اهداف از قبل تعیین شده آن شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای ارتباطی؛ اثربخشی سازمانی؛ اعضاء هیأت علمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship of communication skills with effectiveness of Physical Education Faculty members of payam noor university | ||
نویسندگان [English] | ||
ghasemi hamid1؛ Leila Ghorbani Ghahfarokhi2؛ Manochehr Tatari2؛ zeinab amraee3 | ||
3part time faculteis | ||
چکیده [English] | ||
This paper aims to study the relationship between communication skills and effectiveness of Physical Education Faculty members of payame Noor university . This study was descriptive – correlational performed through survey method . Sample statistical was equal with statistical population (80 faculty Members). Data collection tool was communicational skills questionnaire (Barton J., 1990) and organizational effectiveness questionnaire (Hamidi, 1382). Formal and Logical validity of the questionnaires were confirmed by university professors and professional managers. Reliability of questionnaires was calculated through Cronbach α coefficient (0/84, 0/82) respectively. To study the hypothesis, correlation analysis, regression analysis, one-sample t test, independent- t , and Friedman were used. The results show that the correlation between communication skills and components of effectiveness in the significance level (p< 0.05), are significant (p= 0.048 & r=0.241). The correlation test results indicate a significant relationship between communication skills and elements of organizational effectiveness in the significance level (p | ||
کلیدواژهها [English] | ||
communicational skills, Effectiveness, physical education Faculty Members | ||
مراجع | ||
منابع- آقایی، میلاد؛ آقایی، اصغر؛ آقایی، رضا (1390). «بررسی تأثیرات میان راهبرد، فرهنگ، ساختار، اثربخشی سازمانی و مدیریت دانش». مطالعات مدیریت بهبود و تحول. سال21، شماره 65، صص 125-105. - آقاداوود، رسول (1385). سرپرستی اثربخش در سازمانهای صنعتی خدماتی و اداری. چاپ دوم، اصفهان: انتشارات غزل. - آهنچیان، محمدرضا؛ منیدری، رمضانعلی (1383). «رابطه مهارتهای ارتباطی مدیران با سلامت سازمانی». پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی. شماره12، صص60-41. - ایرانفر، شیرین؛ عزیزی، فریدون؛ ولایی، ناصر (1379). «وضعیت مهارتهای ارتباطی استادان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و نقش آن در ارزشیابی دانشجویان از آنان». مجله بهبود. شماره 2، صص 8-1. - باقیانیمقدم، محمدحسین؛ ممیزی، مهدیه (1391). «مهارتهای ارتباطی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه علوم پژشکی شهید صدوقی یزد». مجله آموزش در علوم پزشکی. شماره 6، صص 457-448. - براتی، مجید؛ معینی، بابک؛ سماواتی، الهام (1391). «ارزیابی سطح مهارتهای ارتباطی دانشجویان علوم پزشکی، مهارتهای کلامی، شنود، بازخورد». دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه. سال دهم، شماره2، صص 154-145. - پورکیانی، مسعود؛ غلامی، مهدی (1392). «بررسی رابطه بین رفتارهای مثبت کارکنان با اثربخشی سازمانی در دستگاههای اجرائی شهرستان بیرجند». ماهنامه کار و جامعه. شماره 157، صص 71-59. - تقیپور، آذین؛ دژبان، ریحانه (1390). «بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی و سبکهای حل تعارض مدیران با توانمندی کارکنان». مجله پژوهشهای روانشناسی اجتماعی. دوره1، شماره2، صص 43-17. - حدادنیا، سیروس؛ شهیدی، نیما (1389). «بررسی دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد تأثیر آموزشهای ضمن خدمت آنان بر کیفیت آموزشی دانشگاهها». فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار. سال 4، شماره4، صص 54-33. - حمیدی، مهرزاد (1382). بررسی رابطه بین ساختار سازمانی، اثربخشی و تعهد سازمانی در حوزههای ستادی سازمانهای ورزشی کشور. رسالهی دکتری، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران. - روشندل اربطانی، طاهر (1381). بررسی و ارزیابی رابطه بین مدیریت مشارکتی و اثربخشی کارکنان در حوزه ستادی وزارت تعاون. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. - سلیمانینژاد، علی؛ آدینهزاده، صدیقه (1390). «معرفی اثربخشی سازمانی و الگوهای آن». مدیریت و کارآفرینی. شماره 91، صص 61-59. - سیدعامری، میرحسن؛ محرمزاده، مهرداد؛ محمدقلیزاد، لیدا (1388). «وضعیت شاخصهای توانمندسازی و ارتباط آن با عوامل فردی در بین مربیان اداره کل تربیت بدنی شهر ارومیه». مدیریت ورزشی. شماره 2، صص 34-21. - عظیمی، حسین؛ انصاری، محمد اسماعیل؛ پیرایش، رضا؛ عبدی زرین، سهراب (1390). «طراحی پرسشنامه سنجش نگرش شغلی و سازمانی کارکنان دولت؛ مطالعه موردی80 سازمان دولتی در مرکز استان زنجان». اندیشه مدیریت راهبردی. سال 5، شماره 1 (پیاپی 9)، صص 200-169. - عیدی، حسین؛ رمضانی نژاد، رحیم؛ یوسفی، بهرام؛ سجادی، سید نصرالله؛ ملک اخلاق، اسماعیل (1390). «طراحی مدل اثربخشی سازمانی فدراسیو نهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران بر اساس رویکرد ارزشهای رقابتی». پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتارحرکتی. سال 7، شماره 14، صص 30-15. - صانعی، مهدی (1386). «مدلی جامع برای سنجش و بهبود میزان اثربخشی در بخش دولتی». دو ماهنامه مدیریت. سال 18، شماره 123-124، صص 47-39. - طاهریزاده، زینب؛ سلیمی، قربانعلی؛ صالحی زاده، سعید (1390). «رابطه مهارتهای ارتباطی اساتید دانشگاه با مهارت تدریس آنان از دیدگاه دانشجویان». فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار. سال 5، شماره2، صص 116-95. - کاشف، میرمحمد (1385). مقایسه سلامت عمومی، روابط اجتماعی و فعالیتهای آموزشی- پژوهشی هیأت علمی فعال و غیر فعال دانشگاههای کشور. رساله دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران. - کشتکاران، علی؛ حیدری، علیرضا؛ باستانی، پیوند (1390). «مطالعه مهارتهای ارتباطی مدیران از دیدگاه کارکنان در حوزه ستادی». مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت). دوره5، شماره4، صص48-41. - گودرزی، محمود؛ نظری، رسول؛ احسانی، محمد (1391). «ارائه مدل معادلات ساختاری اثر مهارتهایارتباطی بر مهارتهای مدیریتی مدیران ورزشی». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. دوره1، شماره1، صص20-11. - محب زادگان، یوسف (1381). بررسی رابطه بین سلسله مراتب نیازهای مازلو و رضایت شغلی کارکنان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی. - محمدی، مهشید؛ قاسمی، حمید؛ کشکر، سارا (1392). «رابطه بین مهارتهای گوش دادن با ویژگیهای شخصیتی برنامهسازان و مجریان ورزشی سازمان صدا و سیما». مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی. سال 1، شماره 3، صص 13-7. - مددی، یگانه؛ مانیان، امیر؛ اصغرزاده، عزت اله (1388). «بررسی نقش فناوری اطلاعات در اثر بخشی سازمانهای دانش محور (مطالعه موردی: پردیس کشاورزی ومنابع طبیعی دانشگاه تهران)». مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی. شماره 4، صص 423-413. - نظری، رسول؛ احسانی، محمد؛ گنجوی، فریده؛ قاسمی، حمید (1391). «اثرات مهارتهای ارتباطی و ارتباطات بین فردی بر اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران و ارائه الگو». مطالعات مدیریت ورزشی. شماره16، صص 174-157. - همتیعفیف، علی (1391). تبیین مدل مهارتهای ارتباطی معلمان تربیت بدنی استان تهران با تأکید بر افزایش تعهد سازمانی و رضایت شغلی. رساله دکتری، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس. REFERENCES - Alipour F.H. (2011). “The relationship between organizational climate and communication skills of managers of the Iranian physical education organization”. Procedia - Social and Behavioral Sciences 30, 421 – 428. - Ahmad Salamah , A. (2011). Communication Satisfaction and its relationship to organizational commitment Among Secondary teachers in KUwait. Indiana State university. - Barton, G.R., Stacey, P.C. & Fortnum, H.M. (2006). “Hearingimpaired children in the UK I: Auditory performance,communication skills, educational achievements, quality of life, and cochlear implantation”. Ear and Hearing, 27, PP: 161-186. - Dubrin, A.J. (2010). Leadership: Research fiudings , Practice and Skills (6 thed). Boston, MA: Monghton Mifflin Company. - Johnsrud, K & Rosser, J.V. (2002). “Faculty members morale and their intention to leave”. Journal of higher education, Vol 73, No. 4, PP: 518-542. - Khameneh, k. (2014). “Relationship between Effective Communication Skills on the Job Satisfaction of Employees in a Factory Manager Government”. MAGNT Research Report. Vol.2 (5):PP.50-60. - Nazari R, Ehsani M, Ashraf Gangoei F & Ghasemi H. (2012). “Structural equation
modeling of relationship and interpersonal communication on organizational effectiveness between sport managers”. African Journal of Business Management, Vol 6(27), PP: 8136-8145. - Susan, J.L. (2003). “Job satisfaction among Russian workers”. International Journal of Manower, Vol 24, No 6, PP: 626- 652. - Thibodeaux, M.S. and Favilla, E. (1996). “Organizational effectiveness and commitment through strategic management”. Industrial Management & Data Systems. Vol. 96, p: 21. - Ulukan, M & Dalkilic, M. (2012). “Primary school students’ level of participation in sport in terms of different variables and the relationship between the level of participation and communication skills”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol 46, PP: 1786–1789. - Yilmaz, M. Kumcagiz, H. Balci-Celik, S & Eren, Z. (2011). “Investigating Communication Skill of University Students with respect to Early Maladaptive Schemas”. procrdia- Social and Behavioral Sciences, Vol 30, PP: 968-972. - Yucel, I & Bektas, C. (2012). Social and Behavioral Sciences. Vol. 46, pp. 1598 – 1608. - Zanaton, H.I et al. (2012). “Communication skills among university students”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol 59, PP: 71–76. - Zheng, W, Yang, B & McLean, G.N. (2010). “Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledge management”. Journal of Business Research, Vol 63, p764. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,006 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,489 |