تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,103 |
تعداد مقالات | 9,450 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,044,675 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,950,775 |
تاثیر ورزش صبحگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول، دوم و سوم ابتدایی | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 10، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، شهریور 1396، صفحه 97-106 اصل مقاله (205.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صدیقه اسلامی* 1؛ لیلا قربانی قهفرخی1؛ ناهید قیصری2 | ||
1استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ورزش صبحگاهی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول، دوم و سوم ابتدایی است. جامعه آماری پژوهش را تعداد 3204 نفر از دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی شهرستان مرودشت که در سال تحصیلی 93_94 مشغول به تحصیل بودهاند، تشکیل میدهد که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان، تعداد نمونه 342 نفر تعیین شد. با توجه به احتمال ریزش نمونهها، حجم نمونه 390 نفر در نظر گرفته شد. نمونهها به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و به روش تصادفی نمونههای انتخاب شده به دو گروه کنترل 193 نفر و تجربی 197 نفر تقسیم شدند. پیش آزمونی از دروس ریاضی، فارسی، علوم و قرآن گرفته شد. سپس گروه تجربی به مدت 8 هفته، هفتهای 5 روز و هر روز بین 15-20 دقیقه قبل از ورود به کلاس، ورزش صبحگاهی انجام دادند و پس از این مدت از هر دو گروه پس آزمونی از دروس مزبور گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون یو من ویتنی و تجزیه و تحلیلها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخهی 22 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که ورزش صبحگاهی موجب افزایش میانگین نمرات گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل شده است. بنابراین ورزش صبحگاهی بر تمرکز و نشاط دانش آموزان تأثیر مثبت دارد و منجر به پیشرفت تحصیلی آنها میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ورزش صبحگاهی؛ پایه تحصیلی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of morning exercise on educational advancement of girl students at first, second and third grade of elementary schoolS | ||
نویسندگان [English] | ||
Sedighe Eslami1؛ Leila Ghorbani Ghahfarokhi1؛ Nahid Gheisari2 | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this present study is to investigate the effect of morning exercise on the educational advancement of girl students at first, second and third grade of elementary schools. The statistical society of this research includes 3204 students of girl elementary schools of Marvdasht town in academic year of 2014-2015. By using Morgan sample volume determination table, 390 students were selected samples randomly in to two groups: 193 for control and 197 for experimental group at first, the pre-tests were math, Persian, science and Koran books. Then, for experimental group 8 weeks, five days a week and 15-20 minutes each day, before entering the classes, students exercised. After this period, groups were given a post test of above lessons to analyze data, "U man Vitni" test was used to do so, 22 version of SPSS statistic software was used. Results showed that morning exercise increases the average grades of experimental group compared to control group. So it can be concluded that morning exercise has a positive effect on concentration and happiness of students which led to advancement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"morning exercise", " academic base", "educational advancement" | ||
مراجع | ||
پروانه (1390). تأثیر ورزش صبحگاهی بر مهارتهای روانی دانش آموزان دختر غیر ورزشکار مقطع متوسطه مدارس دولتی استان ایلام. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران. - اسمعیلی، محمد رضا (1383). مطالعه تطبیقی برنامه درسی تربیت بدنی دوره ابتدایی ایران و کشورهای منتخب جهان و ارائه الگو. رساله دکتری تربیت بدنی، دانشگاه تربیت معلم تهران. - امیرتاش، علی محمد (1372). کلیات روشهای تدریس تربیت بدنی. دوره ابتدایی وزارت آموزش و پرورش. تهران: وزارت آموزش و پرورش. - باشقره، فاطمه. (1390). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شرکت کننده در فعالیتهای گروهی و انفرادی مدارس دخترانه استان گلستان. پایاننامه کارشناسی ارشد. - بهروز نسب، غزال (1391). بررسی رابطهی سن ورود به مدرسه با پیشرفت تحصیلی، خلاقیت ذهنی و سلامت روان دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران. - جارویس، مت (1380). روانشناسی ورزشی، ترجمه: خواجوند، نور علی. تهران: دستان. - جدیدیان، سمیه (1389). تأثیر ورزش صبحگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر 15-12 ساله مدارس شبانهروزی شهرستان سبزوار. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران. - خلجی، حسن (1387). اصول و مبانی تربیت بدنی. چاپ دوم، تهران: دانشگاه پیام نور. - خورسندی، زهرا؛ غفرانی پور، فضل الله؛ طاهری، زهرا؛ نویدی، ایمان (1394). «بررسی تأثیر ورزش صبحگاهی بر کیفیت زندگی کارکنان مرکز بهداشت شهر اراک: یک گزارش کوتاه». مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. شماره 73، صص 166-161. - دلیر ناصر، نرگس؛ حسینی نسب، سید داود (1394). «بررسی مقایسهای پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان ابتدایی مدارس عادی و هوشمند شهر تبریز». نشریه آموزش و ارزشیابی(علوم تربیتی). دوره 8 ، شماره 29، صص 42-31. - درتاج، فریبرز؛ لک پور، الهام؛ بهلولی، علی (1392). «بررسی میزان تأثیر مدارس هوشمند استان لرستان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه». مجله فناوری آموزش. سال8، دوره2، صص 141-133. - دیورآ، وست؛ چالرز، بوچر (1374). مبانی تربیت بدنی و ورزش. ترجمه: آزاد، احمد. تهران: انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران. - رشیدی،سعید (1392). سایت روانشناسی بیتوته. - رضوی زادگان، نویده سادات (1392). تأثیر ورزش صبحگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ششم ابتدایی شهرستان پاکدشت. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور واحد قشم. - فدراسیون ورزشهای همگانی (1393). برگرفته از سایت فدراسیون ورزشهای همگانی، بخش ورزش صبحگاهی. - قریشی، میرکلانتر؛ رضایی کارگر، فلور؛ درتاج، فریبرز؛ شاه نظری، مهدی (1391). «تأثیر آموزش و تمرینات تن آرامی بر میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی». مجله پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره. سال 2، شماره1، صص 85-77. - قنبرلو، سلمان؛ غلامعلی لواسانی، مسعود؛ اژهای، جواد (1394). «رابطه خوشبینی تحصیلی و هوش هیجانی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان». مجله روانشناسی. دوره 19، شماره 3 (پیاپی 75)، صص 234-218. - کریمی، منصوره؛ کاشانی، مجتبی (1393). «مقایسه برخی شاخصهای ارزیابی عملکرد عصبی - عضلانی زنان سالمند شرکت کننده در یک وهله ورزش صبحگاهی». فصلنامه تحقیقات در علوم زیستی ورزشی. سال 4، شماره 13، صص 67-59. - کشاورز، لقمان؛ انصاری، سید محمد (1394). «تحلیل رگرسیونی نگرش مدیران، معلمان و دانش آموزان نسبت به معلمان ورزش». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. دوره 4، شماره1(پیاپی 13)، صص 47-35. - کشاورز، لقمان؛ روزبهانی، محبوبه (1390). «بررسی ارتباط بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر با علائم روحی توأم با سندرم پیش از قاعدگی و ورزش صبحگاهی». مجله مطالعات مدیریت ورزشی. شماره2، صص 35-18.
REFERENCES - Abubakar, H., Rabiu, A., Usman, H,. Yahaya, M,.(2015). “The Impact Of Physical Exercise On Junior Secondary School Students Performance In Mathematics: Implication For Scientific And Technological Advancement In Nigeria”. INTERNATIONAL JOURNAL OF TECHNOLOGY ENHANCEMENTS AND EMERGING ENGINEERING RESEARCH, VOL 3, pp: 57-61. - Gilin sky,B.S, Nicole.J (2010). Physical Activity And Self Regulatory Capabilities: Examining Relationship Whit Academic Self Efficacy And Academic Outcomes, A Dissertation In Educational Psychology .Texas Tech University. - Gholamali., m. Norshahi., m., (2012). “Comparison of neuromuscular system function between elderly men that participate in morning exercise and sedentary elderly men”. Journal Research in Physical Education. page 1-10 - pelegrini, A.D.(2011). “The Relationship Between kinder Gurdners play and achievement in per reading, Language and writing”. psychology in schools Journal. - Rajoev,L. (2010)." Benefits of exercise in the morning". www.amove groove wellnee.com - Trudeau. Fracois shepherd. Rogy(2010). “Relationship of physical Activity of Brain Health and Academic Performance of School Children”. lifestyle medicine journal. - University News Appalachian State. (2014). “arly Morning Exercise is Best For reducing blood pressure and improving sleep”. - Usa today(2014). Archives of pediatrics a Adolescent Medicines. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,920 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,152 |