تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,120 |
تعداد مقالات | 9,561 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,340,744 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,105,978 |
بررسی تطبیقی استثناء استفادۀ آموزشی در حقوق مالکیت ادبی و هنری | ||
دوفصلنامه علمی دانش حقوق مدنی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 19-30 اصل مقاله (737.6 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا شاکری* 1؛ میثم اسماعیلی یدکی2 | ||
1٭ استادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی (مؤسسۀ حقوق تطبیقی) دانشگاه تهران (نویسندۀ مسئول). | ||
2٭٭ کارشناسی ارشد حقوق مالکیت ادبی و هنری دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) | ||
چکیده | ||
چکیده استثناء استفاده آموزشی در حقوق مالکیت ادبی و هنری به عنوان یکی از موضوعات مهم در کنوانسیون برن به قانونگذاران ملی پیشنهاد شده است و کشورهای مختلف می توانند با توجه به وضعیت داخلی و بومی خود آن را در قوانین داخلی پیش بینی نمایند. این استثناء تلاش می کند بهره برداری از آثار ادبی و هنری را به منظور اهداف آموزشی تجویز کند، هرچند با پیشرفت های حاصل شده در حوزۀ فناوری و همچنین توافقات خصوصی، استثناء مذکور به چالش کشیده شده است اما قانونگذاران، می توانند با سیاست گذاری های خود در این حوزه، به رشد علمی و فرهنگی کمک و در مسیر توسعه گام بردارند و به نحوی میان صاحبان حقوق و نفع عمومی جامعه تعادل ایجاد نماید. این مقاله تلاش می کند با روش تحلیلی- توصیفی و به صورت کتابخانه ای با مطالعۀ کنوانسیون های بین المللی و قوانین ملی، ابتدا به مفهومی از استفاده آموزشی دست یابد. سپس به میزان توفیق این مقررات در حصول به اهداف مدنظر قانونگذار می پردازد و در نهایت به این نتیجه رسیده است که مفهوم استفاده آموزشی با توجه به نحوۀ قانونگذاری هر کشور متفاوت می باشد ولی می بایست در چهارچوب آزمون سه گام تفسیر شود. هرچند که اعمال تدابیر فنی و حقوقی توسط صاحبان حق، عملاً این استثناء را تا حدی تعدیل می نماید ولی قانونگذار می تواند با اتخاذ راهکارهایی از جمله بلااثر نمودن توافق برخلاف این استثناء یا پیش بینی پرداخت مابه ازاء مناسب از این امر جلوگیری نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: آزمون سه گام؛ استفادۀ منصفانه؛ استثناء؛ استفادۀ آموزشی؛ حقوق مالکیت ادبی و هنری؛ مؤلف و هنرمند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Analysis of the Exception of Educational Use in Literacy and Artistic Property Rights | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Shakeri:1؛ Maysam Esmaili Yadaki2 | ||
1Assistant Professor, Law and Political Sciences Faculty (Comparative Law Institution) of Tehran University (Corresponding Author) | ||
2M.A. in Literacy and Artistic Property Rights, Imam Reza International University | ||
چکیده [English] | ||
The exception of literary and artistic properties rights for educational use was proposed to national legislators in the Berne Convention. Different countries are allowed to predict this exception in their legislations based on their local and native conditions. This exception promotes the use of literary and artistic works for educational purposes. Although this exception is challenged with technological advancements and private agreements, legislators are able to contribute to the scientific and cultural growth of their nations and take development actions by making proper policies. The result of this process is the development of a balance between right owners and public interests. This article was primarily aimed to obtain a meaning of educational use using the descriptive-analytical method of library and desktop studies of international conventions and national laws. The next objective was to assess the success of these laws in attaining the goals set by the legislator. Finally, it was concluded that the notion of training application differs based on the legislation of each country, but it shall be interpreted within the framework of the three-step test. Although the enforcement of technical and legal laws by right owners undermines the exception to some extent, the legislator is allowed to prevent the subversion by taking measures such as negating the effect of agreements opposed to this exception or commissioning the payment of proper dues. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: three-step test, fair use, exception, educational uses, literary and artistic property law, author and artistic | ||
مراجع | ||
منابع امامی، اسدالله (1386). حقوق مالکیت معنوی. جلد اول. تهران: نشر میزان. ایمانی، عباس (1382). «استثنای مهم حق مؤلف: استفادۀ منصفانه از اثر دیگری». مجلۀ پژوهش های حقوقی. شمارۀ سوم. صص 213-193. اسلامی، شیرزاد (1388). مجموعۀ قوانین مالکیت های فکری. تهران: انتشارات مجد. تیان، یی ژون (1392). بازاندیشی در مالکیت فکری (اقتصاد سیاسی حمایت از کپی رایت در عصر دیجیتال). ترجمۀ سید قاسم زمانی و مناالسادات میرزاده. تهران: انتشارات مؤسسۀ مطالعات و پژوهش های حقوقی شهر دانش با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات. حبیبا، سعید؛ شاکری، زهرا (1392). «سه گام؛ آزمونی فراروی مصرف کنندگان آثار ادبی و هنری». مجلۀ تحقیقات حقوقی دانشگاه شهید بهشتی. شمارۀ 61. صص 249-209. ---------- (1391). «مبحثی در محدودیت ها و استثنائات حقوق مالکیت ادبی و هنری». مجلۀ مطالعات حقوق تطبیقی. شمارۀ 1. صص 54-37. زرکلام، ستار (1388). حقوق مالکیت ادبی و هنری. چاپ دوم. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). زرکلام، ستار (1384). ترجمۀ قانون مالکیت فکری فرانسه و آلمان (آثار ادبی و هنری). تهران: انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور. سمیعی زفرقندی، مرتضی (1390). «مفهوم آموزش و انواع روش های آموختن». مجلۀ رشد آموزش فنی و حرفه ای. دورۀ 7. شمارۀ 2. صص 35-30. شاکری، زهرا (1394). «استفادۀ منصفانه از آثار ادبی و هنری، حقی برای جامعه؟!». فصلنامۀ مطالعات حقوق خصوصی. دورۀ 45. شمارۀ 2. صص 223-207. شهیدی، مهدی (1380). تشکیل قراردادها و تعهدات. چاپ دوم. تهران: انتشارات مجد. کلمبه، کلود (1385). اصول بنیادین حقوق مؤلف و حقوق مجاور در جهان. ترجمۀ علی رضا محمدزاده وادقانی. تهران: نشر میزان. لایحۀ حمایت از مالکیت فکری ایران مصوب جلسۀ مورخ 2/7/1393 هیئت وزیران. میرحسینی، سید حسن (1385). فرهنگ حقوق مالکیت معنوی. جلد دوم. تهران: نشر میزان. محمدی، پژمان (1386). قراردادهای حق مؤلف. تهران: نشر دادگستر. منصور، جهانگیر (1381). قانون مدنی. چاپ سیزدهم. تهران: نشر دوران. --------- (1381). قانون اساسی. چاپ سیزدهم. تهران: نشر دوران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,032 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,604 |