تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,185,192 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,029,243 |
تأثیر فرم کالبدی شهر بر شیوۀ سفر شهروندان (مورد: شهر ساری) | ||
برنامه ریزی توسعه کالبدی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1396، صفحه 45-56 اصل مقاله (205.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی قدمی* 1؛ یوسف بهرامی2؛ مهسا دیلم صالحی3 | ||
1دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مازندران | ||
2دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور | ||
3کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، گروه علمی جغرافیا، دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
گسترش سریع شهرنشینی و جمعیت شهرنشین، نیاز به جابهجایی و تقاضـا بـرای سـفر را روز بـه روز افزایش داده و طولانی شدن زمان سفرها، منجر به افزایش سهم شیوههای سفر شخصـی (اتومبیل)، افـزایش ترافیـک، آلودگی صوتی و هوای ناشی از سیستم حمل و نقل شده اسـت. اسـتفاده گسـترده از اتومبیـل در شهرها، اغلب انعکاس افزایش نیاز به سفر و متوسط مسافت آن در نتیجـه رشـد افقـی و گسـترده شـهرها و به هم خوردن نظم ساختار و فرم کالبدی فضایی شهر و پراکنش فضایی فعالیتهاست. از اینرو، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفههای فرم شهری بر شیوه سفر شهروندان در شهر ساری و شناخت الگوهای غالب سفر انجام گردیده است. در این پژوهش، نوع تحقیق کاربردی- توسعه ای و روش آن پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش 6 محله از محلات شهر ساری است که 300 نفر از این افراد با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و شاخصهای اختلاط کاربری، اتصال و تراکم در سه نوع فرم فشرده، نیمه فشرده و گسترده مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش پس از واکاوی شواهد اذعان دارد که متغیر های موجود فرم شهری عاملی مؤثر در انتخاب شیوه سفر شهروندان در شهر ساری است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که شاخص «تراکم» در فرم فشرده بیشترین تأثیرگذاری را بر شیوه سفر به محل کار دارد (EXP(B):5.533). همچنین، شاخص «اتصال» نیز در فرم نیمه فشرده و گسترده به ترتیب با مقادیر (EXP(B):5.324) و (EXP(B):5.130) ییشترین تأثیرگذاری را در استفاده از حمل و نقل عمومی برای رفتن به محل کار داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ساری؛ فرم شهری؛ شیوۀ سفر؛ تراکم؛ اختلاط کاربری؛ اتصال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Urban Physical Form on Citizen's Travel Mode (Case study: Sari city) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mostafa Ghadami1؛ Yousef Bahrami2؛ Mahsa Deylam Salehi3 | ||
چکیده [English] | ||
Rapid urbanization and urban population has increased the need for mobility and travel demand day by day and Prolongation of Travel times has caused to increase the contribution of private travel modes (auto), increase traffic, noise and air pollution due to the transport system. In this regard, It can be said that widespread use of Automobile in cities, is a reflection of the increasing need to travel and the average its distance as a result of horizontal and widespread growth of cities and a disturbance in the structure order and urban spatial form and spatial distribution of activities. This research aimed to investigate the influence of physical form factors of urban styles on citizen's travel mode in the Sari city and to recognize the dominant patterns of travel. In this study, research type is applied- developmental and conducted by a "survey" method. Statistical society is 6 neighborhood of neighborhoods of Sari that 300 person were selected of these people by using Cochran formula and multi-stage cluster sampling method and were studied factors of mixed usage, connectivity and density in three form of compact, semi- compact and sprawl. This study, after analysis evidence acknowledges that urban form variables are effective factor in choosing citizen's travel mode in the Sari city. The results show that the "density" factor has the most effect on travel mode to the workplace in the compact form (EXP (B):5.533(. Also, "connectivity" factor had the most effect in the use of public transport on travel mode to the workplace respectively in semi- compact and sprawl form with quantities (EXP (B): 5.324) and (EXP (B): 5.130). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Urban form, travel mode, density, mixed use, Connectivity | ||
مراجع | ||
بحری انگورد، نادر (1392). ارزیابی کالبدی محلههای نوبنیاد شهری با استفاده از اصول شهرسازی نو مورد: محله یاغچیان تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد. تبریز. ایران.##بهرامی، یوسف (1390). تأثیر ساختار فضایی شهر بر رفتار سفر شهروندان مورد (شهر رشت). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیامنور. واحد رشت. گیلان. ایران.##تقوایی، مسعود؛ شیخ بیگلو، رعنا؛ بندلو، مریم (1389). «برنامهریزی و مکانیابی بازارهای روز شهر اصفهان با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی(AHP)». مجله جغرافیا و توسعه. شماره 19. صص 125-99.##حسینی، سیدعلی؛ بهرامی، یوسف؛ قادری مطلق، ایرج (1393). «تحلیل تأثیر عملکردهای محلهای بر رفتار سفر شهروندان مورد مطالعه (شهر رشت)». پژوهشهای جغرافیای انسانی. دوره 46. شماره 3. صص 676- 657.##دانش، علیرضا؛ بصیری مژدهی، رضا (1387). منشور نوشهرگرایی. تهران: انتشارات شرکت پردازش و برنامهریزی شهری.##سیفیالدینی، فرانک؛ زیاری، کرامتاله؛ پوراحمد، احمد؛ نیکپور، عامر (1391). «تببین پراکنش و فشردگی فرم شهری در آمل با رویکرد فرم شهری پایدار». پژوهشهای جغرافیای انسانی. شماره 80. صص 176-156.##عزیزی، محمدمهدی (1382). تراکم در شهرسازی، اصول و معیارهای تعیین تراکم شهری. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.##قدمی، مصطفی؛ آنامرادنژاد، رحیم بردی؛ محمدی، سحر (1390). «بررسی وضعیت دسترسی شهروندان با تأثیرگذاری شیوه سفر نمونه موردی شهر بابلسر». آرمان شهر. شماره 7. صص 141-133.##قربانی، رسول؛ نوشاد، سمیه (1387). «راهبرد رشد هوشمند در توسعه شهری، اصول و راهکارها». جغرافیا و توسعه. شماره 12. صص 180-163.##لینچ، کوین (1387). سیمای شهر. مترجم: منوچهر مزینی. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. چاپ هشتم.## Bento, Antonio (2004). The Impact of Urban Structure on Travel Demand in the United States. World Bank Policy working paper p. pp. 418-466.##Bertaud A. (2002). Note on Transportation and Urban Spatial Structure. Washington: ABCDE conference.##Dai, F.C.; Lee C. F.; Zhang, X. H. (2001). GIS-Based geo-environmental evaluation for urban land-use planning. Engineering Geology.##Hilld, B. F. (2002). Urban Design towards a more sustainable urban. process and urban planning press.##Holtzclaw, J. (1994). Using Residential Patterns and Transit to Decrease Auto Dependence and Costs. Prepared for National Resources Defense Council for California Home Energy Efficiency Rating Systems.##Litman, T. (2011). Critique of the National Association of Home Builders’ Research on Land Use Emission Reduction Impacts. Victoria Transport Policy Institute, (www.vtpi.org).##Litman. T.; Steele. R. (2011). Land Use Impacts on Transport / How Land Use Factors Affect Travel Behavior. Victoria Transport Policy Institute, (www.vtpi.org).##Newman. P.; Kenworthy, J. (2006). "Urban Design to Reduce Automobile Dependence". Opolis: An International Journal of Suburban and Metropolitan Studies. Vol.2. No.1. Article 3. Pp. 35-52.##Pacione, M. (2001). Urban Geography | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,490 |