تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,131 |
تعداد مقالات | 9,682 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,636,737 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,307,789 |
ارتباط بین مهارتهای ارتباطی و اخلاق کاری مدیران تربیتبدنی آموزش و پرورش استانهای غرب کشور با رضایتمندی دبیران | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 23، بهمن 1396، صفحه 11-19 اصل مقاله (374.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
منوچهر ططری* | ||
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارتهای ارتباطی و اخلاقکاری مدیران تربیتبدنی آموزش و پرورش استانهای غرب کشور با رضایتمندی دبیران تربیتبدنی از دیدگاه دبیران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی بود که به شیوۀ پیمایشی انجام شد. نمونه آماری این پژوهش را 380 نفر (جامعه 4321 نفر) از معلمان تربیتبدنی که در مقاطع متوسطه اول و دوم مشغول به تدریس بودند تشکیل میداد. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامۀ استاندارد مهارتهای ارتباطی بارتون جی، رضایت شغلی مینه سوتا و پرسشنامه اخلاقکار بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از بستۀ نرم افزاری SPSS 18 به منظور انجام آمار توصیفی و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد که مقدار ضریب اثر مهارتهای ارتباطی بر روی اخلاق کاری 30/0 و بر روی رضایت شغلی 10/0 میباشد. همچنین میزان ضریب اثر اخلاق کاری بر روی رضایت شغلی 50/0 بهدست آمد. از میان مؤلفههای مربوط به مهارتهای ارتباطی مهارت بازخورد با ضریب اثر 99/0 دارای بیشترین ضریب اثر بود و به ترتیب مهارت شنود با ضریب اثر 59/0 و مهارت کلامی با ضریب اثر 55/0 در مرتبههای بعدی قرار گرفتند. از میان گویههای مربوط به اخلاقکاری "تأکید سازمان آموزش پرورش بر منافع خود" با ضریب اثر 71/0 دارای بیشترین ضریب اثر بود همچنین از میان گویههای مربوط به رضایت شغلی "سربلندی ناشی از انجام دادن خوب کار" با ضریب اثر 69/0 دارای بیشترین ضریب اثر بود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت های ارتباطی؛ اخلاق کاری؛ رضایتمندی؛ بازخورد؛ شنود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between communication skills and work ethic of physical education managers in Education and Training Departments in Iranian western provinces with satisfaction of physical education teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Manochehr Tatari | ||
Assistant Professor in Sport Management ,Payame Noor University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to investigate the relationship between communication skills and work ethic of physical education managers in Education and Training Departments in western provinces of the country with satisfaction of physical education teachers from teachers' points of view . The research method was descriptive-analytical which has been conducted through using survey method. The research sample included 380 teachers (population 4321) of physical education who were teaching in first and second degrees of high schools. Data collection tools included Barton J standard questionnaire of communication skills, Minnesota job satisfaction and work ethics questionnaire.To analyze the research data, there was SPSS 18 software to perform descriptive statistics, while LISREL software was used to perform confirmatory factor analysis and structural equation modeling (SEM) as well. The results showed that values of impact coefficient of communication skills on work ethic and job satisfaction are 0.30 and 0.10 respectively. Value of impact coefficient of work ethic on job satisfaction was 0.50. Among components related to communication skills, feedback skill had the highest impact coefficient (0.99) and listening skills and verbal skills were in next places with impact coefficient of 0.59 and 0.55 respectively. Among items related to work ethic, the item of “emphasizing of Education and Training Organization on its interests” had the highest impact coefficient (0.71); meanwhile, among items of job satisfaction the item of “pride of doing a good job” had the highest impact coefficient (0.69). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Communication Skills, work ethic, Satisfaction, Feedback, listening | ||
مراجع | ||
- امیری، سیما (1387). « بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان در ادارات کل استان خراسان شمالی». پژوهشهای تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، (3)2: 43-51 - باقیانی مقدم، محمد حسین و مهدیه ممیزی (1391). « مهارتهای ارتباطی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه علوم پژشکی شهید صدوقی یزد». آموزش در علوم پزشکی. 12(6):448-457 - براتی،مجید، بابک معینی والهام سماواتی (1391). « ارزیابی سطح مهارتهای ارتباطی دانشجویان علوم پزشکی، مهارتهای کلامی،شنود،بازخور». دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، (2) 10: 23-36 - ترابی، معصومه وجعفر جهانی (1389). « بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران و کارایی آنها از دیدگاه مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز». فصلنامه علوم تربیتی، (5) 2: 68-59 - تلخابی، علیشاه (1389). «بررسی مهارتهای ارتباطی در رفتار کلاسی معلمان و رابطه آن با درصد قبولی دانش آموزان دبیرستانهای شهر تهران». اندیشههای تازه در علوم تربیتی، (5) 3: 101-108 - حصاری، رضا (1385). «بررسی ارتباط بین رضایت شغلی معلمان با تعهد سا زمانی آنان در مدارس راهنمائی». مجله پژوهشنامه تربیتی، (7) 2: 45-60 - حقیری (1388). رابطه بین اخلاقگرایی مدیران با تعهد سازمانی کارکنان و درگیری کاری در مدارس آموزش و پرورش سمنان. پایان نامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار: 78-81. - رضاییان، علی (1391). مبانی مدیریت رفتار سازمانی. چاپ سیزدهم. تهران: انتشارات سمت؛102-109 - رضایی منش، بهروز (1383). بررسی زیر ساختهای اخلاقی در بخش خدمات عمومی ایران. رساله دکتری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، 123-130 - زارعی متین، حسن و سمیه یوسف زاده (1389). «تبیین شاخصهای مهارت ارتباطی مدیران و نقش آن در رضایت شغلی کارکنان». فصلنامه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد تنکابن - سلطانی، مرتضی (1382). «بررسی رابطه بین اخلاق کار با تعهد سازمانی و رضایت شغلی در دبیران شهرستان ارسنجان». مدیریت اخلاق در سازمان. ماهنامه تدبیر، 132: 36-34 - سلیمانی، نادر؛ عباس زاده، ناصر و نیاز آذری، بهروز (1391). « رابطه اخلاق کار با رضایت شغلی و استرس شغلی کارکنان در سازمان آموزش فنی و حرفهای شهر تهران». فصلنامه علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، (1)3: 37-21 - طاهری زاده، زینب (1390)، «رابطه مهارتهای ارتباطی اساتید دانشگاه، مهارت تدریس آنان از دیدگاه دانشجویان». فصلنامه رهبری و مدیریت، دانشگاه گرمسار، (5)2.ص 76-83 - قبادی، مجید (1378). «مهارتهای ارتباطی». بانک ملی ایران. 150: 16-19 - کشتکاران، علی؛ حیدری، علیرضا و باستانیپیوند (1390). «مطالعه مهارتهای ارتباطی مدیران از دیدگاه کارکنان در حوزه ستادی». مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت). 5 (4): 37-47 - کوزه چیان، هاشم؛ زارعی، جواد و مهدی طالب پور.(1382). «بررسی ارتباط تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران مرد تربیت بدنی آموزشگاههای استان خراسان». فصلنامه المپیک، (23) 11: 43-52 - مظاهری راد، حمید (1390). «مروری بر مفهوم رفتار اخلاقی در سازمان ها». پایگاه مقالات علمی مدیریت. (4)4: 56-70 - خنیفر، حسین (1388). «بررسی نقش ارتباطی شنود مؤثر و تعهد سازمانی». فصلنامه پژوهش مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، (3) 1: 170-147 - نظری، رسول؛ احسانی، محمد؛ گنجوی، فریده و قاسمی، حمید (1391). «اثرات مهارت های ارتباطی و ارتباطات بین فردی بر اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران و ارائه الگو». مطالعات مدیریت ورزشی. 16(4): 174-157 - وفایی مقدم، علی؛ فرزان، فرزام و افشاری، مصطفی (1393). «بررسی و تحلیل علل بی رغبتی فرهنگیان استان مازندران به فعالیتهای ورزشی با تاکید بر متغیرهای ویژگیهای شخصی و عوامل سوق دهنده». مطالعات مدیریت ورزشی. (27)6: 127-146 - همتی عفیف، علی(1392). تبیین مدل مهارتهای ارتباطی معلمان تربیت بدنی استان تهران با تأکید بر افزایش تعهد سازمانی و رضایت شغلی. رساله دکتری دانشگاه تربیت مدرس. ص 5-10 - Ahmad Salamah, A(2011). “Communication Satisfaction and its relationship to organizational commitment Among Secondary teachers in KUwait”. International journal management. (10) 4: 120-129. - Ardahan, F (2012). “Life satisfaction and emotional intelligence of participants/ nonparticipants in outdoor sports: Turkey case”. WC-BEM, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 62: 4 – 11. - Barton, G.R., Stacey, P.C. & Fortnum, H.M. (2006). “ Hearingimpaired children in the UK I: Auditory performance,communication skills, educational achievements, quality of life, and cochlear implantation”. Ear and Hearing, 27, PP: 161-186. - Chant S, Jenkinson T, Randle J, Russell G(2002). “Communication skills: some problems in nursing education and practice”. J Clin Nurs.11(1):12-21. - Chin-Chou, H. Chia-Chang, H. Ying-Ying, Y. Shing-Jong, L. Jaw-Wen, Ch (2015). “The influence of gender on the communication skills assessment of medical students”. Original Research Article European Journal of Internal Medicine, (12) 13: 39-48. - Denise, J(2014). “Business graduate performance in oral communication skills and strategies for improvement”,The International Journal of Management Education, (12) 1: 22-34. - Deveugele, M (2015) “Communication training: Skills and beyond” Patient Education and Counseling, 10 (98): Pp 1287-1291 - Dubrin , A. J (2010). “Leadership: Research fiudings , Practice and Skills”. Boston, MA:Monghton Mifflin Company: 76-81. - Fahainis, M. Yusof, Haslina, H (2014). “Understanding Teacher Communication Skills” Procedia - Social and Behavioral Sciences, 6(155), Pp 471-476 - Fiúekçiolu, I.B. Duman, S. (2010). “An investigation of job satisfaction levels of sports managers working in amateur sports clubs”. WCES, Procedia Social and Behavioral Sciences (2) 11: 4901–4905 - Tavakolizadeh, T. Nejatian, M. Soori, A (2015). “The Effectiveness of Communication Skills Training on Marital Conflicts and its Different Aspects in Women”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171: 214-221 - Tracy & Dusen & Robinson (1990). "INTER –ACT, using interpersonal Communication Skills", Wadsworth Publishing Company, Eighth Edition. pp 184-188. - James, C. R(2002). “Designing learning organizations. Organizational Dynamics”. 32(1): 46−61. - Nakra , R. (2006). “Relationship between Communication Satisfaction and Organizational Identification.” An empirical study vision, (10): pp 41-51. - Pascale C, Sarah K, Yaqiong L, Anping X, Bashar A, Abigail W (2015). “A systematic review of mixed methods research on human factors and ergonomics in health care” Applied Ergonomics. 51: Pp 291-321 - Romano. Stephen J. (2002). “Communication survival skills for managers.” KBI law Enforcement Bulletin;Academic Research Library.6(9): Pp 189-205 - Saner, T. Eyüpoğlu, S.Z. (2012). “The Age and Job Satisfaction Relationship in Higher Education”. Procedia - Social and Behavioral Sciences 55: 1020 – 1026 - Selma , G.L. ,Aysegul , E.G (2012). “Examination of teacher Candidates Communication Skills According to Different Variables”. Procedia – Social and Behavioral Science ,46: 5640-5645. - Lavinia, S. Simona, Ş. Annamaria, K (2015). “Developing The PR Students’ Written Communication Skills”. Procedia - Social and Behavioral Sciences 191: 709 – 712. - Yolanda, R. Luis, C. Loreto, M. Isabel, O. Azucena, P (2015) “Interpersonal relations and nurses' job satisfaction through knowledge and usage of relational skills.” Applied Nursing Research, 4(28), Pp 257-261 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,762 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,228 |