تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,657 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,574,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,270,959 |
تحلیل و ارزیابی جایگاه دانشگاه های کشور در شاخص های بین المللی سازی آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان؛"مطالعه موردی دانشگاه تهران" | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقاله 10، دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23)، تیر 1397، صفحه 157-173 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: توصیفی | ||
نویسندگان | ||
حسن قلاوندی* 1؛ محمد حسنی2؛ زهرا مرادی3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
2استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
در دانشگاه تهران اجرا شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش دربرگیرنده کلیه دانشجویان دکترای دانشگاه تهران در پردیس های علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 301 دانشجو به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد . جمع آوری داده ها با استفاده از دو روش کتابخانه ای و میدانی انجام و مولفه و گویه های شناسایی شده در مرحله مطالعه کتابخانه ای، مبنای طراحی چهار پرسشنامه؛ آمادگی و تمایل به بین روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی محاسبه شد. پایایی ابزارهای تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری توصیفی مثل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف شد. یافته های پژوهش نشان داد دانشجویان نسبت به جریان یافتن روند بین المللی سازی در دانشگاه ها تمایل دارند. دانشجویان عوامل علمی مشوق های اقتصادی و فرهنگی اجتماعی را در الویت های بالاتر بین المللی سازی در دانشگاه ها قرار داده اند . در بین موانع سازمانی ضعیف، بروکراسی سنگین و عدم روان بودن برقراری ارتباطات بین المللی و سیاست زدگی دانشگاه ها و مانع شدن از همکاری بین المللی به بهانه سیاسی را به عنوان سه اولویت اول خود انتخاب کردند و در بین موانع بیرونی بین المللی سازی در دانشگاه ها، عدم در اولویت بودن بین المللی شدن آموزش عالی، محدودیت ویزا توسط کشورهای دیگر و ترس از هژمونی غربی و جهان تک فرهنگی را انتخاب کردند | ||
کلیدواژهها | ||
بین المللی سازی آموزش عالی؛ شاخص؛ رویکرد های بین المللی سازی؛ دانشگاه تهران؛ دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis and evaluation of the country's universities status in the indicators of internationalization of higher education from the perspective of students | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan Galavandi1؛ Mohammad Hasani2؛ Zahra Moradi3 | ||
چکیده [English] | ||
In the last few years, internationalization has been One of the major issues in academic circles. This implies on the integration of International, cultural and global aspects in goals, functions and training mode. this research has been implemented at the University of Tehran with the aim of analysis and evaluation of the country's universities status in the indicators of internationalization of higher education from the perspective of students. the present study For the purpose is applied research and in terms of method is descriptive. research population includes all PhD students at the University of Tehran on the campus of human, social and behavioral sciences that with the formula of Cochrane 301 students was elected as the sample of the study. data collected using two library and field method. and the component and phrases that have been identified in the study of the library , based four questionnaire design ; the desire to internationalization, internationalization incentives and the barriers and quadded approaches of the internationalization . for research tools validity, in addition to the content-related and face validity , was calculated Construct validity using confirmatory factor analysis. research tools reliability was calculated and confirmed statistics methods , including the Friedman test, Chi- squared , one sampleT test. the findings of the study showed students desire to the inflow of the international trend in the universities . Students have been scientific factors, social, cultural and economic | ||
کلیدواژهها [English] | ||
internationalization of higher education, the indicators, internationalization approach, Tehran University, students | ||
مراجع | ||
آراسته، حمید رضا؛ سبحانی نژاد، مهدی و همایی، رضا (1387). «وضعیت دانشگاههای شهر تهران در عصر جهانیشدن از دیدگاه دانشجویان». فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، (5)، 47-66. آراسته، حمیدرضا (1387). «جهانیشدن و آموزش عالی در دنیای در حال تغییر». رهیافت، شمارة 42. اسدی، فرشید و خوشناموند، زیبا (1392). بهکارگیری الگوی SWOT در تحلیل قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای بینالمللی شدن دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایران. همایش بینالمللی انجمن آموزش عالی ایران، توسعة آموزش عالی فرامرزی: فرصتها و چالشها. دانشگاه فردوسی مشهد. حکیمزاده، رضوان (1389). «جهانیشدن بینالمللی شدن آموزش عالی و برنامههای درسی میان رشتهای». مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 2(4). سرکارآرانی، محمدرضا (1381). «بینالمللیشدن آموزش عالی: چالشها، راهبردها، سیاستها و برنامهها». نشریه اطلاعات سیاسی و اقتصاد 183، 1-14. غلامی، سهیلا (1392). بررسی چالشهای دانشگاهها در راه توسعه آموزش عالی فرامرزی. همایش بینالمللی انجمن آموزش عالی ایران، توسعه آموزش عالی فرامرزی: فرصتها و چالشها. دانشگاه فردوسی مشهد. فاضلی، نعمتالله (1383). «نگاهی به جهانی شدن و روندهای جهانی در تحولات آموزش عالی و وضعیت آموزش عالی ایران». فصلنامة علوم اجتماعی، 11(25)، 1-42. فتحی واجارگاه، کورش؛ ابراهیمزاده، عیسی؛ فرجاللهی، مهران و خشنودیفر، مهرنوش. (1390). «روند بینالمللیسازی برنامههای درسی با رویکرد آموزش از راه دور در آموزش عالی ایران». فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1(2). فتحی واجارگاه، کورش؛ عارفی، محبوبه و زمانی منش، حامد (1391). «بررسی موانع پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی». پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 62، 65-80. کارشکی، حسین؛ ابراهیمی، سمیه؛ مهدیزاده، کوشک و مهدیزاده، عفت (1392). موانع بینالمللیشدن آموزش عالی در ایران: فرا تحلیلی بر پژوهشهای انجام شده. همایش بینالمللی انجمن آموزش عالی ایران، توسعة آموزش عالی فرامرزی: فرصتها و چالشها. دانشگاه فردوسی مشهد. مدهوشی، مهرداد و نیازی، عیسی (1390). ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشگاههای منتخب. پژوهشنامه مدیریت تحول،6، 116-137. نیازآذری، مرضیه و خسروآبادی، سهیلا (1392). بینالمللیسازی آموزش عالی در کشورهای در حال توسعه: چالشها، راهبردها و برنامهها. ششمین کنفرانس بینالمللی انجمن آموزش عالی ایران. واعظی، مظفرالدین و قرونه، داود (سال نامشخص). «فرهنگ، جهانی شدن و آموزش عالی». برگ فرهنگ، 5 -62. Aigner, J. (1992). “Internationalizing the university: Making it work (Report No. 025 287)”. International Education Forum, 12, 49–60. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 342316. Altbach, P.H G. & Knight, J. (2007). “The Internationalization of Higher Education: Motivations and Realities”. Journal of Studies in International Education, 11(3/4), 290-305. Avila, J. G. (2007). “The Process of Internationalization of Latin American Higher Education”. Journal of Studies in International Education, 11(3/4), 400-409. Brandenburg, U. de Wit, H. (2011). “The end of internationalization”. International Higher Education, 62(6),15-17. Choi, J. G. (2003). “The internationalization of higher education: The case of Korean universities. Ed.) ”.Catholic University of America. de Wit, H. (2002). “Internationalization of Higher Education in the United States of America and Europe: A Historical, Comparative, and Conceptual Analysis”. Greenwood Publishing Group. de Wit, H. (2011). “Internationalisation of higher education in Europe and its assessment: Towards a European certificate”. Trends, issues and challenges in internationalisation of higher education, 39-43. Henard, F. (2010). “Learning our lesson: Review of quality teaching in higher education”. Organization for Economic Cooperation and Development. Paris,france. Huang, F.(2003). “Internationalization of higher education:Discussions about its definitions”.Retrieve from http://www.gcn osaka.jp/project/finalreport/1/1-2e.pdf. IAU. (2003). Internationalisation of higher education practices and priorities: 2003 IAU survey report. International Association of Universities, Paris. Jang, J. (2009). Analysis of the relationship between internationalization and the quality of higher education. Ph.D dissertation, University of Minnesota, Minneapolis. Josephine, S. (2014). Globalization of Higher Education: a Study of Internationalization Approaches as Reported by the Directors of International Office in NEASC Accredited Doctorate Granting Universities in New England. Ph.D dissertation,University of Hartford. Juris, I. Inga, E& Elina, G.S. (2014). “Project based internationalization as a driving force for change management in higher education institutions in Lativa”. Social and Behavioral sciences,156,47-52. Knight, J. (2003). “Internationalization of higher education practices and policies: 2003 IAU Survey Report”. International Association of Universities. UNESCO: Paris http://www.unesco.org/iau/. Knight, J. (2004). Internationalization Issues Actors and Questions: A Comparative Regional Analysis. IMHE Paper July. Knight, J. (2008). “Higher education in turmoil. The Changing World of Internationalization”. Rotterdam: Sense Publishers.
Knight, J. (2011). “Doubts and Dilemmas with Double Degree Programs”. Globalisation and internationalisation of higher education, 8(2). Knight, J. & De Wit, H. (1997). “Strategies for Internationalization of Higher Education: Historical and Conceptual Perspective”. European Association of Internationalization Education. Amsterdam. Koziol,S. Greenberg, J. Williams, L., Niehaus, E., Jacobson, C. (2011). “Internationalizing Teacher Education: A Systemic Initiative”. International Conference on Education for Teaching Glasgow, Scotland July, 2011, 1-17. Lavankura, P. (2013). “Internationalizing Higher Education in Thailand:Government and University Responses”. Journal of Studies in International Education,17(5), 663-676. Liu, X. (2010). “Internationalizing of University: The Perspective of Student Mobility”. Higher Education Administration, spring 2010. Qiang, z. (2003). “internationalization of higher education: towards a conceptual framework”. policy futures in education, 1(2), 249-260. Saat, A. (2009). “Internationalization of higher education: Preparation, policy, implementation and recognition”. International education center (INTEC) university Technology MARA 40200. Shah Alam Malaysia. Sava, s. & danciu, L. (2015). “Students perceptions while enrolling in transnational study programs”. Social and behavioral science, 180, 448-453. Siah, F. (2009). “Internationalization of higher education in Iran: An interpretive case study of perceptions of a selected group of university professors”. PhD Dissertation, University of Hawai at Manoa. Tambascia, J. A. (2005). “Internationalization of Higher Education: A Case Study of a private U.S. ResearchUniversity”. PhD Dissertation, University of Southern California. [Available from PtoQuest Dissertation &Theses database (UMI No: 3219855). Vaira, M. (2004). “Globalization and Higher Education Organizational Change: A Framework for Analysis”. Higher Education, 48, 483–510. Williams, Sh. & B.C., Victoria. (2008). Internationalization of Curriculum: A Remedy for International Student's Academic Adjustment Difficulties. PhD Dissertation,Memorial University of New Found land, August 4. Kwiek, M. (2002). “Globalization as a New Paradigm for Rethinking Higher Education? Implications for the Future”. Educational Sciences: Theory and Practice, 2(1), 133–154. Warner, G. (1992). “International models and the role of the university”. International Education Magazine, 21,21. Willis, D. (2008). “Frontiers of education: Japan as global model or nation at risk? ”. International Review of Education, 54,493–515. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,329 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 967 |