![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه پیام نور](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,762 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,894,256 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,505,829 |
تحلیل عاملی شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان حرفهای فوتبال ایران | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1392، صفحه 35-48 اصل مقاله (465.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میثم روحانی* 1؛ مهدی طالب پور2؛ رحیم رمضانی نژاد3؛ نوشین بنار3 | ||
1هیأت علمی دانشگاه اراک | ||
2مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان لیگ برتر فوتبال ایران از دیدگاه مربیان و بازیکنان بود. جامعة آماری پژوهش تمامی سرمربیان و مربیان (72نفر) و بازیکنان ایرانی (277نفر) شاغل در دهمین دورة لیگ برتر فوتبال ایران (90-1389) بودند. نمونة آماری برابر با جامعة آماری در نظر گرفته شد، که در نهایت 70 سرمربی و مربی، 197 بازیکن فوتبال و در مجموع 267 نفر در پژوهش حاضر شرکت کردند. از پرسشنامة محققساخته حاوی 60 گویه یا شاخص ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال در مصاحبهای نیمههدایت شده و در مقیاس پنج ارزشی لیکرت استفاده شد. اساتید صاحبنظر و مربیان و کارشناسان با سابقة فوتبال روایی صوری و محتوایی پرسشنامه را تأیید کردند. پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد (92/0 =α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل، آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0 P≤ استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی از 60 گویة ارزیابی عملکرد، سه گویه حذف و 57 گویه در پنج عامل قرارگرفت. عوامل فنی- آموزشی (15 گویه)، رفتاری و تربیتی (13 گویه)، مدیریت تیمی و فردی (11 گویه)، حفظ و ارتقای تیم (10 گویه) و عامل سابقه و تجربه (8 گویه)، به ترتیب، مهمترین عوامل ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال شناخته شدند. همچنین، بین اولویت همة عوامل ارزیابی عملکرد مربیان (به استثنای تفاوت بین عوامل رفتاری و تربیتی با فنی- آموزشی) تفاوت معناداری وجود داشت (05/0≥P). با توجه به اولویت بالای عامل فنی-آموزشی و عامل رفتاری و تربیتی، کارشناسان و مدیران ورزشی میتوانند مربیان را از نظر شاخصهای فنی ارزیابی کنند و چون بازیکنان بیشترین ارتباط را با مربی دارند، ارزیابی مهارتهای رفتاری و ارتباطی مربیان نیز بسیار مهم است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی عملکرد؛ عامل فنی- آموزشی؛ لیگ برتر؛ مربی فوتبال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Factor Analysis of Performance Evaluation’s Indicators of Soccer Coaches in Iran Premier League | ||
نویسندگان [English] | ||
Meisam Rohani1؛ Mehdi Talebpour2؛ Rahim Ramezaninejad3؛ Noshin Benar3 | ||
1Faculty Member in University of Arak | ||
2Sport Management, University of Ferdowsi | ||
3Sport Management, University of Gilan | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of current study was to identify and prioritize the evaluation indicators of the performance soccer coaches in Iran premier league from the viewpoint of coaches and soccer players. Statistical population consisted of all soccer head coaches and coaches (n=72) and Iranian’s soccer players (n=277) in 10th premier league (2010-2011). Total population was chosen as the sample which, in last, 70 coaches and 197 soccer players, totally 267 persons, participated in this study. The date was collected using a five Likert-type scale questionnaire include 60 items by a Semi-Structured interview. The validity was confirmed by knowledgeable masters, soccer experts and coaches. The reliability was calculated by Cronbach’s alpha (α= 0.92). Exploratory factor analysis with a Direct oblimin rotation, ANOVA with repeated measure and Bonferroni post-hoc at Panalysis. Based on the result of factor analysis, 57 items were classified into five factors. The most significant factors in evaluating the performance of soccer coaches are Technical & Educational (15 items), Behavioral and Cultural (13 items), Team and Personal Management (11 items), Preservation and Promotion of Team (10 items), and Experience and Background (8 items), respectively. Also, there was a significant difference between the priority of all evaluation factors of coaches' performance (except between Technical & Educational and Behavioral & Cultural) (P≤ 0.05). Finally, sport experts and managers can evaluate the coaches by technical criteria according to the high priority of Technical & Educational and Behavioral and Cultural factors in this study; and evaluating the behavioral and cultural skills of coaches is important because of their vast communication with soccer players. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Performance Evaluation, Premier league, soccer coaches, technical-educational factor | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,170 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,327 |