
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,174 |
تعداد مقالات | 10,107 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,946,447 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,139,388 |
تحلیل اشکال مختلف روابط بینا-رسانهای در تئاتر؛ از پیدایش تا تکامل یک نظریه | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، اسفند 1397، صفحه 43-56 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2019.39773.1119 | ||
نویسندگان | ||
مجید رحیمی جعفری* 1؛ بهروز محمودی بختیاری2؛ حمیدرضا شعیری3 | ||
1دانشجوی دورۀ دکتری تئاتر، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار زبانشناسی، دانشگاه تهران | ||
3استاد نشانهشناسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
با توجه به پیدایش نظریۀ بینارسانهای در چندسال اخیر، هدف این مقاله، ترسیم وضعیت خرد شدن فضای گفتمانی تئاتر به چند فضای رسانهای و خوانش اشکال مشارکت آنها در تئاتر از طریق مطالعۀ کارکردهای بینرسانهای آن است. در ارتباط بین-رسانهای و مواجهۀ رسانههای میهمان و میزبان فضای ارتباطی شکل میگیرد. در این فضای ارتباطی و رسانهای، ممکن است ویژگیهای اولیه حفظ شود یا به موقعیت یا گفتمان جدید گذار کنیم. در این راستا به تعاریفی چون روابط و ارجاعات رسانهای، ترکیب رسانهای، چندرسانهای، ترارسانهای و بینارسانهای به صورت مجزا خواهیم پرداخت و علاوه بر تحلیل هریک از این وضعیتهای گفتمانی، تفاوت آنها را شرح خواهیم داد. مفهوم بینارسانهای پس از پیدایش، همواره در تقابل با بینامتنیت قرار داشت و گاه برخی از مناسبات متنی و رسانهای به اشتباه با یکدیگر خلط میشدند. حال، پس از بحث در مورد پیدایش نظریۀ بینارسانه، جایگاه آن را در تحلیل گفتمان هنر و رسانه، در عصر گسترش تکنولوژی، با تکیه بر برخی نمایشهایی که از سال 1390 تا 1395 بر روی صحنه رفتهاند، مشخص خواهیم کرد | ||
کلیدواژهها | ||
رسانه؛ گفتمان؛ بینارسانهای؛ چندرسانهای؛ ترارسانهای؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Various Inter-media Relations in Theater: From Genesis to the Development of a Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Majid Rahimi Jafari1؛ Behrouz Mahmoudi Bakhtiari2؛ Hamid Reza shairih3 | ||
1PhD Candidate in Theater, University of Tehran | ||
2Associate Professor of Linguistics, University of Tehran | ||
3Professor of Semiotics, Tarbiat Modarres University | ||
چکیده [English] | ||
With regard to the advent of intermediality theory in the recent years, the objective of this study is to bring to the attention the breakdown of the theater discourse space into several forms of media spaces in order to understand their forms of participation in theater through the study of its intermedia functions. The communication space will form in relation to the intermedia and collision of host and guest media. In such a communicative context, the primary features of communication may be maintained or make a transition to a new discourse. Accordingly, the paper provides a definition as well as a comparison/contrast of concepts such as media relations and media references, mixmediality, multimediality, transmediality and intermediality. There has always been confusion between concepts of intermedia and intertextuality to the extent that, at times, they have been mistakenly used interchangeably. This study discusses the emergence of intermedia theory and its status in art and media discourse analysis in the era of technology expansion, relying on some plays performed between 2011 and 2016. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Media, Discourse, intermediality, multimediality, transmediality, sociolingusitics | ||
مراجع | ||
افخمی، علی؛ عابدینی، سیروس؛ محمودی بختیاری، بهروز. (1397). تحلیل گفتمان انتقادی سخنرانی دونالد ترامپ در مورد مهاجران. فصلنامة زبانشناسی اجتماعی، دورة دوم، شمارة اول، تابستان، صص 61-51. بسکابادی، م. شیخ مهدی و امیرحسین ندایی. (1389). ویژگیهای پستمدرن در هنر چندرسانهای، کتاب ماه هنر، تیرماه، شماره 142، صص 19-12. بوردول، دیوید. (1386). روایت در فیلم داستانی. ترجمۀ علاءالدین طباطبائی و مهناز فاتحی. تهران: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی. رحیمی جعفری، مجید. (1390). تحلیل روابط بینامتنی در سنیمای دو دهة اخیر ایران (1390-1370). پایاننامة کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس. شعیری، حمیدرضا. (1391).نشانه- معناشناسی دیداری. تهران: نشر سخن. ــــــ. (1394). نشانه-معناشناسی حایلهای گفتمانی. منتشر شده در http://farhangemrooz.com/news تاریخ رجوع: مرداد 95 شعیری، حمیدرضا؛ رحیمی جعفری، مجید؛ مختاباد امرایی، مصطفی. (1391). از مناسبات بینامتنی تا مناسبات بینارسانهای: بررسی تطبیقی متن و رسانه. فصلنامة پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، د 3، ش 2 (پیاپی 10)، صص 152-131. گرمس، آلژیرداس ژولین. (1389). نقصان معنا. ترجمۀ حمیدرضا شعیری. تهران: نشر علم. فیاض، ابراهیم. (1382). انسانشناسی ارتباطی ادبیات. فصلنامۀ انسانشناسی، دورۀ اول، شمارۀ 4، صص 177-165.
Allen, G. (2000). Intertextuality: The new critical idiom. London, Routledge. Bolter, J. D., & Grusin, R. (1999). Remediation: Understanding new media. Cambridge: The MIT Press. Badir, S. (2007). La sémiotique aux prises avec les médias in visible: L’hétérogénéité du visuel. N.3. Limoges: Pulim Branigan, E. (1992). Narrative comprehension and film. London: Routledge. Chapple, F. (2008). On Intermediality. Culture, Language and Representation, 6, 7-14. Chatman, S. (1981). What novels can do that films can't (and vice versa). On Narrative, 7(1), 117-36. Fontanille, J. (2007). Intermédialité: L’affiche dans l’annonce-press on ‘visible: L’hétérogénéité du visuel, n° 3. Limoges: Pulim. Genette, G. (1997), Palimpsests: Literature in the second degree (C. Newman & C. Doubinsky, Trans.). University of Nebraska Press. Hasan, G. (2015). Is film noir a genre, or a style? Online Journal of Art and Design, 17-25. Hayward, P. (1988). Echoes and reflections: The representation of representations. In P. Hayward (Ed.). Picture this! Media representations of visual art and artists (pp. 1-25). London: John Libbey. Kattenbelt, C. (2008). Intermediality in theatre and performance: Definitions, perceptions and medial relationships. Cultura, Lenguaje y Representaciόn, 6, 19-29. McLuhan, M. (1965). Understanding media: The extensions of man. New York: McGraw-Hill. Méchoulan, E. (2003). Intermédialités: Le temps des illusions perdues. Intermédialités, 1, 9–27. Petho, A. (2011). Cinema and Intermediality: The Passion for the In-Between. UK: Cambridge Scholars Publishing Rajewsky, I. O. (2005). Intermediality, intertextuality, and remediation: A literary perspective on intermediality. Intermédialités, 6, 43-64 Rangel, A. (2015). Intermedia, an updated vision in the early twenty-first century. xCoAx 2015: Proceedings of the third conference on Computation Communication Aesthetics and XComputation, 79-99. Sluijs, J. & Anneke S. (2009). Interactivity and affect in intermedial art: Theorizing introverted and extraverted intermediality. Intermediality: History and Theory of the Arts, Literature and Techniques, 13, 177-196. Turim, M. (1991). The displacement of architecture in avant-garde films. Iris, 12, 25-38. Wasko, J (2003). How Hollywood works. London, Sage Publication. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 941 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 616 |