تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,121 |
تعداد مقالات | 9,572 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,364,463 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,116,014 |
بررسی نشانه- معناشناسی خوان هشتم اخوان ثالث | ||
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 23، شهریور 1397، صفحه 83-100 اصل مقاله (506.72 K) | ||
نوع مقاله: تحلیلی و انتقادی | ||
نویسنده | ||
کیومرث خانبابازاده* | ||
دانشجوی دکترا دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
نشانه معناشناسی فرایندی است، حسی- ادراکی، سیال، زیبایی شناختی و ناپایدار، که با عبور از روش برنامه مدار و با حضور عاملی انسانی به طور ناگهانی شکل گرفته و در فرایند تولید معنا قرار می گیرد و فرایندی هنری، حسی و زیبا می-آفریند، که هیچ گونه نتیجۀ قطعی و از پیش تعیین شدهای ندارد، بلکه شوش گر به شکلی ناگهانی و احساسی در روند کلام آشکار می شود، و این گونه حضور باعث ایجاد فضایی تنشی در گفتمان می گردد و زیبایی خاصی به کلام می بخشد. بعد حسی-ادراکی و عاطفی کلام، درنشانه- معناشناسی گرمسی به تولید معنا و تحول آن می انجامد. در این مقاله شعر «خوان هشتم» ازمهدی اخوان ثالث از دیدگاه نشانه- معناشناسی؛ از نظر انواع نظام های گفتمانی از قبیل: روایی، اخلاقی - مرامی، رخدادی و تنشی و در ابعاد سیال،حسی- ادراکی،بعد تنشی،بعد زیبایی-شناسی، و دیگر ترفندهایی که به فرایند آفرینش، تولید، ظهور، پویایی، سیالی، ناگهانی بودن، و گریزان بودن معنا و در دسترس نبودن آن می انجامد؛ بررسی می-شود. علی رغم فضای روایی حاکم بر شعر با توجه به ترفندهای اتخاذ شده و تنش حاکم بر شعر نظامهای گفتمانی اخلاقی، تنشی و رخدادی نیز در شعر نمود یافته-اند و شعر حال و هوایی شوشی، عاطفی و زیبایی شناختی یافته و معنی در آن کنشی، از پیش تعیین شده و راکد نیست بلکه شوشی، سیال و گریزان است. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانه -معناشناسی؛ نظام هایِ گفتمانی؛ ابعاد گفتمانی؛ فضای تنشی؛ خوانِ هشتمِ اخوان ثالث | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysing semiology khane hashtom akhavane sales | ||
نویسندگان [English] | ||
kayomarth khanbabazade | ||
guilan PHD | ||
چکیده [English] | ||
Analysing semiology of discourse is sensory- perceptual, free-flowing, aesthetic and in constant process which has been produced through ignoring programme-oriented method and through the presence of human agent in a sudden wag; and the meaning is produced the process of production; and in this wag an artistic, sensory, and aesthetic process is created, which fail to result in conclusive and predetermined conclusion; on the contrary, agent appears in a sudden and sensual way in the process of discourse. and this kind of presence induces tensional atmosphere in the discourse and the discourse takes a specific aesthetics. The sensory- perceptual, and emotional aspect, of discourse in Greimasian semantics, leads to the production of meaning and its development. This method contrary to programme-oriented and narrative method do not function mechanically and does not conclude de finitevely and predeterminedly. In this paper, I will analyse the " khane hashtom " by akhavane sales from the point of view of semiology free flowing, perceptual tensional, aesthetic domination and through using other techniques I try to study creation process, production , development, dynamics, fluidity, abruptness and the capability of escape and inaccessibility in that poem. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
semiology, Discursive systems, Discursive Dimensions, Tension space, khane hashtome akhavane sales | ||
مراجع | ||
اخوانثالث، مهدی (1391). سه کتاب. چاپ شانزدهم. تهران: زمستان. بهنام، مینا (1390). «بررسی تعامل دو نظام روایی و گفتمانی در داستان رستم و اسفندیار رویکرد نشانه- معناشناسی»، فصلنامة پژوهشی زبان و ادبیات تطبیقی، شماره 4، پیاپی 8، ص 16- 1. پارساپور، زهرا (1383). مقایسه زبان حماسی و غنایی. تهران: دانشگاه تهران. حسنزادة میرعلی، عبدالله و کنعانی، ابراهیم (1390). «بررسی الگوی نشانه- معناشناسی گفتمانی در شعر قیصر امینپور»، پژوهشنامة زبان و ادب فارسی(گوهر گویا)، سال پنجم، شمارة دوم، پیاپی 18، صص 136- 115. خلج، رضا (1386). «هنجارگریزی و هنجارافزایی در خوان هشتم»، مجلۀ رشد آموزش زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 83، صص 28-26. داودیمقدم، فریده (1392). «تحلیل نشانه معناشناختی شعر آرش کمانگیر و عقاب»، فصلنامة جستارهای زبانی، شمارة 1، پیاپی 13، صص 124- 105. ذوالفقاری (1383). «نگاهی به خوان هشتم»، نامۀ پارسی، سال نهم، شمارۀ 4، پیاپی 35، صص 102- 79. رزمجو، حسین (1388). قلمرو ادبیات حماسی ایران. جلد اول. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. شعیری، حمیدرضا و وفایی، ترانه (1388). راهی به نشانه معناشناسی سیال. تهران: علمی و فرهنگی. ـــــــــــ (1389). تجزیه وتحلیل نشانه معناشناختی گفتمان. چاپ دوم، تهران: سمت. ـــــــــــ (1392). نشانه- معناشناسی دیداری. چاپ اول. تهران: سخن. شعیری، حمیدرضا؛ اسماعیلی، عصمت و کنعانی، صفا، ذبیحالله (1389). حماسهسرایی در ایران. چاپِ نهم. تهران: امیر کبیر. قنبری عدیوی، عباس (1388). «گذر از خوان هشتم»، فصلنامۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد، سال 4، شمارۀ 14و 15، صص 185- 167. کادن، جی. ای (1386). فرهنگ ادبیات و نقد. ترجمه کاظم فیروزمند. چاپ دوم. تهران: شادگان. گرمس، آلژیر داس ژولین (1389). نقصان معنا. ترجمه و شرح حمید رضا شعیری. تهران: علم. مارکوزه، هربرت (1389). بعد زیباشناختی. ترجمۀ داریوش مهرجویی. چاپ پنجم. تهران: هرمس. محمدزاده، اسدالله (1387). «خوان هشتم بررسی شعری از اخوان ثالث»، آموزش زبان و ادب فارسی، دورۀ، 21، شمارۀ 4، صص 33- 30. مکاریک، ایرنا ریما (1390). دانشنامة نظریههای ادبی معاصر. ترجمة مهران مهاجر و محمد نبوی. چاپ چهارم. تهران: آگه. واحددوست، مهوش (1389). رویکردهای علمی به اسطورهشناسی. چاپ دوم. تهران: سروش. هلملینگ، استیون (1387). «ادراک حسانی و بی حسی»، ترجمۀ شهریار وقفیپور، فصلنامۀ زیباشناخت، سال نهم، شمارۀ 19، صص 185- 179. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 917 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,292 |