
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,153 |
تعداد مقالات | 9,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,480,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,835,941 |
عناصر داستانی در رمان همخونه | ||
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 24، آذر 1397، صفحه 47-64 اصل مقاله (851.87 K) | ||
نوع مقاله: پژوهش کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pab.2019.46494.1670 | ||
نویسندگان | ||
الهه وفا1؛ محمدجواد عرفانی بیضائی* 2 | ||
1کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی | ||
2عضو هیأت علمی | ||
چکیده | ||
عناصر داستانی در واقع ابزاری هستند که به کمک آنها میتوان از طرح واحد داستان هایی بسیار متفاوت خلق کرد. مریم ریاحی از نویسندگان معاصر، زندگی ادبی و هنریاش را از سال 1385 با رمان داستانی همخونه آغاز کرد. این رمان تا آن تاریخ از نظر طرح داستان و مضمون، رمانی خاص و جدید بود. سبک نویسندگی داستان، قلمی زنانه را که در القاء حس صمیمیت و برانگیختن همذاتپنداری در مخاطب بسیار موفق است، بیان میکند. نویسنده با توجه به رشتهی تحصیلی خود -ادبیات فارسی- سعی کرده است در پرداخت شخصیت یلدا که در داستان دانشجوی ادبیات فارسی است با دقت عمل کند. آمیختن مضمون و درونمایه عشقی داستان با فضاسازیای ادبی، مجموعهای قابل تأمل را رقم زده است. در واقع میتوان رمان همخونه را دیباچهای زیبا بر فصل رماننویسی این نویسنده محسوب کرد. ضمن جدیدبودن موضوع این رمان، نویسنده حس شک و انتظار را که در جذابیت و ایجاد حس همذاتپنداری در طرح داستان نقشی بهسزا دارد به خوبی در داستان حفظ کرده است و بدون آنکه همچون بسیاری از رمانهای بازاری و حادثهای در بکارگیری حوادث متوالی به داستان جذابیت بخشد، سعی کرده است با طرحی منسجم و ارتباطاتی منطقی میان اتفاقات داستان، خواننده را تا انتهای داستان با راوی همراه سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات داستانی؛ عناصر داستانی؛ رمان؛ همخونه؛ مریم ریاحی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of fictional elements in Hamkhoone novel | ||
نویسندگان [English] | ||
Elaheh Vafa1؛ MohammadJavad Erfani Beyzaei2 | ||
1کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی | ||
چکیده [English] | ||
Maryam Riyahi is one of current writers whose literaty and art life has been started by hamkhooneh novel since 1385. This novel is new and special in plot story and theme. After that other writers used the same themes. The story writing style represents womanish feelings which is successful in stimulating of sincerity sense and twin-concept. As for the writer’s collegiate subject which is literature, the writer has tried to act carefully in making Yelda’s personality who had been student of literature in the story. Collegiate space, class and the poems which has been crooned in the story as for the theme, expressing her exact awareness about literature and also recognithion of literature college situation. Compounding the amative theme with histrionics and literal create space makes the story so considerable. In fact we can count this novel as an introduction in her writing process. After studying and researching about all the elements of fiction I found that in addition to using new subject, the writer has truly kept the sense of uncertainty and expectancy which has an important role in making grace and twin-concept. Unlike phenomenal stories which try to make grace by using continuous events, she has tried to make the reader and the narrator go along with each other up to the end of the story with logical communication between the events of story. Keywords: fiction literature, elements of fiction, novel, hamkhooneh, Maryam Riyahi | ||
کلیدواژهها [English] | ||
fiction literature, elements of fiction, novel, hamkhooneh, Maryam Riyahi | ||
مراجع | ||
ابراهیم تبار، ابراهیم؛ رضایی، رقیه؛ شعبانپور، فروغ (پاییز 1391). «بررسی عناصر داستانی در رمان نیمه غایب». نشریهمطالعات نقد ادبی، دوره 7، شماره 28. اخوت، احمد (1371). دستور زبان داستان. اصفهان: نشر فردا. ارنظری قرنجیک، راضیه؛ طواق، گلدی گلشاهی؛ کبری، نودهی (زمستان 1394). «تحلیل عناصر داستانی رمان آتش زیر خاکستر». مجله مطالعات انتقادی ادبیات، دوره 1، شماره 4. ایبرمز، ام. اچ.؛ هرفم، جفری گالت (1387). فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی. ترجمه سعید سبزیان مرادآبادی. تهران: نشر رهنما. براهنی، رضا (1393). قصهنویسی. تهران: انتشارات نگاه. بیشاپ، لئونارد (1390). درسهایی درباره داستاننویسی. ترجمه محسن سلیمانی. تهران: انتشارات سوره مهر. بینیاز، فتحالله (1393). درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی. تهران: انتشارات افراز. پرین، لارنس (1387). تأملی دیگر در باب داستان. ترجمه محسن سلیمانی. تهران: انتشارات سوره مهر. توبیاس، رونالد بی. (1392). بیست کهن الگوی پیرنگ و طرز ساخت آن. ترجمه ابراهیم راهنشین. تهران: نشر ساقی. داد، سیما (1382). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: انتشارات مروارید. رضی، احمد؛ عبدالهیان، فائقه (پاییز 1389 و بهار 1390). «تحلیل عناصر داستانی در رمان شطرنج با ماشین قیامت». ادب و زبان نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان. سلیمانی، محسن (1387). رمان چیست. تهران: انتشارات سوره مهر. شمیسا، سیروس (1389). انواع ادبی. تهران: نشر میترا. ــــــــــــ (1392). بیان. تهران: نشر میترا. عبداللهیان، حمید (138). شخصیت و شخصیتپردازی در داستان معاصر. تهران: انتشارات آن. عشقی سردهی، علی (1393). پایانبندی داستان. هشتمین همایش بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران. دانشگاه زنجان: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران به آدرس: http://www.civilica.com/Paper-ISPL08-ISPL08_202.html
فورستر، ادوارد مورگان (1391). جنبههای رمان. ترجمه ابراهیم یونسی. تهران: انتشارات نگاه. گلپرور، ابراهیم؛ صمصام، حمید (تابستان 1392). «بررسی عناصر داستانی داستانهای کوتاه احمد دهقان براساس مجموعه داستان من قاتل پسرتان هستم». زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد سنندج، سال پنجم، شماره 15. مستور، مصطفی (1392). مبانی داستان کوتاه. تهران: نشر مرکز. میرصادقی، جمال و میمنت (1388). واژهنامه هنر داستاننویسی. تهران: انتشارات کتاب مهناز. ــــــــــــــــــ (1387). راهنمای داستاننویسی. تهران: انتشارات سخن. ــــــــــــــــــ (1390). ادبیات داستانی. تهران: انتشارات سخن. ــــــــــــــــــ (1391). زاویه دید در داستان. تهران: انتشارات سخن. ــــــــــــــــــ (1392). عناصر داستان. تهران: انتشارات سخن. یونسی، ابراهیم (1392). هنر داستاننویسی. تهران: انتشارات نگاه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 970 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 510 |