تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,131 |
تعداد مقالات | 9,682 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,641,085 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,309,229 |
بررسی نقش رسانه های جمعی در گرایش دانشجویان دانشگاه الزهرا به ورزش همگانی | ||
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، بهمن 1392، صفحه 40-47 اصل مقاله (354.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی قره* 1؛ نگار قلی پور2؛ زینب آنت2 | ||
1دانشیار دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
با توجه به اثر ورزش بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی و اهمیت توسعه آن در مقیاسهای ملی و نقش میانجی رسانهها، در این زمینه پژوهش حاضر درصدد برآمده تا نقش رسانههای جمعی را در گرایش دانشجویان دانشگاه الزهرا به ورزش همگانی مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری تحقیق را جمعیت ۷۰۰۰ نفره از دانشجویان دانشگاه الزهرا تشکیل میدهند. با استفاده از جدول کرجسی مورگان و نمونهگیری تصادفی-طبقهای ۳۶۴ نفر بهعنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی مقطعی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه صادقیان (۱۳۹۰) با پایایی ۸۴۱/۰ بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آزمون تی تک دامنه و با کمک نرمافزار spss و در سطح معناداری ۰/۰۵=α استفاده گردید. نتایج نشان داد، نقش رسانه بر آگاهسازی دربارهی فواید ورزش همگانی مطلوب بود ولی اطلاعرسانی رسانه در مورد مکانهای مناسب و همایشهای ورزش همگانی نامطلوب بود. همچنین میزان نقش رسانه، در ایجاد نگرش مثبت و تغییر مثبت رفتار نسبت به ورزش همگانی نامطلوب ارزیابی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
ورزش همگانی؛ رسانه های جمعی؛ رادیو و تلویزیون؛ نشریات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examine the role of mass media to attitudes to sport for all in students of Alzahra university | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadali Ghareh1؛ Negar Gholipour2؛ Zeinab Anet2 | ||
1Payame Noor University | ||
2Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
Considering the effect of sport on different dimensions of personal and social life, importance of its development atnational scale and mediator role of media in this regard. This study surveyed the role of mass media to attitudestosport for all in students of ALzahra university. The statistical population created from 7000 students, including 364 people who have been selected by Krejcie and Morgan’s table. Method of this study was cross-sectional survey and data were based on Sadeghiyan questionnaire. Its reliability has been determined as 0.841. Data analysis was performed using t-test, single domain and software SPSS16 with significant (p<0/5). The role ofthemedia ininformingthe publicaboutthe benefits of exercisewas desirable butthe mediainformationaboutappropriate placesandconferences about sport for allwere undesirable. The extent of the media's role in creating a positive attitude and positive change of attitudes towards sport was undesirable. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sport for all, Mass Media, TV, Radio, Publications | ||
مراجع | ||
اخترشهر، علی (1386). "رسانههای ارتباطجمعی و نقش آن در جامعهپذیری دینی". معرفت. سال شانزدهم، شماره ۱۲۳، ۱۱۷-۱۰۱. آقاجانی، نوشین و نادرینژاد، پریچهر (۱۳۹۰). "بررسی نقش ارتباطجمعی در اشاعه فرهنگ ورزش همگانی". فصلنامه فرهنگ ارتباط، دوره ۱. شماره ۱. ۱۶۷-۱۴۰. انورالخولی، امین (1381). ورزش و جامعه. ترجمه: حمیدرضا شیخی. مشهد و تهران: بنیاد پژوهشهای اسلامی استان قدس رضوی و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). روشندل اربطانی، طاهر (1386). "تبیین جایگاه رسانههای همگانی در نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور ". مقاله فصلنامه علمی– پژوهشی حرکت، شماره ۲۳، ص ص ۱۷۷-۱۶۵. صادقیان، زهرا (۱۳۹۰). بررسی نقش رسانههای جمعی در گرایش مردم شهر همدان به ورزش همگانی. پایاننامه کارشناسی ارشد تربیتبدنی. دانشگاه مازندران. ظریفی، مجتبی و داودی، کریم (۱۳۹۲). "رسانه ملی و توسعه ورزش همگانی".فصلنامه پژوهش های ارتباطی، سال نوزهم، شماره 69. غفوری، فرزاد؛ رحمانسرشت، حسین؛ کوزهچیان، هاشم و احسانی، محمد (۱۳۸۴). "نقش و جایگاه تقاضای اجتماعی در جهتگیری راهبردی ورزش". نشریه حرکت. دوره ۲۵، شماره ۲۵. قاسمی، حمید؛ مظفری، امیراحمد و امیرتاش، محمدعلی (1386). "توسعه ورزش از طریق تلویزیون در ایران". نشریه پژوهش در علوم ورزشی. شماره ۱۷. ۱۴۸-۱۳۱. قیامیراد، امیر (۱۳۸۷). "بررسی همسویی عملکرد رسانههای گروهی کشور با اهداف تربیتبدنی". مقالهی همایش ملی مدیریت ورزشی با تأکید بر سند چشمانداز ۲۰ سالهی کشور، آکادمی ملی المپیک. مرادی، مهدی و هنری احمدی، عبدالحمید (۱۳۹۰). "بررسی نقش چهارگانه رسانههای ورزشی در توسعهی فرهنگ ورزش همگانی". نشریه مدیریت ورزشی. شماره ۹. صص ۱۸۰-۱۶۷. مهدویانمشهدی، مریم (۱۳۸۷). "مقایسهی وضع موجود و مطلوب نقش رسانههای گروهی در ورزش بانوان". مقاله اولین همایش ملی مدیریت ورزشی دانشگاه شمال، آبان ماه. مولوی، زهره و قاعدیفرد، محمد (۱۳۹۱). "نقش رسانهها در پیشرفت روابط عمومی". ماهنامه انجمن روابط عمومی ایران. شماره ۸۳. ۲۵-۲۰. یمینی فیروز، مینا؛ یمینی فیروز، مسعود و ادبی فیروزجاه، حسین (۱۳۹۲). "درآمدی بر نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش همگانی". ماهنامه علمی الکترونیکی انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران. دوره ۱. شماره ۳. ۱۵۰-۱۳۸. Abioye, A.; Hajifathalian, K. & Danaei, G. (2013). “Do mass media campaigns improve physical activity? A systematic review and meta-analysis”. Archives of Public Health.1-10.
Bull, F.C.; Armstrong, T.; Dixon, T.; Ham, S.; Neiman, A. & Pratt, M. (2004). “Physical inactivity. In Comparative quantification of health risks : global and regional burden of diseaseattributable to selected major risk factors. Edited by Ezzati M, Alan D, Lopez AD, Rodgers A, Murray CJL. Geneva”: World Health Organization,8, 730–881.
Cianfrone, Beth A. & Zhang, James J. (2006). “Differential effects of television commercials, athletes endorsements, and venue signage during a televised action sports event”. Journal of Sport Management, 20, 322-344.
Dhonde, B.M. & Patil, V.N. (2013). “Role Of Mass Media In Progress Of Physical”. Indian Streams Research Journal.2, 1-4.
Greenwood, R. & Hinnigs, R. (1996). “Understanding radical organizational change, bringing together the old and new instritutionalism”. Academy of Management Review, 21, 10-22.
Jakson, J. & Michael, H. (1991). “Physical education and sport”. Sage publication.19, 367-377.
Marcus, B.; Owen, N.; Forsyth, L;. Cavill, N. & Fridinger, F. (1994). “Physical Activity Interventions Using Mass Media, Print Media, and Information Technology”. American Journal of Preventive Medicine. 5,362–378.
Marian Huhman, L.; Potter, F.; Wong, S. & Banspach, J . (2013). “Effects of a Mass Media Campaign to Increase Physical Activity Among Children: Year-1 Results of the VERB Campaign”. Pediatrics Journal, 7, 277-288.
http://pediatrics.aappublications.org/content/116/2/e277.full.html.
Tavakolli, M.; Najafi, A. & Nobakht Ramezani, Z. (2013). “Studying role of mass media in sport development”. Pelagia Research Library. 4, 49-54. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,533 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,172 |