تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,530 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,196,019 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,035,635 |
طراحی مدل سازمان حمایتگرا در جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 3 (پیاپی 27)، تیر 1398، صفحه 125-136 اصل مقاله (771.52 K) | ||
نوع مقاله: توصیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ipom.2019.6142 | ||
نویسندگان | ||
حسن الوداری* 1؛ زینب علینجفی2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت منابع انسانی، سازمانهای امروزی برای جذب و نگهداری نیروی انسانی بر سر ارائة برنامههای رفاهی و میزان توجه به کارکنان رقابت کرده و روی اجرا و بهبود برنامههای حمایت از کارکنان سرمایهگذاری و تلاش میکنند تا حد امکان تسهیلات و امکانات رفاهی مناسبی را برای کارکنان خود فراهم نمایند و به همین علت سازمانها باید چهرة رفتاری جدیدی به خود گیرند و به سمت حمایتگری پیش بروند. هدف این پژوهش طراحی و تبیین مدل سازمان حمایتگرا در جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی، پیمایشی است که 945 تن از کارکنان جمعیت هلالاحمر کشور در آن شرکت کرده و دادهها به روش تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که وجود عدالت سازمانی و حمایت سرپرستان با سازمان حمایتگرا مرتبط هستند. همچنین پرداختهای مناسب، فرصت ارتقا، استقلال در کار، امنیت شغلی، نبودن فشار نقش و آموزش شغلی، نیز با سازمان حمایتگرا در ارتباط هستند و نهایتاً ارزشها و باورهای دینی، همدلی سازمانی و مدیریت مشارکتی ازجمله متغیرهای دیگر مرتبط با سازمان حمایتگرا هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
سازمان حمایتگرا؛ جمعیت هلالاحمر؛ حمایت سازمانی ادراک شده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Model of Supportive Organization in the Red Crescent Society of Islamic Republic of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan Alvedari1؛ zeinab Alinajafi2 | ||
1Associate Professor, Department of public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Due to the importance of human resources, today's organizations are competing to attract and retain human resources over the provision of welfare programs and the attention of staff. They invest and strive to implement and improve employee supportive programs & as much as possible Provide appropriate facilities and amenities to staff. For this reason, organizations need to take on a new face of behavior and move towards support.This study is aimed to Designing & verification a model of Supportive Organization in Red Crescentsociety.The current study is a descriptive study in which 945 personnel are selected as the sample. Data was gathered by use of structural equations model and then it was analyzed using Lizrel software. Due to the results, the supportive organization is related to some variables including organizational justice, superior support, suitable pay, promotion, job security, autonomy, training, Islamic belief, organizational empathy and participative management. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Supportive Organization, Red Crescent Society, perceived Organizational Support | ||
مراجع | ||
حقایق، سیروس و ارکیان، سهیلا (1384)، چگونه نظام مدیریت مشارکتی را در سازمان خود اجرا کنیم، انتشارات نوید شیراز، شیراز. داناییفرد، حسن (1387)، چالشهای مدیریت دولتی در ایران، انتشارات سمت، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. شاهی، سکینه و همکاران (1396). رابطه بین عدالت سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده با میل به ترک شغل نیروهای دانشگر، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 7(2)، 127–106. طالقانی، غلامرضا؛ دیواندری، علی و شیرمحمدی، ملیکا (1388). تأثیر حمایت ادراک شده از سوی سازمان بر تعهد کارکنان و عملکرد سازمانی: مطالعهای در شعب بانک ملت شهر تهران. فصلنامه علوم مدیریت ایران،4(16)، 25-1. مهدی بیگی، نجمه (1396). نقش حمایت سازمانی ادراک شده در تعهد سازمانی کارکنان با میانجیگری بهداشت روانی، پژوهشهای مدیریت عمومی، 10(35)، 131-158. نوروزی، حسن؛ گنجعلی وند، سمیه و عبدالله پور، سجاد (1397). تأثیرخشونتمشتریبرفرسودگیشغلی:تعدیلگریحمایت سازمانی ادراک شده، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 8(1)، 157-176. Ali, A., Ur – Rehman, M., Ulhaq, I. J., Ghafoor, M., Azeem, M .(2010). “Perceived Organizational Support and Psychological Empowerment”. European Journal of Social Science. 24(2), 134-150. Chery, L. Aiken (20016). A Dc Burnout Intervention Program For Direct Care Staff Working in an Adolescent Residential Treatment program. (Unpublished Doctoral Thesis of Psycology Discipline). Cappela University. Cropanzano, R., Howes, J. C., Grandey, A. A. & Toth, P. (1997). “The Relationship of Organizational Politics and Support to Work Behaviors, Attitudes, and Stress”. Journal of Organizational Behavior, 22, 159–180. Dutta, V. & Sahey, S. (2016). “School leadership and its impact on student achievement; the mediating role of school climate and teacher job satisfaction”. International Journal of Educational Management, 30(6), 941. Eisenberger, R., Armeli, S., Rexwinkel, B., Lynch, P. D. & Rhoades, L. (2001). “Reciprocation of perceived organizational support”. Journal of Applied Psychology, 86, 42–51. Eisenberger, R., Rhoades, L. & Cameron, J. (1999). “Does pay for performance increase or decrease perceived self-determination and intrinsic motivation?” Journal of Personality and Social Psychology, 77, 1026–1040.
Eisenberger, Robert and Stinglhamber, Florence and Vandenberghe, Christian and L. Sucharski, Ivan and Rhoades, Linda (2002).“Perceived supervisor support: Contributions to perceived organizational support and employee retention”. Journal of Applied Psychology, 87(3), 565–573.
Ghani, N. & Hussin, T. (2009). “Antecedents of Perceived Organizational Support”. Canadian Social Science, 18(1), 39 - 53.
Nettleton, H., Christopher (2016). Online Video Content’s Impact on the Supportive Relationship between Sport Organization and Sports Journalist.(Unpublished master’s thesis). University of Minnesota. Gatski, V. Milagros (2015). Leading The Dream: Understanding The Resiliency of Unauthorized Latina High School Seniors Pursuing Higher Education. Doctoral Dissertation Research. Argosy University, Washington, DC. Gohlmann, T. (2018). Leadership Practices That Affect Student Achievment: Creating a Supportive Organization For Learning. Doctoral Dissertation Research in Education. Boston College. Hekman, D. R., Steensma, H. K., Bigley, G. A., Hereford, J. F. (2009). “Combined Effects of Organizational and Professional Identification on the Reciprocity Dynamic for Professional Employees”. Academy of Management Journal, 52(3), 506-526. Hitt, D. H. & Tucker, P. D. (2016). “Systematic review of key leader practices found to ent achievement: A unified framework”. Review of Educational Quarterly, 9, 370–390. Research, 86(2), 531-569. Rhoades, L. & Eisenberger, R. (2002). “Perceived Organizational Support: A Review of the Literature”. Journal of Applied Psychology. 87(4), 698–714. Tek-Yew, Lew) 2009. The Relationships between Perceived Organizational Support, Felt Obligation, Affective Organizational Commitment and Turnover Intention of Academics working with Private Higher Educational Institutions in Malaysia, European Journal of Social Sciences, 9(1),72-87. Wayne, S. J., Shore, L. M. & Liden. R. C. (1997). “Perceived organizational support and leader-member exchange: A social exchange perspective”. Academy of Management Journal, 40, 82-111. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 501 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 297 |