
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,190 |
تعداد مقالات | 10,230 |
تعداد مشاهده مقاله | 19,286,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,326,904 |
طراحی الگوی توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR در انواع رسانههای جمعی | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 10، دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 31، 1398، صفحه 89-102 اصل مقاله (414.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/arsm.1970.6429 | ||
نویسندگان | ||
زهرا اسدی1؛ حمید قاسمی* 2؛ رضا صابونچی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران، | ||
2دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، | ||
3استادیار مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR در رسانههای جمعی انجام گرفت. روش تحقیق از نوع ترکیبی و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری را کارشناسان ورزش همگانی و قهرمانی و متخصصان گردشگری تشکیل دادند که در بخش کیفی و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی و در بخش کمی نیز با توجه به جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری این پژوهش در بخش کیفی شامل پرسشنامه بود و در بخش کمی از پرسشنامه حاصل از بخش کیفی استفاده شد. پس از اشباع نظری اقدام به تحلیل عاملی تأییدی شد و پرسشنامه تأثیر رسانهها بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR شامل 5 مؤلفه و 41 گویه بهدست آمد و پایایی توسط ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون K-S، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن استفاده شد. همچنین از روش تحلیل معادلات ساختاری برای تدوین مدل استفاده شد. تمامی عملیات آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آموس انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR و از طریق رسانهها از دیدگاه نمونههای تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد بهطوری که از دیدگاه نمونه تحقیق «نقشهای آگاهی دهنده» بالاترین رتبه و «نقشهای اقدام کننده (اقدام به خرید)» پایینترین رتبه را در عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR و از طریق رسانهها به خود اختصاص دادهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری ورزشی؛ رسانههای جمعی؛ مدل AIDAR؛ تبلیغات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing Sports Tourism Development Model with AIDAR Advertising Framework in Different Types of Mass Media | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra asadi1؛ Hamid Ghasemi2؛ reza saboonchi3 | ||
1.PhDstudent in sport management, Borujerd Branch, islamic Azad university, Borujerd, Iran | ||
2Associate Professor of Sport Management, Payame Noor University, | ||
3Assistant professor in sport management, Borujerd Branch, islamic Azad university, Borujerd, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of present study was to design sports tourism development model with AIDAR advertising platform in mass media. The research method is combined and field-based. The statistical population consisted of the experts of sport and championship and tourism specialists. In the qualitative section, 384 people were selected using the targeted sampling method and the snowball, and in the quantitative part according to Morgan table. The tool for measuring this research in the qualitative section was a questionnaire and in the quantitative section, a questionnaire from the qualitative section was used. After theoretical saturation, a factor analysis was confirmed and media impact questionnaire on the development of sport tourism with the AIDAR advertising framework, consisting of 5 components and 41 items, was obtained and reliability was 0.89 by Cronbach's alpha coefficient. K-S, exploratory factor analysis and Friedman test were used to analyze the data. Structural equation analysis method was used to present the model. All statistical operations were performed using SPSS version 22 and Amos software. The results of the study showed that there is a significant difference between the factors affecting the development of sport tourism with the AIDAR advertising framework and through the media from the viewpoint of the research samples, so that from the perspective of the research sample, the "informed roles" have the highest rank and "role" Action Plans (Buying) "ranked the lowest in the factors influencing the development of sports tourism with the AIDAR advertising framework and through the media. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sports Tourism, Mass Media, AIDAR Model, Advertising | ||
مراجع | ||
- Aghaalipoor, M. (2015). "The role of advertising on student recruitment at Sama College based on the AIDA model". Thesis for Master's Degree in Physical Education and Sport Sciences, Tabriz University.
- Alipoor, M. Khodaverdi, Y. Matlabi, M. (2009). "Investigation of Aida Model Functions on Mental and Behavioral Response of Banks' Customers in Zanjan (Comparative Study of Agricultural Banks and Organizations)". Quantitative Studies in Management, 2 (1), 163-132.
- Asadi, A. Rezaeisoofi, M. (2014). "The Role of Advertising in the Mass Media on the Purchase of Sporting Goods Influencing Weight Loss from the Perspective of Female Physical and Non-Physical Female Students". Communication Management in Sports Media. Year 2. Consecutive Issue 7, 49-54.
- Bronner, F. & de Hoog, R. (2013). "Economizing on vacations: the role of information searching". International Journal of Culture, Tourism andHospitality Research, 7 (1), 28-41.
- Emery, p (2010). "Past , present future major sport event management practice the practitioner perspective". Sport management review 13. 158-170.
- Esmaeili, N. Goudarzi, M. (2012). "Ranking of Public Relations Tools Based on AIDA Model in Manufacturing Sector of Sports Industry by AHP Method". Mobility and Research Management Research, Year One, Issue 1.
- Hamidi M, Chekaniazar M, Parvinzad M, Sobhani N, Sedghi A. (2016). "Strategic Planning to Develop Sports Tourism of Maragheh with a Focus on Water-Based Sports Mainly Canoepolo. J. Civil Eng". Urban. 6 (1): 01-06.
- Hamidizadeh, M. Ghareche, M. Hadizadeh, A. Salimipoor, S. (2015). "Designing and Explaining the Model of the Effect of Recommendation Advertising on the Mental Image of Tourist Destination and Travel Intention (Case Study: Isfahan)", Business Management, 8 (4), 811-832.
- Heydari, A.(2004). "Investigating the Role of Media in Identifying Iranian and Foreign Tourists, Specialized". Journal of Media Studies.
- Higham , J . Hinael, t (2007). "sport & tourism research: A Geographic approach", journal of sport & tourism, vol.11, No1, 31-49.
- Higham, J. Hinch, T (2002). "sport, speed a time: effects of the Otago highlanders franchise on tourism". Journal of sport management, 12(3), 235-257.
- Hinch, T; Higham, J. (2003). "Sport tourism development. Channel View Publication. UK". Kim, C. (1999) Cross- cultural perspectives on motivation. Annals of Tourism Research 261, 201-204.
- Lee, W. Y. (2009). "The Moderating Role Of Sport Service Type On The Relationship Between Ad Message Type, Service Trial Promotion, And Consumers’ Responses To The Advertisements". Doctoral Dissertation, Indiana University.
- McDonough, J. (2003). "Encyclopedia of Advertising, Fitzory Dearborn–An imprint of the Taylor and Francis Group", New York, First Edition, pg.1254.
- Moeinfard, M. Shooshinasab, P. Kazemnezhad, A. (2013). "Strategies for Development of Recreational Sports Tourism Industry in Iran". Journal of Sport Management and Development, 2 (5), 1-17.
- Noori, A. (2010). Sanjayi's Implementation of Iranian Tourism Tourism Management System, MSc Thesis.
- Rezaeisoofi, M. Allahhasani, E. Zarei, A. (2013). "Investigating the Barriers to the Development of Sport Tourism in Kurdistan Province". Postgraduate Thesis.
- Roosta, A. Khalilishojaei, V. (2009). Propaganda from Theory to Practice, Letter Publishing, First Edition, Tehran.
- Shojaei, V. Tojjari, F. Soleymani, B. Doosti, M. (2011). "Analysis of Strengths and Weaknesses of Sport Tourism in Mazandaran Province", Journal of Sport Management and Motor Behavior.
- Solberg, H. Preuss, H.(2007). "Major sport events & long – tern tourism impacts". journal of sport management, 21. 213-234.
- Swart, k. Bob, U (2007). "Sport & tourism research: A Geographic approach", journal of sport & tourism, vol.11, N, 1, 31-49. A national sport tourism strategy in South Africa beyond 20100 Politikon 34(3), 373-391.
- Taghavi fard, M. Asadian, F (2015). "Presentation of E-Tourism Development Model with Structural-Interpretive Modeling Approach". Journal of Tourism Management Studies. Eleventh Year, No. 33, 19-39.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 834 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 710 |