
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,812 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,034,132 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,614,539 |
تحلیل کارکرد زبان در نقاشی معاصر از منظر زبانشناسی سیستمی-کارکردی مایکل اتول | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، اردیبهشت 1399، صفحه 25-36 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2020.48264.1289 | ||
نویسندگان | ||
اعظم حکیم* 1؛ زهرا پاکزاد2؛ مسعود کوثری3 | ||
11. دانشجوی دکتری، رشتۀ پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا | ||
22. استادیار گروه نقاشی، دانشگاه الزهرا | ||
33. دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
کاربرد زبان در هنر معاصر ازجمله نقاشی گونهای رتوریک به شمار میآید. زبان نوشتاری در قالبهای متنوعی تصویر را همراهی میکند؛ ازجمله استفاده از نوشتار در نقاشی به صورت متصل با اثر که به متن دووجهی تصویری و زبانی شکل میدهد. زبانشناسانی چون مایکل اتول به مطالعۀ متنهای غیرزبانی همچون نقاشی و در قالب زبانشناسی سیستمی-کارکردی پرداختهاند. مقالۀ حاضر قصد دارد با تعریف سه کارکرد بازنمایی، مودال و ترکیببندی در چارچوب نظری اتول، متن دووجهی نقاشی را مطالعه کند و با انتخاب و تحلیل بخشی از آثار ساغر دئیری از میان نمونههای بیشمار این گونه از آثار در نقاشی معاصر، به دنبال پاسخ این پرسش برآید که: کارکرد زبان نوشتاری در نقاشی معاصر چیست؟ به نظر میرسد بر اساس چارچوب نظری برگزیده شده زبان و نشانههای نوشتاری در نقاشی، وجه مودالیتۀ قدرتمندی برای ایجاد ارتباط و تعامل با مخاطب به اثر میبخشد و از این طریق نوشتار در نقاشی به ابزاری توانمند در انتقال پیامهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و نقد آنها بدل میشود | ||
کلیدواژهها | ||
زبانشناسی سیستمی- کارکردی؛ مایکل اتول؛ نقاشی معاصر؛ نوشتار؛ ساغر دئیری؛ کارکرد مودال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Function of Language in Contemporary Painting from the Perspective of Michael O'Toole's Systematic Functional Linguistics | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Hakim1؛ Zahra Pakzad2؛ Masoud Kousari3 | ||
11. PhD Candidate in Artistic Research, Department of Artistic Research, Al-Zahra University | ||
22. Assistant Professor, Department of Painting, Al-Zahra University | ||
33. Associate Professor of Social Media, Faculty of Social Science, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The use of language in contemporary art is one of the types of rhetorical painting. Written language accompanies image in a variety of forms such as the use of writing in painting in conjunction with a work that forms multi-modal text. Linguists such as Michael O'Toole have studied non-linguistic texts such as painting in system-functional linguistic theory. The present paper intends to study the two-sided painting by defining the three functions of representation, modal, and composition in the theoretical framework of O'Toole. By analyzing the works of Sagar Daeiri among the numerous examples of this type in contemporary Iranian paintings, we seek to answer to this question: What is the function of text language in contemporary painting? It seems that based on the chosen theoretical framework of language and written signs in painting, a powerful modality aspect is created to communicate and interact with the audience and in this way, writing in painting becomes a powerful tool in conveying and criticizing social, cultural, and political messages. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Systemic-functional linguistic, Michael O'Toole, Contemporary painting, Text, Sagar daeiri, Modal function | ||
مراجع | ||
آقاگل زاده، فردوس و پورابراهیم، شیرین.(1387). بررسی زبان شناختی دیدگاه روایتگری داستان روز اول قبر صادق چوبک در چارچوب مدل سیمپسون. فصلنامۀ نقد ادبی.شمارۀ 3، ص7-28.
بشیر، حسن و جعفری هفتخوانی، نادر.(1386). درآمدی بر کاربرد نشانهشناسی در تحلیل پیامهای تبلیغاتی؛ مطالعۀ موردی: آگهیهای مطبوعاتی. اندیشۀ مدیریت. سال اول. شمارۀ دوم. ص 151-188.
بهپور، باوند.(1390). «آن مرد با اسب نیامد». استیتمنت نمایشگاه. سایت گالری طراحان آزاد. تاریخ مشاهده: 20/1/98، قابل دسترسی در:
پاکباز، روئین.(1385). دایرهالمعارف هنر. چاپ پنجم. تهران: فرهنگ معاصر.
دارابی، هلیا. (1389). «تلاش مذبوحانه برای یکتایی». استیتمنت نمایشگاه زیبا، جادار، مطمئن. سایت گالری طراحان آزاد. تاریخ مشاهده: 20/1/98، قابل دسترسی در:
رحیمیان، جلال و عموزاده، محمد. (1392). افعال وجهی در زبان فارسی و بیان وجهیت. پژوهشهای زبانی. دورۀ 4. شمارۀ 1. ص 21-40.
شعیری، حمیدرضا. (1384). مطالعۀ فرایند تنشی گفتمان ادبی. پژوهش زبانهای خارجی. شمارۀ 25. ص 187-204.
مریدی، محمدرضا. (1397). گفتمانهای فرهنگی و جریانهای هنری ایران: کندوکاوی در جامعهشناسی نقاشی ایران معاصر. تهران: آبان.
کامرانی، مهران و بوستانی، رضوان. (1389). مطالعۀ بازنمایی ابژههای نسلی زندگی روزمره در نقاشی دهۀ هشتاد در ایران. جامعهشناسی هنر و ادبیات. سال دوم. شماره دوم. ص155-183.
کشمیرشکن، حمید. (1394). هنرهای معاصر ایران: ریشهها و دیدگاههای نوین. تهران: نشر نظر.
کوثری، مسعود. (1394). نشانهشناسی شهری. تهران: نشر شهر.
صالحی، فاطمه و شاملی، نصرالله. (1396). بررسی تطبیقی مباحث علم معانی و نظریۀ سیستمی- نقشگرای هلیدی با تکیه بر بوستان سعدی، فصلنامۀ نظریه و انواع ادبی. سال دوم، شمارۀ 5، ص 67-102.
Halliday, M., & Hasan R. (1985). Language, context and text: Aspects of language in a social-semiotic perspective. Geelong: Deakin University Press. Halliday, M. (1985). An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold. Kress, G., & van Leeuwen T. (1996). Reading images: the grammar of visual design, Routledge. London. O`Halloran, K. (2004). Multimodal discourse analysis: systemic functional perspectives, continuum. London, New York. O'Toole, M. (2008). Thinking with your eyes: Magritte and the logical metafunction, systemic functional linguistics in use, Odense Working Papers in Language & Communication, 29, 63-84. Unsworth, L. (2006). Towards a metalanguage for multiliteracies education: Describing the meaning making resources of language-image interaction. English Teaching: Practice and Critique, 5(1), 55-76. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 965 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 655 |