تاثیر آموزش گروهی معنادرمانی بر افسردگی، عزت نفس و نگرش های صمیمانه زنان معلول جسمی- حرکتی | ||
| Iranian Journal of Health Psychology | ||
| Article 10, Volume 2, Issue 2 - Serial Number 4, December 1398, Pages 101-112 PDF (268.82 K) | ||
| Document Type: پژوهشی | ||
| DOI: 10.30473/ijohp.2020.52640.1077 | ||
| Authors | ||
| اندیشه گلشن* 1; مجید ضرغام حاجبی2; ناصر صبحی قراملکی3 | ||
| 1گروه روان شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ایران | ||
| 2گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ایران. | ||
| 3گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| Abstract | ||
| این پژوهش به منظور بررسی اثر آموزش معنادرمانی بر تغییرات افسردگی، عزت نفس و نگرش های صمیمانه زنان 20 تا 40 سال معلول جسمی- حرکتی افسرده شهر کاشان در سال 1398 انجام شد. پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با دو گروه معنادرمانی و گواه با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با پیگیری بود. جامعه آماری 68 زن معلول جسمی- حرکتی (20تا40 سال) زیرنظر بهزیستی کاشان بود. از این جامعه 40 نفر که افسردگی بالاتر از 17 داشتند انتخاب و به شیوه تصادفی 20 نفر در هر یک از دو گروه قرارگرفتند. ابزار این پژوهش شامل پرسش نامه های افسردگی بک (1996)، نگرش های صمیمانه تریدول(1983) و عزت نفس آیزنک(1976) بود. آموزش معنادرمانی برای گروه آزمایش طی 8 جلسه 120 دقیقهای برگزار گردید. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج حاکی از تأثیر معنی دار آموزش گروهی معنا درمانی بر افزایش نگرش های صمیمانه، صمیمیت ذهنی، صمیمیت عاطفی و عزت نفس و نیز کاهش افسردگی معلولان و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود (01/0≥ P). بر اساس یافته ها نتیجه گیری می شود که آموزش گروهی به شیوه معنادرمانی از طریق ایجاد معنای جدید و تغییر در باورها در بهبود عزت نفس و نگرش صمیمانه و در نتیجه کاهش افسردگی معلولان مؤثر می باشد همچنین این تحقیق اهمیت توجه و بکارگیری آموزه های معنوی را در مراکز بهزیستی و کلینیک ها جهت بهبود وضعیت روان شناختی معلولین نشان داد. | ||
| Keywords | ||
| معنادرمانی; نگرش های صمیمانه; عزت نفس; افسردگی; معلول جسمی- حرکتی | ||
|
Statistics Article View: 1,521 PDF Download: 1,594 |
||