
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,144 |
تعداد مقالات | 9,840 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,128,921 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,665,188 |
فضاسازی و راهبردهای آن در ترجمه از انگلیسی به فارسی بر مبنای نظریۀ فضاهای ذهنی فوکونیه (1998) | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، تیر 1399، صفحه 111-125 اصل مقاله (540.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2020.52888.1362 | ||
نویسندگان | ||
سیده فاطمه هاشمی1؛ فاطمه علوی* 2؛ فاطمه کرمپور2 | ||
1دانشآموختۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور | ||
2استادیار گروه زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعۀ حاضر بررسی نحوۀ فضاسازی و چگونگی انتقال فضا طی فرایند ترجمه از انگلیسی به فارسی با تکیه بر نظریۀ فضاهای ذهنی فوکونیه (1998) است. این مقاله بر آنست که نقش و بسامد عناصر فضاساز در تشکیل فضاهای ذهنی و میزان همسویی فضاهای ذهنی نزد مخاطبان دو زبان را ارزیابی نماید. نقش عوامل بافتی، کاربردشناختی و تأثیر مترجم در انتقال فضاهایی همسان از دیگر مواردیست که در این پژوهش بدان پرداخته شده است. پیکرۀ دادههای پژوهش مشتمل بر 100 جمله از دو رمان بادبادکباز (حسینی، 2003) و پیرمرد و دریا (همینگوی، 1990) و معادل فارسی این دو اثر (غبرائی، 1396؛ دریابندری، 1385) است که با یکدیگر مقایسه و به صورت توصیفی تحلیلی ارزیابی گردیدهاند. یافتههای پژوهش گویای آنست که بیشترین بسامد عناصر فضاساز به گروههای حرف اضافه و عناصر قیدی اختصاص دارد و علیرغم برخی تفاوتها در نوع و تعداد فضاسازهای دو زبان، فضاسازی به صورت تقریبا همسان صورت میپذیرد. نقش عوامل بافتی و کاربردشناسی نیز از طریق ابهامزدایی از برخی واژهها، در ترجمۀ صحیح متن و انتقال جزئیّات فضای ذهنی، مهم ارزیابی گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
زبانشناسی؛ نظریۀ فوکونیه؛ فضاهای ذهنی؛ فضاسازها؛ ترجمه؛ عوامل بافتی و کاربردشناختی؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Space-building and its Strategies in Translation from English to Persian Based on Fauconnier's Mental Spaces Theory (1998) | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyedeh Fatemeh Hashemi1؛ Fateme Alavi2؛ Fatemeh Karampour2 | ||
1. M.A. in General Linguistics, Payame Noor University (PNU) | ||
2Assistant Professor of General Linguistics, Payame Noor University (PNU) | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to investigate the manner of space-building and how space is transmitted during the process of translation from English to Persian based on Fauconnier's (1998) mental spaces theory. This paper aims to evaluate the role and frequency of space-builders in the formation of mental spaces and the degree of alignment of mental spaces with the audience of two languages. The role of contextual and pragmatics factors, and translator influences in conveying homogeneous spaces is another issue that has been addressed in this study. The research data set contains 100 sentences of two novels, The Kite Runner (Hosseini, 2003) and The Old Man and the Sea (Hemingway, 1990) and the equivalent translation of these two works (Ghabraei, 1396; Daryabandari, 1385) which are compared and assessed in a descriptive-analytic study. The findings indicate that the most frequency of space-builders belong to prepositional phrases and adverbial elements and despite of some differences in the type and number of space-builders in two language sentences, the establishment of spaces is almost identical. The role of contextual and pragmatic factors was also important in disambiguating some words, in correct text translation and in the transmission of mental space details. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Linguistics, Fauconnier's theory, Mental spaces, Space-builders, Translation, Pragmatic and contextual factors, Sociolinguistics | ||
مراجع | ||
آقاگلزاده، فردوس و عبّاسی، زهرا (1391). بررسی وجه فعل در زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ فضاهای ذهنی. ادبپژوهی، ش20، ص135-154.
حسینی، خالد (1396). بادبادکباز (چاپ دوازدهم)، ترجمۀ مهدی غبرائی. تهران: نیلوفر.
دبیرمقدم، محمّد (1393). زبانشناسی نظری: پیدایش و تکوین دستور زایشی (چاپ هفتم، ویراست دوم). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
راسخمهند، محمد (۱۳96). درآمدی بر زبانشناسی شناختی: نظریهها و مفاهیم. تهران: سمت.
ربّانی، فائزه (1396). نقش زمان دستوری و وجه فعل در ایجاد فضاهای ذهنی: رویکرد شناختی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
زربان، نجمه (1388). بررسی فضاهای ذهنی در زبان فارسی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
صفوی، کوروش (1380). منطق در زبانشناسی. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، حوزۀ هنری.
صفوی، کوروش (1392). درآمدی بر معنیشناسی (چاپ پنجم). تهران: پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی.
عامری، حیات، خیرآبادی، رضا، و خیرآبادی، معصومه(1394). بررسی فضاهای ذهنی در متون خبری روزنامههای ایران. فصلنامۀ علم زبان، ش 4، ص 155- 178.
کیخا، فاطمه (1397). توصیف فضاهای ذهنیِ نسیم جوزف داوود در ترجمۀ جزء 29 قرآن کریم بر اساس دیدگاه فوکونیه (1997). پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی. سیستان و بلوچستان: دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی.
گلفام، ارسلان، و عبدالکریمی، سپیده (پاییز و زمستان 1389). نقش نظریۀ فضاهای ذهنی در برطرف کردن نابهنجاری معنایی و ابهامزدایی ارجاعی. فصلنامۀ پازند، ش 23، ص 65-77.
گلفام، ارسلان، و علوی، فاطمه (زمستان1385- بهار1386). نگاهی به معناشناسی فضاهای ذهنی. فصلنامۀ علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، ش 63 و 64، ص209- 232.
مشایخی، ناهید(1392). فضاسازهای ذهنی در کتابهای داستان کودکان در زبان فارسی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
همینگوی، ارنست (1385). پیرمرد و دریا (چاپ سوم)، ترجمۀ نجف دریابندری. تهران: خوارزمی.
Alexander, M. G. (2011). Meaning construction in popular science: An investigation into cognitive, digital, and empirical approaches to discourse reification. PhD dissertation. University of Glasgow, Scotland, UK. Brandt, P. A. (2005). Mental spaces and cognitive semantics. Journal of Pragmatics, 37, 1578- 1594. Croft, W., and Cruse, D. A. (2004). Cognitive linguistics. Cambridge: Cambridge University Press. Eilbert, J. L., &Hicinbothom, J. (2006). A cognitive framework for modeling mental spaces construction and switching during situation assessment. Proceedings of the 19th International Florida Artificial Intelligence Research Society Conference (FLAIRS) (pp. 631-636), Florida: USA. Evans, V., & Green, M. (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. Fauconnier, G. (1998). Mental spaces: Aspects of meaning construction in natural language. Cambridge: Cambridge University Press. Fauconnier, G. (1997). Mappings in thought and language. Cambridge: Cambridge University Press. Gawronska, B., Erlendsson, B., & Torstensson, N. (2004). Defining and classifying space builders for information extraction. In B. Sharp (Ed.), Natural language understanding and cognitive science (pp.15-27). Portugal: INSTICC Press. Harder, P. (2003). Mental spaces: Exactly when do we need them? Cognitive Linguistics, 14, 91-96. Hemingway, E. (1990). The old man and the sea. London: Triad Grafton Book. Hosseini, K. (2003). The kite runner. New York: Riverhead Books. Jensen, H. D. (2006). An application of the role-value distinction in mental spaces theory to the analysis of definite and indefinite noun phrases. (Tidsskrift for Sprogforskning) Journal for Language Reaearch, 4(1), 245-273. Kémense, Á. (2012). The definite article regarded as markers of accessibility between mental spaces. Acta Universitatis Sapientiae, Philologica, 4, 290-295. Levinson, S. C. (1997). Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press. Liu, H., & Gao, Y. (2010). Mental space theory and misunderstanding. English Language Teaching, 3, 75-86. Mizraji, E. (2017). Towards the neural modeling of mental spaces. Proceedings of Computing Conference, London: UK, Pp. 692-696. Oakley, T., and Hougaard, A. (2008). Mental spaces and discourse analysis. In T. Oakley & A. Hougaard (Eds.), Mental spaces in discourse and interaction (pp. 1-26). Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing O'Reilly, C. (2014). Computational linguistic models of mental spaces. Master's thesis. UK: University of Essex. Saeed, J. I. (2012). Semantics (3rd edition). Oxford: Wiley-Blackwell. Szerencsi, K. (2012). Grammatical devices for building spaces in cognitive semantics. Acta Universitatis Sapientiae, Philologica, 4(2), 261-274. Sweetser, E. (2000). Blended spaces and performity. Cognitive Linguistics, 2, 305-333. Williams, R. F. (2008). Guided conceptualization: Mental spaces in instructional discourse. In T. Oakley & A. Hougaard (Eds.), Mental spaces in discourse and interaction (pp. 209-234). Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing. Yule, G. (1996). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 730 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 500 |