
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,174 |
تعداد مقالات | 10,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,954,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,142,976 |
نگرش فارسیآموزان دربارۀ نقش متون ادبی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبان | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، تیر 1399، صفحه 11-24 اصل مقاله (562.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2020.49470.1308 | ||
نویسندگان | ||
امیرضا وکیلی فرد* 1؛ محمد باقر میرزایی حصاریان2؛ محمد تقی راد3 | ||
1دانشیار گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) | ||
2استادیار گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) | ||
3کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) | ||
چکیده | ||
بررسی نگرش زبانآموزان در مورد زبان و ادبیات یکی از مسائل مطرح در زبانشناسی اجتماعی و مطالعات آموزشکاوی زبان است. با مطالعۀ نگرش فارسیآموزان، میتوان از رفتار اجتماعی آنان نسبت به یادگیری زبان و نقش متنهای ادبی در یادگیری زبان فارسی و نیز جایگاه آنها در میان زبانآموزان آگاهی یافت. از آنجا که جایگاه متنهای ادبی در آموزش زبان در میان آموزشکاوان زبان فارسی مورد بحث است، چنین بهنظر میرسد که آگاهی از نگرش فارسیآموزان در این زمینه ضروری است. تاکنون نقش متون ادبی در آموزش زبان فارسی از نگاه فارسیآموزان کمتر مطالعه شده است؛ از همین رو، پژوهش حاضر به روش میدانی با بهرهگیری از پرسشنامه انجام گرفته است. پرسشنامهای شامل 45 گویه در مورد دیدگاه فارسیآموزان دربارۀ نقش متون ادبی درآموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در اختیار 166 نفر از فارسیآموزان دورۀ تکمیلی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که در مجموع، نگرش فارسیآموزان نسبت به استفاده از متون ادبی در آموزش زبان فارسی مثبت و معنیدار است و شاخصهای مورد نظر در ترغیب فارسیآموزان نسبت به آموزش زبان فارسی از طریق متون ادبی مؤثّر است. نتایج پژوهش را میتوان در زمینۀ آموزش زبان و برنامهریزیهای درسی برای فارسیآموزان غیرایرانی به کار گرفت | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان فارسی؛ نگرش؛ فارسیآموزان غیرایرانی؛ متنهای ادبی؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Persian Language Learners' Attitude on the Role of Literary Texts in Teaching Persian Language to Non-Persian Speakers | ||
نویسندگان [English] | ||
Amirreza Vakilifard1؛ Mohammad Bagher Mirzaei Hesarian2؛ Mohammad Taghi Rad3 | ||
1Associate professor of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, IKIU | ||
2Assistant professor of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, IKIU | ||
3. M.A. of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, IKIU | ||
چکیده [English] | ||
Investigating the perception of language learners toward language and literature is considered as a significant issue in sociolinguistics and research on language education. Probing the Persian language learners’ understanding toward the literature might shed lights on the effectiveness of literal texts in learning Persian language; it may also clarify its status among the Persian language learners. It is currently argued that the literature cannot be beneficial in language teaching making it the subject of intense debate among Persian language practitioners. The relevant literature indicates that the attitude of Persian language learners has received very little scholarly attention. This study investigated the perception of non-Iranian Persian language learners toward the use of literal texts in Persian language teaching profession. The data collection tool was a forty-five-item questionnaire distributed among 166 participants. The findings indicated that the non-Iranian Persian language learners had significantly positive attitude toward the application of literal texts in Persian language courses; the considered criteria were apparently effective in encouraging the learners to learn Persian through the literal texts. The results could be contributing in curriculum development for non-Persian language learners and Persian language teaching program. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Persian language teaching, attitude, Non-Iranian Persian language, literary texts, sociolinguistics | ||
مراجع | ||
اصغرپور ماسوله، م. و ذوالفقاری، ح. (1396). سنجش رغبت فارسیآموزان غیرایرانی به ادبیّات فارسی، پژوهشنامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، 6 (2، پیاپی 14)، ص116-101.
ایگلتون، تری. (1368). پیشدرآمدی بر نظریّۀ ادبی، ترجمۀ عبّاس مخبر، تهران: نشر مرکز.
ضیاء حسینی، محمّد. (1385). روش تدریس زبان خارجی/ دوم، تهران: انتشارات رهنما.
غلامرضایی، محمد. (1377). سبکشناسی شعر پارسی، تهران: نشر جامی.
کجباف، محمّد باقر. (1387). نگرشچیست؟ فصلنامۀ توسعه و فنّاوری، ویژۀ روانشناسی اجتماعی. 1 (1)، ص49- 54.
کریمی، یوسف. (1390). روانشناسی اجتماعی، تهران: نشر ارسباران، چاپ بیست و ششم.
لازار، گیلبرت. (1380). ادبیّات و آموزش آن. ترجمۀ محمّد غضنفری. سبزوار: دانشگاه تربیت معلّم سبزوار و تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
وکیلیفرد، امیررضا. (1378). کدام زبان فارسی را به غیرفارسیزبانان آموزش دهیم؟ نامۀ پارسی، 4 (3)، ص212- 219.
Alemi, M. (2011). The use of literary works in an EFL Class. Theory & Practice in Language Studies, 1(2), 177-180. Chekroun, S. (2014). Learners' attitudes towards the teaching of African literature: Case of third year EFL students at the University of Tlemcen. Unpublished Dissertation, lgeria: University of Tlemcen. Clements, Ph. & Jones, J. (2008). The diversity training handbook: A practical guide to understanding & changing attitudes (3rd ed.), London and Philadelphia: Kogan Page. Eela, L. (2016). Teacher attitudes and use of stories and storytelling in Finnish foreign language education, Unpublished Bachlors' Thesis, Finland: University of Jyvaskyla. Ghazali, S. N., Setia, R., Muthusamy, C. & Jusoff, K. (2009). ESL studnets’ attitudes towards texts and teaching methods used in literature classes. Canadian Center of Science and Education (CCSE). 2(4), 51-56. Ghosn, I. K. (2002). Four good reasons to use literature in primary school. ELT Journal, 56(2), 172-179. Healy, S. (2004). Literature in the EFL classroom, from theory to practice. AHSUSK HS, 42,178-191. Husseın, G., Demirok, M. S. & Uzunboylu, H. (2009). Undergraduate student’s attitudes towards English language. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1,431–433. Khatib, M & .Askari, H. (2012). A study of the effects of teaching literature on improving students' second language attitudes. International Journal of Applied Linguistics & English Literature. 1(4), 37- 45. Khatib, M., Derakhshan, A. & Rezaei, S. (2011). Why and why not literature: A task-based approach to teaching literature. International Journal of English Linguistics, 1(1). 213-218. Muthusamy, Ch., Salleh, S. M., Subrayan Michael, A., Arumugam, A. N. & Thayalan, X. (2017). Methods use in teaching and learning of literature in the ESL classroom and adult learners' attitude. Journal of Applied Linguistics and Language Research. 4(2), 17-25. Reid, N. (2015). Attitude research in science education. In M. S. Khine (Ed). Attitude measurements in science education: Classic and contemporary approaches (pp. 3-46). New Zealand: Information Age Publishing, Inc. Tasneem Wasti, A. (2016). The role of literary texts in Pakistani EFL classroom: Issues and challenges. Unpublished thesis. UK: University of Essex. VK, P., & Savaedi, S. Y. (2014).Teaching poetry in autonomous ELT classes. Procedia - Social a Behavioral Sciences, 98, 1919-1925. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,166 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,020 |