تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,121 |
تعداد مقالات | 9,574 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,370,116 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,120,126 |
تنظیم گری و تمرکز در صنعت خودروسازی ایران | ||
فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی | ||
دوره 3، شماره 10، اسفند 1398، صفحه 87-103 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/indeco.2020.7023 | ||
نویسندگان | ||
جلال منتظری* 1؛ مهدی زاهد غروی2 | ||
1استادیار گروه اقتصاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
2استادیار، گروه اقتصاد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیت الله بروجردی (ره)، بروجرد، لرستان، ایران. | ||
چکیده | ||
با توجه به فضای غیررقابتی حاکم بر صنعت خودروسازی ایران، مطالعه حاضر تلاش میکند تا با بررسی وضعیت تمرکز در بازار خودرو، میزان اثربخشی تصمیمات نهاد تنظیمگر شورای رقابت را مورد ارزیابی قرار دهد. بر این اساس و با توجه به نتایج حاصل از محاسبه شاخصهای ضریب تمرکز بازار، هرفیندلال - هیرشمن، هال - تایدمن و آنتروپی نسبی، میتوان گفت که شدت تمرکز بازار خودرو سواری کشور طی دوره تنظیمگری شورای رقابت (1398-1390) نسبت به دوره 1390-1375 تغییر چندانی نداشته و همچنان این بازار به شدت انحصاری و متمرکز است. همچنین و بر اساس شاخصهای ضریب جینی و ضریب تغییرات، به دلیل ورود بنگاههای تولیدی کوچک و عدم تغییر معنادار سهم بازاری دو بازیگر اصلی بازار خودرو ایران (شرکتهای ایران خودرو و سایپا)، نابرابری و شدت پراکندگی سهم بازاری، در بازار خودرو ایران به صورت محسوسی طی این دوره افزایش یافته است. در این راستا، میتوان از: 1- نبود ظرفیتهای قانونی لازم جهت دخالت شورای رقابت در سیاست های تجاری و صنعتی، 2- ماهیت مدیریت دولتی صنعت خودرو، 3- حذف رقبای خارجی از طریق موانع تعرفهای و غیرتعرفهای و 4- حمایتهای غیرهدفمند، نامحدود، غیرمشروط و غیرتنازلی دولت از صنعت خودرو، به عنوان اصلیترین دلایل عدم موفقیت شورای رقابت در حذف موانع اصلی عنصر رقابت در صنعت خودرو کشور نام برد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودرو؛ ضریب تمرکز؛ تنظیمگری؛ شورای رقابت؛ ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Regulatory and Concentration in the Iranian Automotive Industry | ||
نویسندگان [English] | ||
Jalal Montazeri1؛ Mehdi Zahed gharavi2 | ||
1Associate Professor Economics, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Economics, Faculty of Humanities, Ayatollah Boroujerdi University, Lorestan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
According to the non-competitive environment in the Iranian automotive industry, this study evaluates the effectiveness of the decisions of the National Competition Council by investigating the concentration on the car market in Iran. Calculation of the indexes of Concentration Ratio (CR), Herfindahl-Hirschman (HHI), Hall-Tideman (HTI) and Relative Entropy (ER) showed that the intensity of the concentration of the country's car market has not changed much during the period of regulatory of National Competition Council (2011-2019) compared to the period 1996-2011 and this market is still highly monopolized and concentrated. In addition, based on indexes of Gini coefficient (GC) and coefficient of variation (CV), inequality and the intensity of market share dispersion has increased significantly in the car market during this period. This issue is rooted in the fact that the entry of small manufacturing firms has not significantly changed the market share of the two dominant players in the automotive market (Iran Khodro and Saipa). The main reasons for the this failure of the National Competition Council are 1- Lack of legal capacity to involve the National Competition Council in trade and industrial policies, 2- The nature of public management of the automotive industry, 3- Elimination of foreign competitors through tariff and non-tariff barriers, 4- Non-targeted, unlimited, unconditional and non-discounting support to the automotive industry. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Car, Concentration, Regulatory, National Competition Council, Iran | ||
مراجع | ||
بخشی، لطفعلی (1382). "اندازهگیری تمرکز در صنعت سیمان ایران". فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 7 (26)، صص 96- 75. پورعبادالهان کویچ، محسن؛ محمدزاده، پرویز؛ فلاحی، فیروز و صمد حکمتی فرید (1392). بررسی شاخصهای مختلف تمرکز در صنعت سیمان کشور. فصلنامه علمی نظریههای کاربردی اقتصاد، 1(2)، صص 88-71. جلال آبادی، اسداله و فاطمه میرجلیلی (1386). "انحصار و تمرکز در صنایع ایران مطالعه موردی برخی از صنایع1379-1384". دو فصلنامه جستارهای اقتصادی، 4(7)، صص232-197. خاندوزی، احسان (1389). "الزامات دولت تنظیمگر در اقتصاد ایران". فصلنامه مجلس و راهبرد، 64(1)، صص 80-41. خداداد کاشی، فرهاد و لیلاب پری جعفری (1391). "بررسی ساختار صنعت بانکداری ایران (1380-1385)". دوماهنامه بررسیهای بازرگانی، 10 (52)، صص 40-34. خداداد کاشی، فرهاد و محمد نبی شهیکی تاش (1384). "سنجش درجه رقابت در بازار جهانی کالاهای منتخب سنتی و کشاورزی". فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، 13(51)، صص178-135. شهیکی تاش، محمدنبی (1392). "ساختار بازار خودروی سواری در ایران". فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی،1(3)، صص164- 139. عبادی، جعفر و محمد نبی شهیکی تاش (1383). بررسی ساختار بازار کالاهای منتخب صادراتی. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 11(31)، صص 57-33. معمارنژاد، عباس؛ حسینی، سید شمسالدین و ساناز خطابی (1388). "ارزیابی ساختار و عملکرد بازار خودرو سواری در ایران". فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 4(3)، صص120-103. منوری، حسین و محمد راسخ (1396). "سبکهای تنظیمگری در ایران و انگلستان". فصلنامه دانش سرمایهگذاری، 6(22)، صص163-147. Buşu M. (2012). “An Economic Analysis on the Degree of Market Concentration: Competition Indicators”. In Proceedings of the 6th International Management Conference “Approaches in organizational Management”, Bucharest, pp. 529-537. Busu M. (2020). “A Market Concentration Analysis of the Biomass Sector in Romania”. Resources, 9(6), pp. 1-9. Chunikhin S.A., Kuzmin E.A. and L.V. Pushkareva (2019). “Studying the Banking Industry’s Stability through Market Concentration Indices”. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 6(4), pp. 1663-1679. Gajurel D.P. and R.S. Pradhan (2012). “Concentration and Competition in Nepalese Banking”. Journal of Business, Economics, 1(1), pp. 5-16. Godfrey N. (2008). Why is Competition Important for Growth and Poverty Reduction? Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) Investment Division. Department of International Development: London, 4. Kazemzadeh E. and Z.A. Sheikh (2015). “Sales Concentration Index in the Iranian Car Market”. Industrija, 43(4), pp. 129-149. Kuzmin E.A. (2019). “Research on the Concentration of Companies in the Electric Power Market of Russia”. International Journal of Energy Economics and Policy, 9(1), pp. 130-136. Martins M.D.F. and L. De Oliveira (2007). “The Portuguese Tomato Processing Sector: Market Structure”,Concentration and Firm Behavior, No. 688-2016-47177, pp. 1-15. Miljković M., Filipović S. and S. Tanasković (2013). “Market Concentration in the Banking Sector: Evidence from Serbia”. Industrija, 41(2), pp. 7-25. Mishra P. and U.S. Rao (2014). “Concentration vs Inequality Measures of Market Structure: an Exploration of Indian anufacturing”. Economic and political weekly, 59(33), pp. 59-65. Ni J. (2016). “Competition and Innovation in Automobile Markets”. Doctoral Dissertation, Georgia Institute of Technology. Pjanić M., Vuković B. and K. Mijić (2018). “Analysis of the Market Concentration of Agricultural Enterprises in AP Vojvodina”. Strategic Management, 23(4), pp.40-45. Ray J.L. and J.D. Singer (1973). “Measuring the Concentration of Power in the International System”. Sociological Methods & Research, 1(4), pp. 403-437. Řezbová H., Maitah M. and O.I. Sergienko (2015). EU Quota Sugar Market Concentration-the Main Drivers of EU Sugar Market. AGRIS Online Papers in Economics and Informatics, 7(665-2016-45064), 131-142. Rolim Z.E., de Oliveira R.R. and H.M. de Oliveira (2019). Industrial Concentration of the Brazilian Automobile Market and Positioning in the World Market. arXiv preprint arXiv:1908.09686. Shepherd C.D. (1999). Lethal Concentration of Power: How the DEA Acts Improperly to Prohibit the Growth of the Industrial Hemp. UMKC L. Rev., No. 68, pp. 239-262. Shleifer, A. (2005). Understanding Regulation. European Financial Management, 11(4), 439-451. Svoboda P. (2016). “Analysis of Market Concentration in Selected Sectors of Public Procurement”. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 64(3), pp. 1073-1082. Rolim Z.E., de Oliveira R.R. and H.M. de Oliveira (2019). “Industrial Concentration of the Brazilian Automobile Market and Positioning in the World Market”. arXiv preprint arXiv:1908.09686.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 736 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 699 |