تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,664 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,593,289 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,282,991 |
واکاوی عوامل مؤثر بر موفقیت تدوین خطمشیهای عمومی مدیریت شهری تهران | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32)، آبان 1399، صفحه 43-56 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: اکتشافی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ipom.2020.52617.4077 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه قیطاسی وند* 1؛ فتاح شریفزاده2؛ غلامرضا کاظمیان3؛ داود حسینپور4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
4دانشیار، گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
خطمشیگذاری عمومی شهری یکی از مهمترین وظایف مدیریت شهری است و عبارت است از فرایندی که منجر به اتخاذ تصمیمهایی از سوی مقامات بالای جامعه در جهت رفع مسائل شهری میگردد. مرحله تدوین یکی از مهمترین مراحل این فرایند است که در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تدوین خطمشیهای عمومی در مدیریت شهری پرداخته شده است و حمل و نقل عمومی شهری بهعنوان مورد خاص این پژوهش در نظر گرفته شده است. این پژوهش به صورت ترکیبی (کیفی- کمی) انجام شده است. بخش کیفی پژوهش با استفاده از استراتژی تحلیل مضمون و بخش کمی با از طریق نرمافزار اس. پی. اس. اس. و اسمارت پی. ال. اس. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی با نرمافزار PLS ضمن تأیید یافتههای حاصل از بخش کیفی نشان داد نحوه هماهنگی نهادها با بار عاملی 86%، شرایط محیطی با بار عاملی 81%، وظایف نهادها با بار عاملی 73% و ساختار نهادها با بار عاملی 58% به ترتیب مهمترین عوامل مؤثر بر تدوین موفق خطمشیهای حمل و نقل عمومی شهر تهران هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت شهری؛ خطمشی گذاری؛ تدوین خط مشی عمومی؛ حمل و نقل عمومی شهری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Factors Affecting the Success Policies Formulation of Tehran Urban Management | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh gheytasivand1؛ Fattah Sharifzadeh2؛ gholamreza kazemian3؛ Davoud Hosseinpour4 | ||
1Ph.D Candidate, Department of Public Management, University of Allameh Tabataba'i, Tehran, Iran | ||
2Professor, Department of Public Management, University of Allameh Tabataba'i, Tehran, Iran. | ||
3Associate Professor, Department of Public Management, University of Allameh Tabataba'i, Tehran, Iran. | ||
4Associate Professor, Department of Public Management, University of Allameh Tabataba'i, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Urban public policy-making is one of the most important tasks of urban management and is a process that leads to decisions made by high society officials to address urban issues. The formulation stage is one of the most important stages of this process. In this study, the factors affecting the success of public policy formulation in urban management have been studied and urban public transportation has been considered as a special case of this research. This research has been done in a combined (qualitative-quantitative) way. The qualitative part of the research was analyzed using content analysis strategy and the quantitative part was analyzed by SPSS and Smart PLS software. The results of confirmatory factor analysis with PLS software while confirming the findings of the qualitative section showed how to coordinate institutions with a factor load of 86%, environmental conditions with a factor load of 81%, tasks of institutions with a factor load of 73% and the structure of institutions with a factor load 58% are the most important factors influencing the successful formulation of public transportation policies in Tehran, respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Urban Management, Policy Making, Formative Public Policy, Urban Public Transport | ||
مراجع | ||
الوانی سید مهدی و شریفزاده فتاح (1394). فرآیند خطمشیگذاری عمومی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. آیینی، محمد؛ ذبیحی، حسین و سعیده زرآبادی، زهراسادات. (2019). «بررسی چالشهای نظام مدیریت شهری در شهرهای جدید ایرانی». فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری، 7(27)، 1-15. بابایی، مهناز و ابراهیمی، سعید (1395). «مطالعه و بررسی مؤلفههای مدیریت یکپارچه در شهر اصفهان». اقتصاد شهری، 1(1)، 17-36. خداشاهی، علیرضا؛ رهنمایی، محمدتقی و مدیری، مهدی (1398). «تحلیل راهبردی چالشهای مدیریتی کلانشهر تهران با رویکرد مدیریت یکپارچه شهری». نگرشهای نو در جغرافیای انسانی (جغرافیای انسانی)، 11(2)، 217-238. دنهارت، رابرت پی. (1397). تئوریهای سازمانهای دولتی، ترجمه سید مهدی الوانی و حسن داناییفرد، ویرایش جدید، تهران: انتشارات صفار. رسولی، نسرین؛ ترابی، محمدامین و محیالدین رسولی (1397). گامبهگام با SMART – PLS، تهران: انتشارات مؤلفین طلایی. شادی، برات و غلام عباس شکاری (1392). نقش مدیریت شهری در ارتقای فرهنگ و اخلاق شهروندی. نخستین همایش ملی مدیریت یکپارچه شهری و نقش آن در توسعه پایدار، سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج. طلا، حسین (1396). «شناسایی و تحلیل سیستماتیک چالشهای مدیریت شهری تهران». مدیریت شهری، 16(47)، 557-568. کاظمیان، غلامرضا و میر عابدینی، زهره (1390). «آسیبشناسی مدیریت یکپارچه شهری در تهران از منظر سیاستگذاری و تصمیمگیری شهری». نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، 3(46)، 27-38. مقدسپور، سعید؛ داناییفرد، حسن و کردنائیج، اسدالله (1392). «واکاوی عوامل کلیدی در عدم موفقیت برخی خطمشیهای عمومی در ج. ا. ایران: مطالعه خطمشیهای مالیاتی کشور». مدیریت فرهنگسازمانی، 11(1)، 33-68. میکائیلی نمین، سارا (1392). آسیبشناسی مدل اداره امور شهر در ایران (با تأکید بر شهر تهران)، پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی رفاه اجتماعی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی واعظی، رضا؛ چکین، میثم و اصلی پور، حسین (1397). «چالشهای سیاستگذاری در حوزه گردشگری سلامت ایران مبتنی بر رویکرد تحلیل مضمون». مطالعات مدیریت گردشگری، 13(41)، 1-40. Attride-Stirling, J. (2001). "Thematic networks: an analytic tool for qualitative research". Qualitative research, 1(3), 385-405 Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. sage. Furlong, C., Brotchie, R., Considine, R., Finlayson, G., & Guthrie, L. (2017). "Key concepts for integrated urban water management infrastructure planning: lessons from Melbourne". Utilities Policy, 45, 84-96. Maciejewski, M., Bischoff, J., Hörl, S., & Nagel, K. (2017, June). Towards a testbed for dynamic vehicle routing algorithms. In International Conference on Practical Applications of Agents and Multi-Agent Systems (pp. 69-79). Springer, Cham. Marsal-Llacuna, M. L., & Segal, M. E. (2017). The Intelligenter Method (II) for “smarter” urban policy-making and regulation drafting. Cities, 61, 83-95. Nandi, S., & Gamkhar, S. (2013). "Urban challenges in India: A review of recent policy measures". Habitat International, 39, 55-61. Panday, P. K., & Jamil, I. (2011). "Challenges of coordination in implementing urban policy: the Bangladesh experience". Public organization review, 11(2), 155-176. Kirilenko, A. P., & Stepchenkova, S. (2016). "Inter-coder agreement in one-to-many classification: fuzzy kappa". PloS one, 11(3), e0149787. Rakodi, C. (2003). "Politics and performance: the implications of emerging governance arrangements for urban management approaches and information systems". Habitat international, 27(4), 523-547. Stojanovski, T. (2020). "Urban design and public transportation–public spaces, visual proximity and Transit-Oriented Development (TOD)". Journal of Urban Design, 25(1), 134-154. Shen, Y., Zhang, H., & Zhao, J. (2018). "Integrating shared autonomous vehicle in public transportation system: A supply-side simulation of the first-mile service in Singapore". Transportation Research Part A: Policy and Practice, 113, 125-136. Stewart Jr, J., Hedge, D. M., & Lester, J. P. (2007). Public policy: An evolutionary approach. Nelson Education. Terry, G., Hayfield, N., Clarke, V., & Braun, V. (2017). Thematic analysis. The Sage handbook of qualitative research in psychology, 17-37.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 747 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 719 |