تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,131 |
تعداد مقالات | 9,681 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,623,268 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,301,893 |
الگوی پیش بینی هراس اجتماعی بر پایه باورهای فراشناختی و توان حل مسأله اجتماعی | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، اسفند 1392، صفحه 38-46 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منصور بیرامی* 1؛ یزدان موحدی2؛ عبدالخالق میناشیری3 | ||
1استادیار گروه روان شناسی دانشگاه تبریز | ||
2دانشجوی دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز | ||
3کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
مقدمه: اختلالات اضطرابی و مخصوصاً هراس اجتماعی از مهمترین اختلالاتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باورهای فراشناختی و توان حل مسأله اجتماعی با نشانگان اختلال هراس اجتماعی در دانشجویان انجام شده است. روش: تعداد 284 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز بهصورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و علاوهبر اطلاعات دموگرافیک به پرسشنامههای باورهای فراشناختی، توان حل مسأله اجتماعی و هراس اجتماعی پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمرات افراد در باورهای فراشناختی و توان حل مسأله اجتماعی با نشانگان اختلال هراس اجتماعی همبستگی معناداری وجود داشت، در این میان باور مثبت در مورد نگرانی، نیاز به کنترل فکر و توان حل مسأله اجتماعی نقش معناداری در پیشبینی نشانگان اختلال هراس اجتماعی داشتند، اما وقوف شناختی، اطمینان شناختی و کنترلناپذیری نقش معناداری در پیشبینی نشانگان اختلال هراس اجتماعی نداشتند. نتیجه گیری: باورهای فراشناختی از عوامل مؤثر در سلامت روانی هستند و میتوان با تغییر فراشناختهایی که شیوه ناسازگارانه تفکرات منفی را زیاد میکنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی میگردند به بهبود وضعیت سلامت روانی دانشجویان کمک کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای فراشناختی؛ توان حل مسأله اجتماعی؛ هراس اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Pattern of Social Phobia Predictions Based on Metacognitive Beliefs and Social Problem-Solving Ability | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansour Bayrami1؛ Yazdan Movahedi2؛ Abdolkhalegh Minashiri3 | ||
1Assistant Professor in Psychology, Tabriz University | ||
2Ph.D Student of Cognitive Neuroscience, Tabriz University | ||
3Master of Clinical psychology, Tabriz University | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Anxiety disorder, particularly social phobia, is one of the most important disorders. The main aim of the present study was to assess the relationship among metacognitive beliefs, problem solving ability and social phobia disorders symptoms in students. Method: The subjects were 284 male students selected from the University of Tabriz using cluster-random sampling. All of the subjects were asked to answer demographic questions as well as problem solving scale, metacognitive beliefs and social phobia questionnaires. Data was analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and multivariate regression analyze. Findings: The results showed that there were significant relationships among metacognitive beliefs, social problem-solving ability and social phobia symptoms. Among these, positive beliefs about worry need to control thought and social problem solving had a significant role in predicting social phobia disorder symptoms, but cognitive awareness, cognitive confidence, and uncontrollability did not have a significant role in predicting social phobia disorder symptoms. Conclusion: Metacognitive beliefs are effective factors in general health. In addition, it is possible to promote students’ mental health by changing metacognitive beliefs which enhance maladaptive and negative thinking styles or general negative beliefs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Metacognitive Beliefs, social problem solving ability, social phobia | ||
مراجع | ||
ـ بیرامی، م.؛ هاشمی نصرت آباد، ت.؛ علیزاده گورادل، ج. و علیزاده، ح. (1391). «پیشبینی توان حلمسأله اجتماعی براساس سبکهای شناختی در جمعیت دانشجویی». فصلنامه شناخت اجتماعی، 1(1)، 84 ـ77. ـ دادستان، پ. (1383). روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا پیری. تهران: انتشارات سمت. ـ شیرینزاده دستگیری، ص. (1385). مقایسه باورهای فراشناختی و مسؤولیتپذیری در بیماران دچار اختلال وسواسی ـ اجباری، اضطراب منتشر و افراد بهنجار. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز. - Bates, G.W& Lavery, B. (2003). “Social problem solving and vulnerability to depression in a clinical sample”. Psychol Rep; 92(3): 77-83. - Biggam, F. Power, K.A. (2002). “Controlled problem-solving, group-based intervention with vulnerable increased young offenders”. Int J offender Ther Comp Criminol, 46(6): 676-698. - Chen,Y.P.; Ehlers, A.; Clark, D.M. & Mansell, W. (2002). “Patients with generalized social phobha directs their attention away from faces”. Behaviour Research and Therapy, 40,677-687. - Connor, K.M.; Davidson, J.R.; Churchill, L.E.; Sherweed, A. & Foa, E.B. (2000). “Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN)”. British J Psychiatr, 176: 379-386. - D’Zurilla, T.J.; Nezu, A.M. & Maydeu-Olivares, A. (2002). Manual for the social problem-solving inventory- revised. 1 th ed. NY: Multi-Health Systems. - D’Zurilla, T.J. & Nezu, A.M. (1999). Problem-solving therapy: A social competence approach to clinical intervention. 2 th ed. New York: Springer. - D'Zurilla, T.J.; Nezu, A.M. & Maydeu-Olivares, A. (2004). Social problem solving: Theory and assessment. In: Chang EC, D'Zurilla TJ, Sanna LJ, Editors. Social problem solving: theory, research, and training. 1 th ed. Washington, D.C: American Psychological Association, p. 11-17. - D'Zurilla, T.J. & Nezu, A.M. (1982). Social problem solving in adults. In: Kendall C, editor. Advances in cognitive-behavioral research and therapy. 1 h ed. New York: Academic Press, P 201-74. - Ellis, D.M. & Hudson, J.L. (2010). “The Metacognitive Model of Generalized Anxiety Disorder in Children and Adolescents”. Cognitive and Behavioral Practice,13(4), 151-163. - Erwin, B.A.; Hemberg, R.G.; Marx, B.P. & Franklin, M.E. (2006). “Traumatic and socially Stressful life events among persons With social anxiety disorder”. Journal of Anxiety Disorder. 20: 896-914. - Foa, E.B.; Gilboa-Schechtman, E.; Amir, N. & Freshman, M. (2000). “Memory bias in generalized social phobia: remembering negative emotional expression”. Journal of Anxiety Disorders, 14, 501-519. - Frauenknecht, M. Black, D.R. (2003). The social problem-solving inventory for adolescents (SPSI-A): A manual for application, interpretation, and psychometric evaluation. 1th ed. Morgantown: PNG Publishers. - Hafman, S.G. (2007). “Cognitive factors that maintain social anxity disorder: A comprehensive model and its treatment implications”. Cognitive Behavior therapy. 36: 193-209. - Hawkins, D.; Sofronoff, K. & Sheffield, J. (2009). “Psychometric properties of the social problem solving inventory-Revised Short-Form: Is the short form a valid and reliable measure young adult?”. Cognitive Therapy Res; 33(5): 462-470. - Higa, C.K & Daleiden, E.L. (2007). “Social anxiety and cognitive biases in non-referred children: The interaction of self-focused attention and threat interpretation biases”. Journal of Anxiety disorders,7(3). 22-30. - Hofmann S.G. & Loh, R. (2006). “The tridimensional personality questionnaire: Changes during psychological treatment of social phobia”. Journal of Psychiatric Research, 40 (17),214-220 . - Hofmann, S.G. & Barlow, D.H. (2002). (Social phobia social anxiety disorder). In D. H. Barlow (Ed.). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic. (2nd. ed., pp. 454-477). New York: The Guilford Press. - Lee, H. & Telch, M.J. (2008). “Attention biases in social anxiety: An investigation using the inattentional blindness paradigm”. Behavior Research and Therapy, 46 (5), 819-835. - Lobban, F.; Haddock, E.; Einderman, P. & Wells, A. (2002). “The role metacopinitive beliefs auditory hallucination”. Personality and Individual Differences, 32(6), 1351-1363. - Marx, E.M.; Williams, J.M.G. & Claridge, G.C. (1992). “Depression and social problem solving”. J Abnorm Psychol, 101(1): 78-86. - Mcmurran, M. & Christophr, G. (2009). “Social problem solving, anxiety, and depression in adult male prisoners”. Legal and Criminological Psychology, 14(1): 101-107. - Nezu, A.M. (1986). “Negative life stress and anxiety: Problem solving as a moderator variable”. Psychol Rep. 58(1): 279 ـ 283. - Rheingold, A.A. Herbert, J.D. & Franklin, M.E. (2003). “Cognitive bias in adolescents with social anxiety disorder”. cognitive therapy and research, 6: 639-655. - Siu, A.M.H. & Shek, D.T.L. (2005). “The Chinese Social Problem Solving Inventory: some initial results on reliability and validity”. J, Clin Psychol, 61(3):347-360. - Spada, M.M.; Caselli, G.; Manfredi, C.; Rebecchi, D.; Rovetto, F.; Ruggiero, G.M; Nikcevic, A.V. & Sassaroli, S. (2012). “parental overprotection and metacognitions as predictors of worry and anxiety”. Behavioral cognitive psychotherapy, 38(5), 629-637. - Spada, M.M.; Georgiou, G. & Wells, A. (2010). “The relationship among etacognitions, intentional control and social anxiety”. Cognitive behavioral therapy, 39(1), 64-71. - Wells, A. (2009). "Metacognitive therapy for anxiety and depression. New York: Guilford: 1-22. - Wells, A. (2003). Anxiety disorders, metacognition and change. In: Leahy RL. (editor(. Roadblocks in cognitive-behavioral therapy: Transforming challenges into opportunities for change. New York: Guilford: 69-88. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,605 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,411 |