تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,761 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,886,710 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,499,465 |
نظام سازی عرفان اجتماعی؛ هویت شناسی و هدف گذاری، با تاکید بر اندیشه امام خمینی(ره) | ||
دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 21، اسفند 1401، صفحه 1-16 اصل مقاله (887.07 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pms.2020.52565.1779 | ||
نویسندگان | ||
محمد اسماعیل عبداللهی* 1؛ حسن رمضانی2 | ||
1دکتری تصوف و عرفان اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده عرفان، قم، ایران | ||
2استادیار گروه تفسیر قرآن کریم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران | ||
چکیده | ||
به منظور فهم، استنباط و ابلاغ پیامهای باطنی و عرفانی اسلام در مقیاس تمدنی، ضروری است تا نگرش سیستمی در ساحت باطنی اسلام و نظام عرفانی دین تحقق پیدا کند تا در فضای مطالعه، مقایسه و رقابت، کارآمدی و اثربخشی عرفان اسلامی در صحنه مدیریت زندگی اجتماعی بشر به شایستگی جلوه نماید. این تحقیق از نوع پژوهشهای توسعهای و با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی، به اثبات فرضیه «وجودِ سیستمِ کاربردی عرفان اجتماعی اسلام» پرداخته است تا از این طریق کارآمدی عرفان را در میدان رقابتهای عمومی و در حیات اجتماعیِ بشر ثابت کند. عرفان اجتماعی، شاخهای از عرفان کاربردی است که معنویت سلوکی را از حوزه زندگی فردی به حوزه مدیریت زندگی جمعی بسط داده و سلوک عمومی در صحنه اجتماعی را متبلور ساخته است. منشأ و خاستگاه اولیه عرفان اجتماعی، اسلام و آموزههای اسلامی است و موضوع عرفان اجتماعی، وجود حق تعالی است به لحاظ ظهور و تجلیات اسماء کلیه الهیّه در هستی به قدر طاقت بشری. هدف نهایی عرفان اجتماعی، زمینهسازی شهود خداوند است که از رهگذر فنای مطلق انسان و باقی ماندن به بقاء الله حاصل میشود و هدف اولیه و میانی عرفان، زمینهسازی شهود ارتباطات شبکه هستی و رسیدن به اسرار عالم و دستگیری از دیگران و رساندن به حقیقت مطلق هستی است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: عرفان اجتماعی؛ نظامسازی دینی؛ عرفان؛ عرفان اسلامی؛ هدفگذاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
System of Social Mysticism; Identity and Targeting with Emphasis on the Thought of Imam Khomeini | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Ismail Abdullahi1؛ Hassan Ramezani2 | ||
1Ph.D. in Islamic Sufism and Mysticism, University of Religions and Schools, Faculty of Mysticism, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Institute of Islamic Culture and Thought, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In order to understand, infer, and communicate the esoteric and mystical messages of Islam on the scale of civilization, it is necessary to realize a systemic attitude in the inner domain of Islam and the mystical system of religion in order to realize the level of study, comparison and competition, efficiency and effectiveness of Islamic mysticism in The scene of human life management is worthy of. This research is an extension of the research and using the descriptive-analytical method to prove the hypothesis "existence of the system of social mysticism of Islam", in this way, the effectiveness of mysticism in the field of public competition and Prove in the social life of mankind. Social mysticism is a branch of applied mysticism, which expanded Seluk's spirituality from the realm of individual life to the field of collective life management, and crystallized the general conduct of the social scene. The origins and origins of social mysticism, Islam and Islamic teachings and the subject of social mysticism is the existence of the right to excellence in terms of appearances and manifestations of the names of all divine people in the human being as humanely as possible. The ultimate goal of social mysticism is to create the intuition of God through the absolute mankind and remaining on the survival of Allah. And the primary and middle purpose of mysticism is to forge intuition of network communication and achieve the mysteries of the world and arrest others and bring to the absolute truth of existence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Social Mysticism, Religious Systematization, Mysticism, Islamic Mysticism, Targeting | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
ابن بابویه، محمد بن علی (1362). الخصال. تصحیح علی اکبر غفاری. قم: جامعه مدرسین.
ابن ترکه اصفهانی، صائنالدین (1381). تمهیدالقواعد، تصحیح سیدجلالالدین آشتیانی. قم: بوستان کتاب.
ابن سینا، حسین بن عبدالله (1390)، دروس شرح اشارات و تنبیهات. ترجمه حسن حسنزاده آملی. تهران: آیت اشراق.
إبن شعبه حرانی، حسنبنعلی (1382) تحف العقول ترجمه احمد جنتی تهران: امیرکبیر.
ابن عربی، محیالدین (1385). رسالهالانوار و رسالهای به امام زمان. ترجمه نجیب مایل هروی. تهران: انتشارات مولی.
ابن فارس، احمد بن فارس (بیتا). معجم مقاییس اللغه. تحقیق عبدالاسلام محمد هارون. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
ابنخلدون، عبدالرّحمن (1379). المقدّمه. ترجمة محمّدپروین گنابادی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
آراستهخو، محمد (1370). نقد و نگرش بر فرهنگ اصطلاحات علمی- اجتماعی. تهران: گستره.
اردبیلی، عبدالغنی (1392). تقریرات فلسفه امام خمینی. تهران: مؤسسه تنظیمونشر آثار امام خمینی.
افروغ، عماد (1377). فضا و نابرابری اجتماعی، ارائه الگویی برای جداییگزینی فضایی و پیامدهای آن.
تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
باباطاهر (1374). اشعار باباطاهر. مشهد: انتشارات قاسمی.
براون، ادوارد گرانویل (1367). تاریخ ادبیات ایران از فردوسی تا سعدی. ترجمه فتحالله مجتبائی. تهران: مروارید.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (1377). درآمدی بر جامعهشناسی؛ تاریخچة جامعهشناسی. قم: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه.
ـــــــــــ (1377). مبانی جامعهشناسی. قم: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه.
تمیمی آمدی، عبدالواحدبنمحمد (1410). غررالحکم و دررالکلم. تصحیح سیدمهدی رجائی. قم: دار الکتاب الإسلامی.
جوادى آملى، عبدالله (بیتا). تفسیر موضوعى قرآن کریم. قرآن در قرآن. قم: اسراء.
ــــــــــ (1386). شمس الوحی تبریزی. قم: اسراء.
ــــــــــ (1387). تحریر تمهید القواعد. قم: اسراء.
حسنزاده آملی، حسن (1393). ممدالهمم در شرح فصوص الحکم. تهران: وزرات ارشاد.
حقیقت، عبدالرفیع (1383). مکتبهای عرفانی. تهران: کومش.
خمینی، روحالله (1373). آداب الصلوه (آداب نماز). تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
ـــــــــــ (1379). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
ـــــــــــ (1387). ره عشق: نامه عرفانی حضرت امام خمینی رحمهالله علیه. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
ـــــــــــ (1394). سرالصلوه. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
ـــــــــــ (1394). شرح چهل حدیث. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
ـــــــــــ (1416). شرح دعاء السحر. قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
دهخدا، علیاکبر (1377). لغتنامه. زیر نظر محمد معین و سید جعفر شهیدی. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
ساروخانی، باقر (1375). دائرهالمعارف علوم اجتماعی. تهران: انتشارات کیهان.
سبحانى، جعفر (بیتا). الالهیات فى الکتاب و السنه. قم: مؤسسه امام صادق علیهالسلام.
شارعپور، محمود (1389). جامعهشناسی شهری. تهران: سمت.
شریف رضی (1392). نهجالبلاغه. ترجمه عبدالحمید آیتی. قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)، محمدبن ابراهیم (1981). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه. بیروت.
طباطبایی، محمدحسین (1388). شیعه در اسلام. به کوشش هادی خسروشاهی. قم: بوستان کتاب.
ـــــــــــ (1387). معنویت تشیع به ضمیمه چند مقاله دیگر. تحقیق محمد بدیعی. قم: تشیع.
طریحی، فخرالدین بن محمد محقق (1408). مجمع البحرین. بیجا: مکتبه نشر الثقافه الاسلامی.
عبداللهی، محمداسماعیل (1394). سایبان خودساخته عرفان مدرن. قم: پژوهشکده باقرالعلوم.
عمیدزنجانی، عباسعلی (1367). تحقیق و بررسی در تاریخ تصوف. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
فضلی، علی (1390). علم سلوک. قم: دفتر نشر معارف.
قدردان قراملکى، محمدحسن (1381). معجزه در قلمرو عقل و دین. قم: بوستان کتاب.
قیصری، داوود بن محمود (1370). شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم. تحقیق جلالالدین آشتیانی. تهران: امیرکبیر.
کاشانی، عبدالرزاق (1370). اصطلاحات الصوفیه. قم: انتشارات بیدار.
کوئن، بروکسن (1372). مبانی جامعهشناسی. ترجمه غلامعباس توسل و رضا فاضل. تهران: سمت.
کینگ، ساموئل (1355). جامعهشناسی. ترجمة ربیع مشفق همدانی. تهران: نشر سیمرغ.
لاهیجی، شمسالدین محمدبنیحیی (1390). مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز. تحقیق محمدرضا برزگر خالقی و عفت کرباسی. تهران: زوّار.
مطهری، مرتضی (1385). جامعه و تاریخ. تهران: انتشارات صدرا.
مولوی، جلالالدین محمد (1378). مثنوی معنوی. تصحیح قوامالدین خرمشاهی. تهران: نشر دوستان.
نصر، سیدحسین (1393). سه حکیم مسلمان. ترجمه احمد آرام. تهران: امیرکبیر.
نصیرالدین طوسی، ابوجعفر محمدابنمحمد (1360). اخلاق ناصری. تصحیح مجتبی مینوی و علیرضا حیدری. تهران: انتشارات خوارزمی.
نیکگهر، عبدالحسین (1369). مبانی جامعهشناسی و معرفی تحقیقات کلاسیک جامعهشناسی. تهران: نشر رایزن. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 254 |