تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,525 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,187,809 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,030,690 |
ارتباط ساختار بازار و شدت تبلیغات در صنایع کارخانه ای ایران | ||
فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی | ||
دوره 4، شماره 13، مهر 1399، صفحه 89-100 اصل مقاله (419.41 K) | ||
نوع مقاله: کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/indeco.2020.7410 | ||
نویسندگان | ||
محمد نبی شهیکی تاش* 1؛ طلیعه ایزدپناه2 | ||
1دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2کارشناس ارشد اقتصاد | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله ارزیابی ارتباط درجه تمرکز به عنوان یک متغیر ساختاری و تبلیغات به عنوان یک متغیر رفتاری در صنایع ایران بود. برای این منظور از از داده های مربوط به کارگاه های صنعتی ایران براساس طبقه بندی بین المللی استاندارد صنایع (ISIC) در سطح کد های 4 رقمی طی سال های 1375 - 1392 استفاده شد. در این مقاله ارتباط U معکوس میان تمرکز و تبلیغات در صنایع ایران با استفاده از داده های پانل با اثرات ثابت مورد آزمون قرار گرفت. نتایج دلالت بر وجود رابطه U معکوس بین تمرکز و شدت تبلیغات در صنایع کارخانه ای ایران داشت. علاوه بر این یافته های این تحقیق نشان داد که متغیرهای اندازه صنعت و حاشیه سود صنایع، بر شدت تبلیغات اثر معنی دار اما معکوس داشته اند. در طی دوره مورد بررسی، یشترین شدت تبلیغات مربوط به صنایع تولید "صابون و مواد پاک کننده و لوازم بهداشتی و نظافت و عطرها و لوازم آرایش" و صنعت تولید "وسایل نقلیه موتوری" و صنعت تولید "وسایل خانگی"، بود.. | ||
کلیدواژهها | ||
تبلیغات تمرکز؛ داده های پانل؛ ساختار بازار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Market Structure and Advertising Intensity in Iranian Manufacturing Sector | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Nabi Shahiki Tash1؛ taliye izadpanah2 | ||
1Associate Professor of Economics, University of Sistan and Bluchestan | ||
2M.A. in Economics | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this article was to evaluate the relationship between the degree of concentration as a structural variable and advertising as a behavioral variable in Iran's manufacturing sector. For this purpose, data related to ISIC 4-digit activities of Iran's manufacturing sector for the period 1375-1392 was used. While using panel data and fixed effects method, the inverse U relationship between concentration and advertising in manufacturing markets was tested. The results indicated that there was an inverse U relationship between concentration and intensity of advertising in Iran's manufacturing industries. In addition, the findings of this study showed that size of market and profit margins had a negative significant effect on the intensity of advertising. During the period under review, the highest intensity of advertisements occurred in "soap and detergents and sanitary ware and cleaning and perfumes and cosmetics" ; "motor vehicles" and "home appliances" industries. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Advertising, Concentration, Panel Data, Market Structure | ||
مراجع | ||
خداداد کاشی، فرهاد، دهقانی، علی، (1384). "ارزیابی تاثیر تبلیغـات بـر ماهیـت رقابـت و انحصار در بازار، مورد بخش صنعت ایران"، فصلنامه مطالعات اقتصاد و مدیریت، بهار. خداداد کاشی، فرهاد. (1392). "اقتصاد صنعتی (چاپ اول)". تهران: (سمت) . دهقانی،علی. (1382). "ارزیابی تاثیر تبلیغات بر درجه رقابت و انحصار در بخش صنعت ایران". (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه مفید، ایران. فلاحی ، فیروز، فشاری، مجید و ممی پور، سیاب. (1392) "بررسی ارتباط متقابل بین تبلیغات، درجه تمرکز و سود آوری در صنایع ایران (رهیافت معادلات رگرسیون به ظاهر نا مرتبط )"، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران ، شماره 45، صص 49-75.
Arterburn, A. and J. woodbury (1981), “Advertising, Price Competition and Market Structure”, Southern Economic Journal, vol. 47, No. 3, pp. 763-775.
Bataille, b. (2010), “Advertising, Pricing & Market Structure in Competitive Markets”, University of Miami & California State University Economics Department.
Brush,B.C.(1976), “The Influence of Market Structure on Industry Advertising Intensity”, The Journal of Industrial Economics, vol. 25, no. 1, pp. 55-67
Buxton, A. J. and S. W. Davies and B. R. lyons (1984),“ Concentration and Advertising in Consumer and Producer Markets”, The Journal of Industrial Economics, vol. 32, no. 4, pp. 451-464.
Cardon, J.H. and R. D. pope (2003), “Agricultural Market Structure, Generic Advertising, and Welfare”, Journal of Agricultural and Resource Economics, vol. 28, no. 2, pp. 185-200.
Comanor, W.S. and Wilson, T.A. (1967), “Advertising, Market Structure and Performance”, Review of Economic and Statistics, vol. 57, pp.133-140.
Friedland, T.F. (1977), “Advertising and Concentration”, The Journal of Industrial Economics, vol. 26, no. 2, pp. 151-160.
Greer, D.F. (1971), “Advertising and Markrt Concentration”, Southern Economic Journal, vol. 38, no. 1, pp. 19-32.
Lee, C. (2002), “Advertising, Its Determinants, And Market Structure”, Review Of Industrial Organization, 21:89-101. https://doi.org/10.1007/s10198-018-0959-1.
Mann, H.M., Henning, J.A., and Meehan, J.W (1967), “Advertising and Concentration: An Empirical Investigation”, Journal of Industrial Economics, vol. 16, no. 1, pp. 34-45.
Marcus, M. (1969), “Advertising And Changes In Concentration”, Southern Economic Journal, vol. 36, no. 2, pp. 117- 121.
Martin,S.,(1979), “Advertising, Concentration And Profitability: The Simultaneity Problem”, the Bell Journal Of Economics, vol. 10, no. 2, pp. 639-637.
Metwally, M. (1977), “Market Concentration and Advertising, the Australian Experiences”, Management Science, vol. 23, no. 6, pp. 557-564.
Misra, s.d. (2010), “Advertising And Market Structure : A Study Of Indian Consumer Goods And Services Sector”, International Research Journal of Finance And Economics, 42.
Mueller, W.F. and Rogers, R.T.(1980), “The Role Of Advertising In Changing Concentration Of Manufacturing Industries”, Review of Economics and Statistics, vol. 62, no. 1, pp. 89-96.
Ornstein, S.I. (1976), “The Advertising-Concentrtion Controversy”, Southern Economic Journal, vol. 43, no. 1, pp. 892-902.
Pagoulatos, E. , And Sorensen, R. (1981), “A Simultaneous Equation Analysis Of Advertising, Concentration And Profitability”, Southertn Economic Journal, vol. 47, no. 3, pp. 728-741.
Reekie, W.S. (1975), “ Advertising And Market Strusture: Another Approach”, The Economic Journal, vol. 85, no. 337, pp. 156- 164.
Resende, M. (2006), “The Determinants Of Advertising Intensity In The Brazilian Manufacturing Industry: An Econometric Study”, Nova Economia, vol. 16, no. 3, pp. 407-422.
Ridhuan, B. M. And Abduljalil , S.(2006), “ Industrial Structure And Concentration In Malaysian Manufacturing Industry”, Special Issue, vol.13, pp. 83- 101.
Schmalensee, R. ( 1972), “The Economics Of Advertising”, Amsterdam: North –Holand.
Sutton C. J. (1974), “Advertising, Concentration and Competition”, The Economic Journal, vol. 84, no. 333, pp. 56-69.
Telser, L.G. (1964), “Advertising and Competition”, Journal of Political Economy, vol. 72, no. 6, pp. 537-562.
Zhang, M., and R. Sexton (2002), “Optimal Commodity Promotion when Downstream Markets Are Imperfectly Competitive”, American Journal of Agricultural Economics, Vol. 84, No. 2, pp. 352-365.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 350 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 255 |