تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,757 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,851,263 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,466,876 |
تأثیر جهانی شدن و توسعه فضای کارآفرینی بر مزیت رقابتی صنعت پتروشیمی در کشورهای منتخب | ||
فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی | ||
دوره 4، شماره 11، فروردین 1399، صفحه 11-24 اصل مقاله (863.48 K) | ||
نوع مقاله: کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/indeco.2020.7426 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل شاه آبادی* 1؛ بهناز خوش طینت2؛ محمدامین پیری3 | ||
1استاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، ایران | ||
2استادیار بازاریابی، گروه مدیریت، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، گروه مدیریت کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، ایران | ||
چکیده | ||
ایران و برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه با توجه برخورداری از منابع غنی نفت، گاز و میعانات گازی (خوراک)، و همچنین دسترسی به آبهای آزاد و بینالمللی و نزدیکی و به بازارهای آسیا و اروپا از مزیت نسبی در صنایع پتروشیمی برخوردارند. اما حفظ سهم این کشورها از بازار جهانی محصولات پتروشیمی و افزایش آن در دنیای به شدت رقابتی امروز تنها با توسل به مزیت نسبی امکانپذیر نیست و موفقیت در این زمینه نیازمند دستیابی به مزیت رقابتی است. در این مقاله ضمن استفاده از رهیافت دادههای تابلویی و روش گشتاورهای تعمیمیافته تأثیر جهانیشدن و توسعه فضای کارآفرینی بر مزیت رقابتی صنعت پتروشیمی ایران و ،امارات متحده عربی، ترکیه، عربستان سعودی، قطر و کویت طی دوره 2018-2014 بررسی می شود. نتایج نشان داد، شاخصهای جهانیشدن کل، جهانیشدن سیاسی، جهانیشدن اقتصادی و فضای کارآفرینی بر مزیت رقابتی صنعت پتروشیمی در کشورهای منتخب تأثیر مثبت و معناداری دارند. بهعلاوه، جهانیشدن اثر مثبت فضای کارآفرینی بر مزیت رقابتی صنعت پتروشیمی را تقویت میکند. اما، تأثیر جهانیشدن اجتماعی بر مزیت رقابتی صنعت پتروشیمی تأیید نشد. دیگر نتایج برآوردی نیز نشان داد زیرساختها و ثبات محیط اقتصاد کلان بر مزیت رقابتی صنعت پتروشیمی تأثیر مثبت و معناداری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مزیت رقابتی؛ جهانی شدن؛ فضای کارآفرینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Efeect of Globalization and Development of Entrepreneurial Space on Competitive Advantage of Petrochemical Industry in Selected Countries | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolfazl Shahabadi1؛ Behnaz Khoshtinat2؛ Mohammad Amin Piry3 | ||
1Professor of Economics, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor of Marketing, Department of Management, Buin zahra Branch, Islamic Azad University, Iran | ||
3MA in Entrepreneurship Management, Department of Entrepreneurship Management Science and Research Branch, Islamic Azad University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
due to their rich resources of oil, gas and gas condensate (feed) as well as their access to open and international waters and their proximity to Asian and European markets. However, maintaining the share of these countries in the global market of petrochemical products and increasing it in today's highly competitive world, is not possible only by resorting to comparative advantage, and success in this field requires a competitive advantage. In this paper while using panel data and GMM approaches , the impact of globalization and development of entrepreneurial environment on the competitive advantage of the petrochemical industry in Iran , UAE, Turkey, Saudi Arabia, Qatar and Kuwait were investigated for the period 2014-2018. The results showed that the indicators of globalization, political globalization, economic globalization and entrepreneurship had a positive and significant effect on the competitive advantage of the petrochemical industry of selected countries. In addition, globalization strengthens the positive effect of the entrepreneurial environment on the competitive advantage of the petrochemical industry. However, the impact of social globalization on the competitive advantage of the petrochemical industry was not confirmed. The results also shown that infrastructure and macroeconomic environment stability had a positive and significant effect on the competitive advantage of the petrochemical industry | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Petrochemical Industry, Competitive Advantage, Globalization, Entrepreneurial Space | ||
مراجع | ||
اسدزاده، عبدالله و نوروزی، مهناز. (1395). "شناسایی اجزاء هوش رقابتی مدیران در صنعت پتروشیمی ایران و تحلیل رابطه آن با مزیت رقابتی". نخستین کنفرانس بینالمللی پارادیمهای نوین مدیریت هوشمندی تجاری و سازمانی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، 29 اردیبهشتماه. امیری نژاد، قنبر و سلامی، مهدی. (1395). "بررسی عوامل موثر در کسب مزیت رقابتی در شرکت پتروشیمی رازی". کنفرانس ملی مدیریت و اقتصاد جهانی، تهران: دانشگاه علم و فرهنگ، 28 بهمنماه. برخورداریون، ابوالفضل و کمالی تبریزی، فریبرز. (1387). "نقش روانکاری و روانکنندهها در ایجاد مزیت رقابتی در صنعت پتروشیمی کشور". اولین کنفرانس پتروشیمی ایران، تهران: شرکت ملی صنایع پتروشیمی، 1 مردادماه. جانی، سیاوش. (1390). "تبیین و تحلیل رقابتپذیری در کشورهای حوزه مورد نظر سند چشمانداز و اولویتهای ایران در ارتقای رقابتپذیری". فصلنامه برنامهریزی و بودجه، دوره 16، شماره 2، صص 176-147. حسینی، سید شمسالدین و احتیاطی، احسان. (1385). "مزیت رقابتی و اندازهگیری آن، مطالعه موردی متانول ایران". فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، دوره 8، شماره 28، صص 193-169. حسینی، سید محمود و روزبهانه، داریوش. (1390). "توسعه الگوی مزیت رقابتی پورتر و کاربرد آن در صنعت پتروشیمی ایران". فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، دوره 2، شماره 5، صص 82-63. راسخی، سعید و ذبیحی لهرمی، المیرا. (1387). "مزیت رقابتی در صنعت پتروشیمی ایران طی دورة زمانی 85-1381". فصلنامه تحقیقات اقتصادی، دوره 43، شماره 3، صص 25-1. رضایی دولتآبادی، حسین و سادات صانعیان، زهرا. (1395). "تحلیل الگوی تأثیرگذاری نوآوری بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار از طریق کارآفرینیگرایی". فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 6، شماره 4، صص 129-113. سوری، علی. (1389). "اقتصادسنجی همراه با کاربرد نرم افزار ایویوز 7". تهران: نشر فرهنگ شناسی، چاپ اول. طیبی، سیدکمیل و فخری، مریم. (1389). "آثار جهانیشدن و تجارت بینالملل بر توسعه کارآفرینی (مطالعه موردی: کشورهای OECD)". فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 3، شماره 9، صص 57-34. کلالی، نادر. (1399). "مزیت رقابتی در صنعت مشاورۀ مدیریت ایران و آلمان: نقش قابلیتهای پویا". فصلنامه مدیریت کسبوکار بینالمللی، دوره 3، شماره 2، صص 42-23. ملک اخلاق، اسماعیل.، مرادی، محمود.، درستکار احمدی، ناهید و مهدیزاده، مهران. (1393). "بررسی تاثیر کارآفرینی استراتژیک بر دستیابی به مزیت رقابتی (مطالعه موردی صنعت ساختمان و مسکن)". فصلنامه پژوهشنامه مدیریت اجرایی، دوره 6، شماره 11، صص 174-145. Bang, K. E. & Markeset, T. (2011). "Impact of globalization on model of competition and companies’ competitive situation". International Conference on Advances in Production Management Systems: Advances in Production Management Systems. Value Networks: Innovation, Technologies, and Management, 276-286.
Bavarsad, B., Jafari, S., Hosseini, S. A. & Hozhabri, A. A. (2015). "Analyzing the impact of entrepreneurial marketing on sustainable competitive advantage in SMEs". DOI: 10.1109/ ECDC.2015. 7156327.
Bianchi, C. & Saleh, M. A. (2010). "On importer trust and commitment: A comparative study of two developing countries". International Marketing Review, 27(1), 55-86.
De Toni, A. & Tonchia, S. (2003). "Strategic planning and firms' competencies: Traditional approaches and new perspectives". International Journal of Operations & Production Management, 23(9), 947-976.
Feng, L. (1993). "Comparative advantage and food grain imports in China". Journal of International Development, 5(3), 275-289.
Ferreira, J. J. M., Fernandes, C. I. & Kraus, S. (2019). "Entrepreneurship research: mapping intellectual structures and research trends". Review of Managerial Science, 13(1), 181-205.
French, S. (2017). "Comparative advantage and biased gravity". Journal of International Economics, 53(1), 81-104.
Herman, E. (2018). "Innovation and entrepreneurship for competitiveness in the EU: An empirical analysis". Proceedings of the International Conference on Business Excellence, Sciendo, 12(1), 425-435.
Mornah, D. & MacDermott, R. (2016). "Culture as a determinant of competitive advantage in trade". International Journal of Business and Economic Sciences Applied Research, 9(1), 69-76.
Niu, Y., Deng, X., Zhang, L. & Duan, X. (2019). "Understanding critical variables contributing to competitive advantages of international high-speed railway contractors". Journal of Civil Engineering and Management, 25(2), 184-202.
Zeebaree, M. R. Y. & & Siron, R. (2017). "The impact of entrepreneurial orientation on competitive advantage moderated by financing support in SMEs". International Review of Management and Marketing, 7(1), 43-52.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 456 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 359 |