
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,814 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,054,714 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,622,373 |
آیندهپژوهی نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25)، خرداد 1399، صفحه 45-58 اصل مقاله (865.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/mrs.2021.57163.1452 | ||
نویسندگان | ||
حسین ادبی فیروزجاه* 1؛ مظفر چشمه سهرابی2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: آیندهپژوهی، فرآیندی سیستماتیک، مشارکتی و گردآورنده ادراکات آینده است که چشماندازی میانمدت تا بلندمدت را با هدف اتخاذ تصمیمهای روزآمد و بسیج اقدامات مشترک بنا میسازد. ردهبندیها جایگاه خود را در عصر دیجیتال از دست داده و با چالشهایی مواجه خواهند شد. به همین جهت این مطالعه به بررسی و پژوهش آینده نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای میپردازد. روششناسی: در این مطالعه از روش تحلیلی- توصیفی و مرور منابع استفاده شده است. یافتهها: ردهبندی را بر مبنای زمینههایی که در آن به کار گرفته شده و همچنین میزانی که مورد استفاده قرار گرفته است به صورتهای مختلفی تعریف کردهاند. پیشرفت طرحهای ردهبندی کتابخانه برای ترتیب قفسهها و ردهبندی الفبایی زمینهای نیست که ما انتظار تغییر چشمگیری را در آن داشته باشیم. پیشرفتهایی درزمینة استفاده از فناوری بهمنظور بهروز کردن و توزیع این طرحها صورت گرفته است ازجمله توسعه نظامهای ردهبندی متکی بر عصر دیجیتال. بحث و نتیجهگیری: نظام ردهبندی با توجه به گسترش علوم و دانش و ظهور میان رشتهایها توسعه یافته و جایگاهی برای آنها در نظر گرفته میشود. هم در مورد آیندهپژوهی و هم نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای، این مسئله به وجود میآید که در آینده نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای بهطور سنتی درگیر چالشهای خواهند شد که در عصر فناوری اطلاعات و دیجیتال شکل گرفته و خواهند گرفت و این نگاه به آینده باید وجود داشته باشد تا به بررسی چالشهای موردنظر بپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
آیندهپژوهی؛ طرحهای ردهبندی منابع کتابخانهای؛ محیط دیجیتال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Futurology of library Resource Classification Systems | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Adabi Firozjah1؛ Mozafar Cheshmeh sohrabi2 | ||
1PH.D. Candidate, Department of Knowledge and Information Science, Isfahan University, Isfahan, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Isfahan University, Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Futurology is a systematic, participatory, and perceptual process that builds a medium- to long-term perspective with the goal of making up-to-date decisions and mobilizing joint action. Rankings will lose their place in the digital age and will face challenges. Therefore, this study examines and researches the future of library resource classification systems. Methodology: In this study, descriptive-analytical method and review of sources have been used. Findings: Classification is defined in different ways based on the context in which it is used as well as the extent to which it is used. The development of library classification schemes for bookshelf arrangement and alphabetical classification is not something we expect to change significantly. Advances have been made in the use of technology to update and distribute these designs, including the development of rating systems based on the digital age. Conclusion: The ranking system is developed with regard to the development of science and knowledge and the emergence of interdisciplinary and a place for them. In the case of both futures studies and library resource classification systems, it arises that in the future, library resource classification systems will traditionally be challenged in the age of information and digital technology. And this vision of the future must exist in order to address the challenges in question. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
futures studies, library resource classification schemes, digital environment | ||
مراجع | ||
مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آیندهنگری (1388). آشنایی با مبانی آیندهپژوهی. تهران: دفتر مطالعات و پژوهشهای اداری. ایدریس، هارون (بیتا). نقش طرحهای ردهبندی کتابخانهای برای سازماندهی دانش و اسلامی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: پیمایشی از محققان و دانشمندان کتابداری و اطلاعرسانی، ترجمه حمید امان الهی (1395). نقد کتاب اطلاعرسانی و ارتباطات. 11، 263-282. پدرام، عبدالرحیم و همکاران (1388). آیندهپژوهی؛ مفاهیم، روشها. تهران: مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی- موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی. حری، عباس (1381). دائره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی، ج 1. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. حقیقی، محمود (1377). ملاحظاتی در باب ردهبندی دهدهی دیویی و تحولات ویرایشهای اخیر آن. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 33، 28-43. داودی، مهدی (1370). مقدمهای بر جنبههای نظری ردهبندی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات 5-8، 271-302. حیاتی، زهیر و جوکار، طاهره (1390). فهرستنویسی و ردهبندی منابع اطلاعاتی. تهران: نشر کتابدار. سیامک، مرضیه (1386). مقایسه چند ردهبندی. میراث شهاب، 47، 113-140. عظیمی، محمدحسن و فدائی عراقی، غلامرضا (1395). جستاری در رویکرد مطلوب آیندهپژوهی فناوری اطلاعات در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی. فصلنامه مطالعات کتابداری و علم اطلاعات دانشگاه چمران اهواز، 8(18)، 1-18. فتاحی، رحمتالله (1380). چالشهای سازماندهی منابع دانش در آغاز قرن بیست و یکم با نگاهی به دانش فهرستنویسی در ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 48، 59-83. فدائی عراقی، غلامرضا (1384). طرحی نو برای ردهبندی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 21(2)، 105-132. ------------ (1396). طبقهبندی در فضای مجازی (با تاکید بر نظرات تردینیک). تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 22 (4)، 11-31 دانشگاه علوم پزشکی گیلان (1390). کتابچه آموزشی مبانی، مفاهیم، رویکردها و کاربست آیندهپژوهی. گیلان: دانشگاه علوم پزشکی گیلان. مارسلا، ریتا و مالتبای، آرتور (2000). آینده ردهبندی. مترجمان زهرا اباذری و فهیمه بابالحوائجی (1386). تهران: نشر چاپار. موحدیان، قاسم و چشمهسهرابی، مظفر (1395). رویکردهای نظری در تطور نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 27(4)، 8-27. Chan, L. M. (2007). Introduction to Cataloging and classification. With the assistance of L. Hodges. 3rded. Lanham: The Scarecrow Press, Inc. History of Library of Congress (2007, June 28). Retrieved from http://www. Loc.gov. Hjorland, B. (2008). Core Classification Theory: a Reply to Szostak. Journal of Documentation, 64 (3), 333-342. Hjorland, B. (2012). Is Classification Necessary after Google? Journal of Documentation, 20, 19-30. Hjorland, B. & Pedersen, K. N. (2006). A substantive theory of classification for information retrieval. Journal of Documentation, 61(5), 582-597. Immroth, J. P. (1968). A guide to the Library of Congress Classification. Colerado: Libraries Unlimited. Kummar, K. (1988). Theory of Classification. Delhi: Vikas Publishing House Lumley, R. M. (2015). Conceptualizing a Future for Library Classification. Wisdom in Education, 5(2), 1-9. Mai, J. E. (2003). The Future of General Classification. Cataloging & Classification Quarterly, 23(8), 1-12. Mai, J. E. (2004). Classification of the Web: Challenges and Inquiries. Knowledge Organization, 31(2), 92-97. Mai, J. E. (2009). The boundaries of classification. 20th Annual ASIS SIG/CR Workshop: Bridging Worlds, Connecting People: Classification Transcending Boundaries. Mai, J. E. (2010). The Modernity of Classification. Journal of Documentation, 67(4), 710-730. Miksa, S. D. (2007). A Review of Cataloging and classification 2003-2004. LRTS, 51 (1),51-68 Satija, M. P. & Martinez-Avila, D. (2015). Features, Functions and Components of a Library Classification System in the LIS Tradition for the e-Environment. Journal of Information Science Theory and Practice, 3(4), 62-77. Ullah, A., Khusro, Sh. & Ullah, Ir. (2017). Bibliographic Classification in the Digital Age: Current Trends and Future Directions. Information Technology and Libraries, 12,48-75. Yi, K. (2006). Challenges in Automated Classification Using Library Classification Schemes. World library and information congress: 72nd IFLA general conference and council 20-24 August 2006, Seoul, Korea, 1-11. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 407 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 307 |