تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,174,933 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,024,149 |
جایگاه قرآن در بازتولید مفهوم سعادت ازدیدگاه غزالی | ||
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 17، مهر 1399، صفحه 135-151 اصل مقاله (203.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/quran.2021.53370.2773 | ||
نویسندگان | ||
سمیه مسعودی نیا1؛ محسن قاسم پور* 2؛ حمیدرضا فهیمی تبار3؛ حسن احمدی زاده4 | ||
1دانشجو | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه کاشان | ||
3هیات علمی دانشگاه کاشان | ||
4هیئت علمی دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
ابوحامد محمد غزالی، عارف مسلمان، شخصیتی است که آراء او در حوزه اخلاق و انسانشناسی، شناخته شده است. بررسی چیستی، مصادیق و کارکردهای سعادت انسان، همواره مورد اهتمام غزالی بوده است. غزالی در بحث سعادت، دارای نظریه است و شناخت نظریه او درگرو توجه به چند مؤلفه است. نخست آنکه دانش حقیقی باید از حیث نظری و از جنبه عملی به نجات و سعادت حقیقی و اخروی او بیانجامد. رابطهی شناخت نفس و معرفت حق و شناخت دنیا و آخرت با سعادت حقیقی مؤلفه دیگر است. ارکان مسلمانی، که به نحوی به شریعت اسلام مربوط است و پای عمل به احکام شرعی به میان میآید، مؤلفه دیگری است که بستر ساز سعادت اخروی است، آراستگی به فضائل انسانی، مؤلفه واپسین در نظریه سعادت غزالی است. این همه را غزالی از آموزههای قرآنی، الهام گرفته است. جستار پیش رو، این اخذ و اقتباس قرآنی توسط غزالی را به روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
غزالی؛ سعادت قرآنی؛ تربیت و اخلاق اسلامی؛ انسانشناسی قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Definition and Function of "Quranic Felicity" and Its Influence in Reproduction of the Viewpoint of Ghazzali | ||
نویسندگان [English] | ||
somayye masoodinia1؛ ghasempour mohsen2؛ fahimitabar hamhdreza3؛ hasan ahmadizade4 | ||
1University student | ||
2Member of the faculty of Kashan University | ||
3Member of the faculty of Kashan University | ||
4Member of the facultv of Kashan University | ||
چکیده [English] | ||
Abu Hamed Muhammad Qazzali, the great Muslim Mystic and thinker, is known for his views in the field of morality and Quranic anthropology. He always dealt with the study of the definition, instances and functions of felicity as one of common human concerns. He was specialized in the subject of felicity. Understanding his theory requires several components. First, in his opinion, true knowledge should theoretically and practically lead human beings toward true happiness and salvation which is felicity in the Hereafter. Another component is the close relationship with true felicity between understanding the soul and the Exalted God, on the one hand, and the knowing of the world and the Hereafter on the other. The third component that provides the Hereafter Happiness is the study of Islamic foundations that are somehow related to the religion of Islam in which practicing personal, social and religious rules is presented. Finally, dealing with morality and humanly virtue is the last important component in Ghazzali's theory of felicity. All these are inspired from Quranic teachings. This Quranic adaptation by Ghazzali is studied in this article in an analytical and descriptive method | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Ghazzali, Quranic felicity in mystical teachings, Quranic anthropology, mystical teachings | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 619 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 612 |