تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,139 |
تعداد مقالات | 9,775 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,922,107 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,527,569 |
بررسی اجتماعی- شناختی کتاب ششم آموزش زبان فارسی ویژة غیرفارسیزبانان در جامعةالمصطفی العالمیه | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، خرداد 1400، صفحه 29-40 اصل مقاله (882.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2021.53970.1380 | ||
نویسندگان | ||
حمیده بنیادی* 1؛ بلقیس روشن2 | ||
1دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2استاد زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بنیادی و از نوع تحلیل محتواست و سعی دارد در چارچوب زبانشناسی اجتماعی- شناختی به بررسی برخی عناصر شناختی و اجتماعیِ متون موجود در آموزش زبان فارسی به فارسی (کتاب ششم) (مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، 1395) ویژة غیرفارسیزبانان بپردازد که در دانشگاه جامعةالمصطفی العالمیه آموزش داده میشود. واحد تحلیل ”جمله“ و دادهها بهشیوة اسنادی و تمامشماری استخراج شده است. به این منظور، از میان 1150 جملة موجود در این کتاب، جملات حاوی طرحوارههای تصوری پیشنهادی جانسون (1987)، 430 جمله استخراج شد. سپس، از این میان جملات حاوی متغیرهای اجتماعی (400 عدد) مشخص و چگونگی تعامل طرحوارهها و متغیرهای اجتماعی و همگرایی و تلفیق آنها بازنمایی گردید. نتایج نشان دادند که طرحوارههای تصوری «حرکت»، «نیرو»، «مجموعه» و «حجم» بیشترین درک استعاری را مفهومسازی میکنند و طرحوارههایی چون «ارتباط»، «اتحاد» و «جذب» کمترین سهم را دارند. همچنین، متغیرهای اجتماعی «مذهب»، «قدرت»، «نزاکت»، «همبستگی» و «منزلت» بیشترین مشارکت را در ایجاد نظامهای استعاری دارند. تأثیرپذیری محتوای کتاب از نوع مخاطب، هدف از یادگیری زبان فارسی و سبک و نگرش نویسندگان از دیگر دستاوردهای این پژوهش است. | ||
کلیدواژهها | ||
زبانشناسی اجتماعی- شناختی؛ طرحوارة تصوری؛ متغیر اجتماعی؛ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان؛ جامعةالمصطفی العالمیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Socio-cognitive Study of the Sixth Grade Book of Teaching Persian to Non-Persian Speakers at Al-Mustafa International University | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamideh Bonyadi1؛ Belghis Rovshan2 | ||
1Ph.D. Candidate of Linguistics, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
2Professor of Linguistics, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This is a fundamental research whose method is content analysis. It attempted to examine some cognitive and social elements of the texts of Teaching Persian Language in Persian (6th book)(Islamic Language and Education Training Center, 1395) for non-Persian learners of Al-Mustafa International University in the framework of cognitive sociolinguistics. The unit of analysis was “sentence” and all of the texts were examined. To do this, all sentences containing image schemas were extracted from among the 1150 sentences existing in the book while availing from Johnsons’ 1987 research. Then, from among these (430) sentences, 400 ones containing social variables were extracted and analyzed. In these sentences, the image schemas of "movement", "force", "collection" and "content" made the most metaphorical conceptualization, and the image schemas of "link", "merging" and "attraction" had the least frequency in the texts. Besides, social variables of "religion", "power", "politeness", "correlation" and "dignity" played a great role in creating metaphorical systems. Moreover, the results indicated how the texts were influenced by the type of audience, the purpose of learning the Persian language, and the writers’ style and attitude. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive sociolinguistics, Image schema, Social variable, Teaching Persian to non-Persian speakers, Al-Mustafa International University | ||
مراجع | ||
اوانز، ویویان و ملانی گرین (1398). الف-ب زبانشناسی شناختی (ج. 1). مترجم: جهانشاه میرزابیگی. تهران: آگاه. بنیادی، حمیده (1394). تحلیل طرحوارههای تصوری در کتاب فارسی پایه هشتم با رویکرد معناشناسی شناختی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیامنور بوشهر. پورابراهیم، شیرین (1397). نقش استعاره در تولید و درک نظام اجتماعی گفتمان نهجالبلاغه: مطالعة موردی استعارههای حیوان بر مبنای نظریة زبانشناسی اجتماعی-شناختی. فصلنامة زبانشناسی اجتماعی، دورۀ 2، شمارۀ 1، 88-98. دبیرمقدم، محمد، فاطمه یوسفیراد، ویدا شقاقی و سید محمود متشرعی (1397). زبانشناسی شناختی-اجتماعی: رویکردی نوین به معنا و تنوعات زبانی. فصلنامة زبانشناسی اجتماعی، دورۀ 2، شمارۀ 2، 20-29. روشن، بلقیس و لیلا اردبیلی (1391). مقدمهایبرمعناشناسیشناختی. تهران: نشر علم. زندی، بهمن و بهزاد احمدی (1397)، نامشناسی اجتماعی-شناختی؛ حوزۀ نوین مطالعات میانرشتهای. فصلنامة مطالعاتمیانرشتهایدرعلومانسانی، دورۀ 9، شمارۀ 1 (پیاپی 33)، 99-127. زندی، بهمن، بلقیس روشن، حسین قاسمپورمقدم و زهرا
باباسالاری (1394). تحلیل محتوای شناختی استعارۀ کارکردی در کتابهای درسی فارسی دورة ابتدایی. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، سال پانزدهم، شمارۀ 57، 7-22. سبزواری، مهدی و فاطمه محمدی (1393). نقد زبانشناختی کتاب زبان فارسی مقطع متوسطه و مسائل آموزشی آن. علم زبان، دورۀ 2، شمارۀ 3، 61-86. صفوی، کورش (1390). درآمدی بر معنیشناسی.چاپ چهارم. تهران: انتشارات سورة مهر. کوچش، زولتن (1393). مقدمهای کاربردی بر استعاره. مترجم: شیرین پورابراهیم. تهران: سمت. مدرسی، یحیی (1391). درآمدی بر جامعهشناسی زبان. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. مدرسی، یحیی و مظفری، شراره (1397). تأثیر نگرش گویشوران و کاربرد تنوعات گونهای زبان فارسی در استان فارس: پژوهشی اجتماعی- شناختی. فصلنامة زبانشناسی اجتماعی. دورۀ 2، شمارۀ 1، 22-50. مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی (1395). آموزش زبان فارسی به فارسی (کتاب ششم). اشراف و نظارت علمی: سید محمود حسینی، قم. وارداف، رونالد (1393). درآمدی بر جامعهشناسی زبان. مترجم: رضا امینی. تهران: بوی کاغذ. Ahmed, F., & Narcy-Combes, M. F. (2011). An analysis of textbooks from cultural point of view. TESOL Journal, 5, 21-37.
Croft, W. (2009). Toward a social cognitive linguistics. In:V. Evans, & S. Pourcel (Eds.), New directions in cognitive linguistics (pp. 395-420). Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins.
Geeraerts, D., Kristiansen, G., & Peirsman, Y. (Eds.) (2010). Advances in cognitive sociolinguistics. Berlin:Mouton de Gruyte.
Heylen, K., Tummers, J., & Geeraerts, D. (2008). Methodological issues in corpus-based cognitive linguistics. In: G. Kristiansen & R. Dirven (Eds.), Cognitive sociolinguistics: Language variation, cultural models, social systems (pp. 91-128). Berlin, New York: Mouton de Gruyter.
Johnson, M. (1987). The body in the mind: The bodily basis of meaning, imagination and reason. Chicago: University of Chicago Press.
Koller, V. (2008). Corporate brands as socio-cognitive representation. In: D. Geeraerts, G. Kristiansen, & J. A. Robinson (Eds.),Advances in cognitive sociolinguistics (pp. 389-418). Berlin: Mouton de Gruyter.
Kristiansen, G., & Dirven, R. (Eds.) (2008). Cognitive sociolinguistics: Language variation, cultural models, social systems. Berlin, New York: Mouton de Gruyter.
Lakoff, G., & Jonson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
Langacker, R. W. (1999). Grammar and conceptualization. Berlin, New York: Mouton deGruyter.
Lee, J. F. K. (2014). A hidden curriculum in Japanese EFL textbooks: Gender representation. Linguistics and Education, 27(1), 39-53.
Pires de Oliveira, R. (2001). Language and ideology: An interview with George Lakoff. In:R. Dirven, B. Hawkins, & E. Sandikcioglu (Eds.), Language and ideology. V. (1): Theoretical cognitive linguistic approaches, (pp. 23-48). Amsterdam, Philadelphia: Benjamins.
Putz, M., Robinson, J. A., & Reif, M. (Eds) (2012). Cognitive sociolinguistics; Social and cultural variation in cognition and language use. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamin’s.
Robinson, J. (2010). Awesome insights into semantic variation. In: D. Geeraerts, G. Kristiansen, & J. A. Robinson (Eds.),Advances in cognitive sociolinguistics (pp. 85-109). Berlin: Mouton de Gruyter.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 382 |