تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,175,045 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,024,231 |
مقایسه نظریه ذهن در نوازندگان حرفهای سازهای کوبهای سنتی و نوازندگان حرفهای سازهای زهی سنتی و همتایان عادی | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 11، دوره 9، شماره 18، آبان 1399، صفحه 183-192 اصل مقاله (577.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/sc.2021.50292.2470 | ||
نویسندگان | ||
حسن بافنده قراملکی1؛ سارا شرقی لوان* 2؛ رحیم یوسفی3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان | ||
2کارشناس ارشد علوم شناختی، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان | ||
چکیده | ||
مقدمه: موسیقی در تمام ابعاد وجودی انسان تأثیرگذار است و تحقیقات زیادی از تأثیر موسیقی بر جسم و روان دلالت دارند، نوازندگان نیز بهعنوان خالقان موسیقی و قشری فرهیخته از جامعه میتوانند بر آحاد مردم تأثیرگذار باشند. پژوهش حاضر با هدف مقایسهی نظریه ذهن نوازندگان حرفهای سازهای کوبهای سنتی و نوازندگان حرفهای سازهای زهی سنتی و همتایان عادی است. روش: این مطالعه از نوع علی ـ مقایسهای است که در آن نمونه آماری شامل 90 نفر متشکل از 30 نفر نوازندهی حرفهای سازهای کوبهای سنتی، 30 نفر نوازندهی حرفهای سازهای زهی سنتی و 30 نفر همتای عادی انتخاب شدند که انتخاب نمونه در نوازندگان از بین اساتید موسیقی و بهصورت نمونهگیری در دسترس و انتخاب همتایان عادی بهصورت نمونهگیری هدفمند انجام شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش نظریه ذهن بارون-کوهن بود که دادههای حاصل از آن با استفاده از SPSS-22 و از طریق تحلیل واریانس یکراهه (ANOVA) تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: تجزیه و تحلیلها نشان داد که بین نوازندگان حرفهای سازهای کوبهای سنتی، نوازندگان حرفهای سازهای زهی سنتی و همتایان عادی در نظریه ذهن تفاوت معناداری وجود دارد. بهطوریکه نظریه ذهن نوازندگان حرفهای سازهای زهی سنتی بیشتر از نوازندگان حرفهای سازهای کوبهای سنتی و همتایان عادی است. | ||
کلیدواژهها | ||
نوازندگان حرفهای سازهای کوبهای سنتی؛ نوازندگان حرفهای سازهای زهی سنتی؛ نظریه ذهن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing the Theory of Mind in Professional Traditional Percussion Musicians, Professional Traditional String Musicians and Normal Counterparts | ||
نویسندگان [English] | ||
hassan bafandeh gharamaleki1؛ sara sharghi lavan2؛ Rahim yousefi3 | ||
1Assistant Professor of Department of Psychology, Shahid Madani University, Azerbaijan | ||
2M.A in Cognation Science, Shahid Madani University, Azerbaijan | ||
3Associate professor of Department of Psychology, Shahid Madani University, Azerbaijan | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Introduction: Music is influential in all aspect of human existence and there is a great deal of research into the influence of music on the body and the psyche, musicians can also influence people as creators of music and a part of culture of society. Aims: This study preformed aimed to compare the theory of mind in traditional percussions player with traditional string musical instruments players and normal counterparts. Method: This study is a causal-comparative study in which a sample of 90 people consisting of 30 traditional percussion players, 30 string musical instrument players and 30 normal counterparts were selected. The musicians were selected through available sampling from music teachers and their counterparts were selected through purposeful sampling. The instruments used in this study were Baron-Cohen’s Theory of Mind questionnaire. The data were analyzed by ANOVA. Result and Conclusion: Analyzes show that there was a significant difference between traditional percussion players, traditional string musical instruments players and normal counterparts in theory of mind as the results show that amount of TOM in traditional string musical instruments players is more than normal counterparts and traditional percussion players. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
traditional percussion players, traditional string musical instruments players, Theory of Mind | ||
مراجع | ||
- ایرانپناه، م (1395). نقش ادراک حالات هیجانی چهره و زبان در پیشبینی نظریهی ذهن. پایاننامه. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران. - حسنزاده، ر (1395). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران، نشر ساوالان. - خالقی، ر.ا (1394). نظری بر موسیقی، تهران، نشر محور. - خانجانی، ز؛ هداوندخانی، ف (1388). «نظریه ذهن: تحول و رویکردها». فصلنامه علمی ـ پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز. 4(16): 89-119. - خدابخشی، م؛ نوری فرد، م (1392). «مقایسه ویژگیهای شخصیت، منبع کنترل و خلاقیت نوازندگان موسیقی سنتی، موسیقی پاپ و افراد غیر نوازنده». ارائه شده در دومین کنگره ملی روانشناسی اجتماعی ایران. تهران. - زاهدی، ت (1382). «موسیقی غربی، موسیقی ایرانی». جستارهایی در باب فرهنگ و هنر، (4-3):168-183.- فتاح، ف (1388). «بررسی سنخهای شخصیتی در نوازندگان موسیقی». ارائه شده در چهارمین دوره سمپوزیوم نوروسایکولوژی ایران. تهران. - کیهانی، م؛ شریعت پناهی، م (1387). «بررسی تأثیر موسیقی بر عملکرد تمرکز و توجه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران». مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی. 18(2): 106-101. - مدنی فرد، م؛ مظاهری، م؛ جنت پور، ن (1397). «ارزیابی کارکردهای عصبشناختی اجرایی در افراد نوازنده و غیر نوازنده». فصلنامه علوم اعصاب شفای خاتم. 6(2): 60-68. - مشهدی، ع (1382). «نظریه ذهن: رویکردی جدید به روانشناسی تحولی». فصلنامه تازههای علوم شناختی. 5، (3)، 70-83. - Baron-Cohen, S. (2001). “Theory of mind in normal development and autism”, 34: 174-83. - Coffey, E.B., Mogilever, N.B. & Zatorre, R.J. (2017). “Speech-in-noise perception in musicians: A review”. Hearing Research, 352, 49-69. https://doi.org/10.1016/j.heares.2017.02.006 - Etel, E. & Slaughter, V. (2019). “Theory of mind and peer cooperation in two play contexts”. Journal of Applied Developmental Psychology, 60, 87-95.https://doi.org/10.1016/j.appdev.2018.11.004 - Haager, D. & Vaughn, S. (1995). “Parent, teacher, peer and self-reports of the social competence of students with learning disabilities”. Journal of Learning Disabilities, 16(5), 266-271.https://doi.org/10.1177/002221949502800403 - Krumhansl, C. (2000). “Rhythm and pitch in music cognition”. Psychological Bulletin, 126,159-179. https://doi.org/10.1037/0033-2909.126.1.159 - Landay, K. & Harms, P.D. (2018). “Whistle while you work? A review of the effects of music in the workplace”. Human Resource Management Review. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2018.06.003. - Langendörfer, F. (2008). “Personality differences among orchestra instrumental groups: Just a stereotype”? Personality and Individual Differences, 44(3), 610-620.https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.09.027.- Medina, D. & Barraza, P. (2019). “Efficiency of attentional networks in musicians and non-musicians”. Heliyon, 5(3), e01315. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e01315. - Mikutta, C.A., Maissen, G., Altorfer, A., Strik, W. & König, T. (2014). „Professional musicians listen differently to music”. Neuroscience, 268,102-111. https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2014.03.007 - Trängeberg, Ö.S.O. & Stomberg, M. W. (2013). “Listening to music during regional anesthesia: patients' experiences and the effect on mood”. Journal of PeriAnesthesia Nursing, 28(5), 291-297. https://doi.org/10.1016/j.jopan.2013.01.008. - Uğraş, G.A., Yıldırım, G., Yüksel, S., Öztürkçü, Y., Kuzdere, M. & Öztekin, S.D. (2018). “The effect of different types of music on patients' preoperative anxiety: A randomized controlled trial”. Complementary therapies in clinical practice, 31, 158-163. https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2018.02.012. - Wang, Y.G., Wang, Y.Q., Chen, S. L., Zhu, C.Y. & Wang, K. (2008). “Theory of mind disability in major depression with or without psychotic symptoms: a componential view”. Psychiatry research, 161(2), 153-161. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2007.07.018. - Yi, F. & Kang, J. (2019). “Effect of background and foreground music on satisfaction, behavior, and emotional responses in public spaces of shopping malls”. Applied Acoustics, 145,408-419. https://doi.org/10.1016/j.apacoust.2018.10.029. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 380 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 285 |