تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,532 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,202,159 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,038,854 |
نقش واسطهای قدردانی مشتریان ورزشی در تأثیر مولفههای بازاریابی ارتباطی در ورزش بر وفاداری | ||
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 33، آبان 1400، صفحه 103-115 اصل مقاله (551.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jsm.2020.52030.1396 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه عبدوی* 1؛ سجاد پاشایی2؛ میترا غفاری3 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت بازریابی ورزشی/ دانشگاه تبریز | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه یکی از ابزارهای ارتباط با مشتریان ورزشی و تعامل با مخاطبان در روابط عمومیها، بازاریابی ورزشی است. پژوهش حاضر بدنبال بررسی نقش واسطهای قدردانی مشتریان ورزشی در تأثیر مولفههای بازاریابی ارتباطی بر وفاداری آنان میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر تبریز است. در تحقیق حاضر به دلیل کثرت و پراکندگی جامعه آماری، بهمنظور دسترسی به مشتریان باشگاههای بدنسازی، نمونهگیری خوشهای تصادفی انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش بر اساس جدول مورگان 385 نفر (ورزشکار) از مشتریان باشگاهها تعیین شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روابط میان متغیرها با بکارگیری مدلسازی معادله ساختاریAMOS20 و با استفاده وزنهای رگرسیونی عادی و استاندارد شده تحلیل شد. همچنین جهت آزمون فرضیههای تحقیق سطح خطای 01/0 موردنظر بود. نتایج حاصل از آزمون تجربی مدل پژوهش، نقش اساسی مولفههای بازاریابی رابطهای(ارتباط مستقیم، پاداش ملموس، ارتباط بین فردی و رفتار ترجیحی) در قدردانی و وفاداری مشتریان باشگاههای بدن-سازی را در سطح معنیداری 001/0 تایید میکند. همچنین نقش واسطهای قدردانی در تاثیرگذاری متغیرهای بازاریابی رابطهای، حائز اهمیت است. بنابراین روابط عمومی انگیزه جذب مشتریان را افزایش میدهد و به مدیران باشگاهها اجازه خواهد داد تا از طریق بازاریابی رابطهای به عنوان یک جایگزین، خلاء عدم ارتباط با مشتری را پر کنند. پیشنهاد میشود باشگاه-های بدنسازی با ایجاد اعتماد در مشتریان، کیفیت ارتباطات خود را با مشتریان افزایش داده تا آنها را به خود وفادار نمایند | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی رابطهای؛ ارتباطات ورزشی؛ وفاداری؛ باشگاههای بدنسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Sport Customer Appreciation in the Impact of Communication Marketing Components in Sport on Loyalty | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Abdavi1؛ Sajjad Pashaie2؛ Mitra Gafari3 | ||
1Associate Professor, Department of Sport Management, Faculty of Physical Education & Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, IRAN | ||
2Ph.D student, Sport Marketing Management University of Tabriz | ||
3MA, Department of Sport Management, Faculty of Physical Education & Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, IRAN | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, one of the tools for communicating with sports clients and engaging with audiences in public relations is sports marketing. The present study seeks to investigate the mediating role of sport customer appreciation in influencing communication marketing components on loyalty. The statistical population of this study includes all the clients of Tabriz city gym clubs. In this study, random cluster sampling was done to reach the customers of bodybuilding clubs due to the size and distribution of the statistical population. The statistical sample of the study was based on the Morgan table of 385 (athletes) from club clients. Questionnaire was used for data collection. Relationship between variables using AMOS20 structural equation modeling, and using common and standardized regression weights were analyzed. Also for testing the research hypotheses error level of 0.01 was considered. The results of the empirical test of the research model confirm the essential role of relational marketing components (direct communication, tangible reward, interpersonal communication, and preferential behavior) in the appreciation and loyalty of fitness club customers at the significant level of 0.01. The mediating role of gratitude in influencing relational marketing variables is also important. Therefore, public relations will increase the incentive to attract customers and allow club managers to fill the vacuum of non-customer relationship through marketing as an alternative. It is suggested that bodybuilding clubs increase the quality of their communication with their clients by lending confidence to their clients, to make them loyal to themselves | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Relational Marketing, Sports Communication, Loyalty, Bodybuilding Clubs | ||
مراجع | ||
Abdavi, F., & Pashaei, S. (2016). Investigating factors affecting the success of customer relationship management by considering the interactions of organizational factors in the sports sector of hotel hotels in Iran. Sports Management University of Tehran, 8(6), 23-40. (Persian)
Afchangi, S., Hadaviy, S. F., & Elahiy, A. (2012). Prediction of satisfaction and the reality of customer reality by affective marketing components in sport clubs: Study of mashhad women's aerobic clubs. Journal of Applied Research in Sport Management, (4), 63-70. (Persian)
Ahmadi, A., & Yahya Zadefar, M. (2011), A survey on the use of relationship marketing for customer relationship in the hotel industry. Business Management, 3(8), 23-40. (Persian)
Alrubaiee, L., & Al-Nazer, N. (2010), Investigate the impact of relationship marketing orientation on customer loyalty: The customer's perspective. International Journal of Marketing Studies, 2(1), 155-174.
Amini, M., & Sohrabi, Sh. (2010). Investigating the effect of gender on customer loyalty by using a relationship marketing approach. Journal of Management Development and Development, (4), 73-84. (Persian)
Andam, R., Mehdi Zadeh, R., & Ali Abadi, M. (2014). Marketing in private and public clubs physical fitness and aerobic fitness: The role of service 2uality, customer satisfaction and loyalty. Management and Exercise Development, 1, 1-13. (Persian)
Chiu, H.-Ch., Hsieh, Y.-Ch., Li, Y.-Ch., & Lee, M. (2005). Relationship marketing and consumer switching behavior. Journal of Business Research, 58, 1681-1689.
Doaei, H., Rezae, A., & Khajei, R. (2011). The impact of relationship marketing tactics on customer loyalty: The mediation role of relationship quality. International Journal of Business Administration, 2(3), 83-93.
Farahani, A., Alidousd Farrokhi, I., & Derakhshandeh Farrokhi, S. T. (2015). Study of the problems and barriers of private sports clubs in Shahrekord. Sports Management, 7(1), 53-67. (Persian)
Ghazizadeh, M., Beigi Nia, A., Abbaspour, M., & Amber, E. (2011). Investigating the effect of affiliated marketing using the Extended Model of Affiliated Marketing (ERM) (Case study: Mellat Insurance Company). Daneshvar Journal of Management and Development, 18(2), 407- 422. (Persian)
Godfred, Y. K., Joyce K., & Jonathan N. O. W. (2013). Relationship marketing tactics and customer loyalty: A case of the mobile. Asian Journal of Business Management, 5(1), 77-92.
Hamdi, K., & Karamy, N. (2014). The role of employees in encouraging customers' citizenship behaviors. Journal of Marketing Management, 23, 41-58. (Persian)
Hasan, S. F., Lings, I., Larry, N., & Mortimer, G. (2014). The role of customer gratitude in making relationship marketing investments successful. Journal of Retailing and Consumer Services, 21, 788-796.
Hosseini, M. H., & Moallem Ganji, R. (2015). The influence of relationship marketing investments on customer gratitude in the Chain. International Research Journal of Management Sciences, 3(12), 578-584.
Huang, M.-H. (2015). The influence of relationship marketing investments on customer gratitude in retailing. Journal of Business Research, 68, 1318–1323.
Jalali Gorgan, M., & Mehrani, H. (2013). Investigating the relationship between marketing methods and buying-back behavior in retail chain stores in Gorgan. Managing Journal, 10(30), 57-72. (Persian)
Khabiri, M., & Mohammadi, A., & Sadeghi, R. (2014). Investigating the factors affecting the participation of Oral-Bonding Gym-Clubs in applied research. Applied Research in Sport Management, (4), 79-86. (Persian)
Lages, L., Lancastre, A., & Lages, C. (2008). The B2B-RELPERF Scale and scorecard: Bringing relationship marketing theory into business-to business practice. Industrial Marketing Management, 37(6), 686-97.
McDonald, M. A., & Milne, G. R. (1997). A conceptual framework for evaluating marketing relationships in professional sport franchises. Sport Marketing Quarterly, 6(2), 27-32.
Moein Fard, M. R. (2008). The status of the sport tourism industry in Iran and its development pattern (Unpublished doctoral dissertation). Tarbiat Moalem University, Tehran, Iran. (Persian)
Ng, S., David, M. E., & Dagger, T. S. (2011). Generating positive word-of-mouth in the service experience. Managing Service Quality: An International Journal, 21(2), 133-151.
Palmatier, R. W., Jarvis, C. B., Bechkoff, J. R., & Kardes, F. R. (2009). The role of customer gratitude in relationship marketing. Journal of Marketing, 73(5), 1–18.
Pope, H. H. (2008). Relationship marketing in australian professional sport: An extension of the Shani framework. Sport Marketing Quarterly, 17, 135-145.
Raggio, R. D., Walz, A. M., Godbole, M. B., & Folse, J. A. G. (2014). Gratitude in relationship marketing: Theoretical development and directions for future research. European Journal of Marketing, 48(1/2), 2-24.
Ranjbaran, B., & Barry, M. (2008). marketing relationship approach to improve customer satisfaction. Research Executive Research Journal, 9(2), 64-82. (Persian)
Samadi, M., & Hossein Zadeh, A. H. (2011). Investigating the relationship between chain marketing chain marketing tactics and customer buying behavior. Business Management Journal, 2(4), 93-110. (Persian)
Seyyed Javadin, S. R., Barry, M., & Saatchian, V. (2014). Affiliated marketing in the sports industry. Sports Management Studies, 23, 15-34. (Persian)
Nejat, S., & Akbari, A. (2015). Investigating the effect of relationship marketing tactics on customer satisfaction and loyalty of Iranian Insurance Company. Journal of Research in New Marketing Research, 5(1), 129-148. (Persian)
Vazifehdust, H., Shahnavazi, A., Taghizadeh Jourshari, M. R., & Gholizadeh Toochaei, M. R. (2012). Assessment the impact of relationship marketing tactics on relationship quality and customers loyalty. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(9), 9724-9729. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 298 |