hoseininia, seyed mohamad reza, hasanvandi, mohsen. (1400). An Analysis on Guidance and Training in the Light of the Concealment of Laylat al-Qadr, from Perspective of the Qur'an and Hadith. فصلنامه علمی زیست فناوری گیاهان زراعی, 2(1), 67-78. doi: 10.30473/quran.2021.8098
seyed mohamad reza hoseininia; mohsen hasanvandi. "An Analysis on Guidance and Training in the Light of the Concealment of Laylat al-Qadr, from Perspective of the Qur'an and Hadith". فصلنامه علمی زیست فناوری گیاهان زراعی, 2, 1, 1400, 67-78. doi: 10.30473/quran.2021.8098
hoseininia, seyed mohamad reza, hasanvandi, mohsen. (1400). 'An Analysis on Guidance and Training in the Light of the Concealment of Laylat al-Qadr, from Perspective of the Qur'an and Hadith', فصلنامه علمی زیست فناوری گیاهان زراعی, 2(1), pp. 67-78. doi: 10.30473/quran.2021.8098
hoseininia, seyed mohamad reza, hasanvandi, mohsen. An Analysis on Guidance and Training in the Light of the Concealment of Laylat al-Qadr, from Perspective of the Qur'an and Hadith. فصلنامه علمی زیست فناوری گیاهان زراعی, 1400; 2(1): 67-78. doi: 10.30473/quran.2021.8098
1Associate Professor of the Department of Quranic and Hadith Sciences, Faculty of Theology, Ilam University, and responsible of the scientific-research journal (educational teachings in the Quran and Hadith)
2PhD Candidate of Qur’an and Hadith Sciences, Ilam University, Iran.
چکیده
The lack of determining the exact time of some creative and legislative categories and their concealment by God Almighty has raised some questions. Some of these questions are about the time of death, the Day of Judgment, the middle (wustā) prayer, the time for prayer to be answered on Friday and also the Laylat al-Qadr. These have led to questions like: What is the wisdom of this concealment? What are the results? The present article has a descriptive-analytical method and by referring to the verses of the Holy Qur’an and the narrations of the Infallibles (AS) has examined the issue of the concealment of Laylat al-Qadr among the nights of the holy month of Ramadan in general and the nights of the nineteenth, twenty-first and twenty-third in particular and has considered the effects of the mentioned concealment. The findings of the research indicate that the concealment of the exact time of Laylat al-Qadr, for the believers, can have effects such as adherence to the manners of the Infallibles (AS), immunity from arrogance, self-discipline, and ijtihad in worship, all of whom are meaningful in order to value the human souls, their education and excellence in the path of divine guidance.
تحلیلی پیرامون هدایت و تربیت در پرتو اختفای شب قدر از نگاه قرآن و حدیث
نویسندگان [English]
سیدمحمدرضا حسینی نیا1؛ محسن حسن وندی2
1دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه ایلام و مدیر مسئول مجله علمی پژوهشی آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث
2دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
چکیده [English]
عدم تعیین دقیق زمان برخی مقولات تکوینی و تشریعی و اخفای آنها از سوی خداوند متعال، مانند زمان مرگ، وقوع قیامت، نماز وسطی، ساعت استجابت دعا در روز جمعه و همچنین شب قدر، این سؤال را به دنبال داشته که حکمت این اختفا چیست و چه نتایجی در پی دارد؟ مقاله حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السَّلام، مسأله اختفای شب قدر در میان شبهای ماه مبارک رمضان به طور عام و شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم آن ماه به طور خاص را مورد بررسی قرار داده و آثاری را بر اختفای مذکور مترتب دانسته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که اختفای زمان دقیق شب قدر، برای مؤمنان به آن، می تواند آثاری همچون تمسک به سیره معصومین علیهم السّلام، مصونیت از عجب، به نظم درآوردن نفس، اجتهاد در عبادت را به بار آورد که همه آنها در جهت ارزش بخشی به نفوس بشری، تربیت و تعالی آنها در مسیر هدایت الهی معنا می یابد.
کلیدواژهها [English]
رمضان, شب قدر, اختفا, اختفای شب قدر, تربیت نفس
مراجع
قرآن کریم؛ ترجمه محمدمهدی فولادوند.
آمدی، عبدالواحد بن محمد، (1366)، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، تحقیق: مصطفی درایتی، قم: مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی.
ابن بابویه، محمد بن علی،( 1376)، امالی شیخ صدوق، مترجم: محمدباقر کمرهای، تهران: کتابچی.
ابن بابویه، محمد بن علی 1413ق)، من لا یحضره الفقیه، تصحیح و تحقیق علیاکبر غفاری، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
ابن حیون، نعمان بن محمد مغربی،(1385ق)، دعائم الاسلام، محقق: عاصف فیضی، قم: مؤسسه آلالبیت(علیهمالسّلام).
ابنعاشور، محمد بن طاهر، (بی تا)، التحریر و التنویر، بیجا: بینا.
ابن فهد حلی، احمد بن محمد، (بی تا)، عده الداعی و نجاح الساعی، ترجمه حسین غفاری ساروی، قم: بنیاد معارف اسلامی.
ابن منظور، محمدبن مکرم، (1414ق)، لسانالعرب، بیروت: دار صادر.
ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، (1375)، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، تصحیح محمد جعفر یاحقی، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
آلوسی، محمود، (1415ق)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دارالکتب العلمیه.
طوسی، محمد بن حسن، (بیتا)، التبیان فی تفسیرالقرآن، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
طوسی، محمد بن حسن (1407ق)، تهذیبالأحکام، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
طوسی، محمد بن حسن (بیتا)، مصباح المتهجد، تهران: المکتبه الاسلامیه.
علی اکبرزاده، حامد و محمدرضایی، محمد، (1393)، «نقش عقل در معرفت دینی و کاستیهای آن»، دو فصلنامه انسان پژوهی دینی، مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی، شماره 32، صص29-47.
فتاحی، حمید، (1380)، پرورش روح یا ورود به عالم غیب، قم: میرفتاح.
فخر رازی، ابو عبدالله محمد بن عمر، (1420ق)، مفاتیح الغیب، بیروت: دار احیاء التراثالعربی.
فیض کاشانی، محمد محسن بن شاه مرتضی، (1406ق)، الوافی، اصفهان: کتابخانه امام امیرالمؤمنین علی(علیهالسّلام).
فیومی، احمد بن محمد، (1428ق)، المصباح المنیر، محقق: محمد، یوسف شیخ، بیروت: المکتبه العصریه.