تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,122 |
تعداد مقالات | 9,588 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,398,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,143,701 |
بررسی رابطۀ هویت و اسامی رستورانهای شهر شیراز از منظر نامشناسی اجتماعی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، تیر 1400، صفحه 23-34 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2021.54299.1387 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه خدابنده* 1؛ سمیرا شریفی2 | ||
1استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2دانشآموختۀ آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در راستای اهمیت نام و تأثیر آن بر روابط اجتماعی، هدف از پژوهش حاضر بررسی نام رستورانها برای شناسایی گرایش صاحبان آنها به عوامل نامشناختی ـ اجتماعی نظیر هویتهای ملی، بینالمللی و مذهبی در نامگذاری رستورانها در دو منطقه از شهر شیراز با وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی برخوردار و کمتربرخوردار بوده است. نمونۀ مورد مطالعه با استفاده از نظرسنجی از ۶۰ صاحب رستوران در دو منطقه از شهر شیراز جمعآوری شده است. برای جمعآوری داده از پرسشنامة طراحیشده در حسین، نوفال و منصور (2015) استفاده شد. نتایج نشان داد گرایش صاحبان رستورانها در مناطقی از شهر با موقعیت اجتماعی _ اقتصادی بهتر با گرایش صاحبان رستورانها در مناطق کمتربرخوردار شهر متفاوت بوده است. این گروه بیشتر به نامهای خارجی گرایش داشته، معتقد بودند اینگونه نامها به جذب درآمد بیشتر و موفقیت تجاری منجر شده، جذاب، منحصربهفرد و آبرومندند. در مقابل، صاحبان رستورانها در مناطقی از شهر با موقعیت اجتماعی - اقتصادی پایینتر بیشتر به نامهای مذهبی گرایش داشته، این نامها را منحصربهفرد و آبرومند میدانستند. نتایج این پژوهش کاربردهای ارزشمندی در حوزۀ مطالعات نامشناسی اجتماعی برای زبانشناسان، اساتید و دانشجویان به همراه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نامشناسی اجتماعی؛ هویت؛ نامگذاری؛ نام رستورانها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationship between Identity and Shiraz Restaurants’ Names from a Socio-onomastic Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Farzaneh Khodabandeh1؛ Samira Sharifi2 | ||
1Assistant Professor of English Language Teaching, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
2M.A. in English Language Teaching, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In accordance with the prominence of names and their influence on social relations, this study intended to investigate restauranteurs' attitudes on socio-onomastic factors (national, international, and religious identities) and restaurants' names in two areas of high and low socioeconomic status in Shiraz. The target population in this study was 60 restaurant owners from two different districts of Shiraz city. In order to assess the target population, a questionnaire adapted from Hussein, Nofal, and Mansour’s (2015) study was applied in this research. The results revealed significant differences in the attitudes of the restaurant owners in the area of high socioeconomic status compared with the area of low socioeconomic status in that they were more optimistic toward the choice of foreign names in bringing positive commercial outcomes, and being more interesting, unique and prestigious. Contrarily, significant differences of restauranteurs in the area of low socioeconomic status demonstrated more inclination and positive attitude toward using religious names as being more unique and prestigious. The results of this research valuable insights for experts in the field of linguistic, EFL researchers and students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sociolinguistics, Identity, Naming, Restaurants’ Names | ||
مراجع | ||
حاجیزاده، کاظم و حمید دهقانیان (۱۳۹۴). مکانها، نامها و هویت مکان: مطالعة موردی شهر تهران. معرفت فرهنگی اجتماعی. دورۀ ۶ ، شمارۀ ۲۴، ۴۱-۶۲ .
زندی، بهمن و بهزاد احمدی (۱۳۹۵). نامشناسی اجتماعی ـ شناختی؛ حوزة نوین مطالعات میانرشتهای. فصلنامة مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی. دورة ۹، شمارۀ ۱، ۹۹-۱۲۲.
زندی، بهمن، روشن، بلقیس و مریم امیریخواه (۱۳۹۷). مقایسة نامگذاری قهوهخانهها با کافیشاپهای شهر تهران از دیدگاه نامشناسی اجتماعی. فصلنامة علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی. دورة ۲، شمارۀ ۲، ۳۰-۴۱.
فرنیا، مریم و صفورا براتی (۱۳۹۷). بررسی نگرش صاحبان کسب اصفهان در نامگذاری مراکز کسبوکار. فصلنامة علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی. دورۀ ۲، شمارۀ ۳، ۵۷-۶۸.
قلیفامیان، علیرضا و ماندانا کلاهدوز محمدی (۱۳۹۵). بررسی الگوهای زبانی در نامگذاری مراکز کسبوکار شهر تبریز. فصلنامة مطالعات فرهنگ – ارتباطات. دورۀ ۱۷، شمارۀ ۳۳، ۱۰۹-۱۲۵.
قنبری عدیوی، عباس (۱۳۹۲). تأثیر مذهب بر نامگذاریِ مردم چَهارمَحال و بختیاری. فرهنگ و ادبیات عامه. دورة ۱، شمارۀ ۲، ۸۳- ۱۰۷.
گودرزی، حسین و مهدی بختیاری (۱۳۹۵). میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی در نامگذاری معابر اصلی شهر تهران. فصلنامة مطالعات ملی. دورۀ ۱۷، شمارۀ ۶۵ ، ۵۳-۷۰.
نجاتی حسینی، سیدمحمود و سمیه افشار (۱۳۸۸). تحول نامگذاری فرزندان در شهر تهران. پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه. دورۀ ۳، شمارۀ ۱, ۱۴۱-۱۶۳.
نظری، علی اشرف، علی و محسن حسنپور (۱۳۹۱). فرهنگ، سیاست نامگذاری و بازنمایی هویت. تحقیقات فرهنگی ایران. دورة ۵، شمارۀ ۴، ۱-۲۱.
Agyekum, K. (2006). The sociolinguistics of Akan personal names. Nordic Journal of African Studies, (15)2, 206-235.
Algeo, J., & Algeo, K. (2000). Onomastics as an interdisciplinary study. Names, 48(3/4), 265-274.
Boonpaisarnsatit, N., & Srioutai, J. (2011). A semantic and pragmatic approach to brand naming: A case study of Thailand's exported food brand names. Paper presented at the Third International Conference on Language and Communication, Bangkok, Thailand.
Chen, L. N. (2018). Of Authenticity and Assimilation: Names of American Chinese Restaurants. Names, 66(1), 3-13.
Danesi, M. (2004). A basic course in anthropological linguistics. Toronto: Canadian Scholars’ Press Inc.
Goldberg, A. E. (2003). Constructions: A new theoretical approach to language. Trends in Cognitive Sciences, (7)5, 219–224. doi:10.1016/s1364-6613)03(00080-9
Grice, H.P. (1975). Logic and conversation. In P. Cole & I. Morgan (Eds.), Syntax and Semantics (pp. 41-58). New York: Academic Press.
Hussein, R. F., Nofal, M. Y., & Mansour, A. J. (2015). The language of shop signs in Amman: A sociolinguistic study. International Journal of Educational Research and Reviews, 3(2), 155-164.
Sperber, D., & Wilson, D. (1995). Relevance, communication and cognition. Oxford, UK: Blackwell.
[1]. Sperber & Wilson | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 428 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 231 |