تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,131 |
تعداد مقالات | 9,682 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,638,721 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,308,335 |
نگاهی بر مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل و راهکارهایی برای بهبود | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 4 (پیاپی 28)، دی 1399، صفحه 11-22 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/mrs.2022.59928.1475 | ||
نویسندگان | ||
ندا سلیمی* 1؛ پریسا سلیمی2 | ||
1کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران، تهران ایران. | ||
2کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ارتباط درست و مؤثر با اربرانشان نیاز دارند، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل و ارائه راهکارهایی برای بهبود آنهاست. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل در سال 1396 است که برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. ابزار پژوهش در این پژوهش پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون در سه بعد کلامی، شنود و یازخورد است که روایی و پایایی آن در پژوهش رئیسی (1388) تأیید شده است. یافتهها یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مهارتهای ارتباطی کتابداران در بعد کلامی و بازخورد بالاتر از سطح متوسط قرار دارد، به طوری که مهارتهای کلامی در رتبه اول و مهارتهای بازخوردی در رتبه دوم قرار دارد، ولی نمره بعد شنود کمی پایینتر بوده، به طوری که با کسب رتبه سوم مهارتهای ارتباطی، در سطح متوسط قرار دارد، پس باید، در جهت بهبود و ارتقای آن تا سطح مطلوب اقدامات مؤثر را اتخاذ کرد، که در این مقاله ارائه خواهد شد. همچنین بین هیچ کدام از ابعاد مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای جمعیتشناختی از جمله جنسیت، سن، سطح تحصیلات و رشته تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد بحث و نتیجهگیری: در هر رشته آموزشی، سوابق آموزشی و تجربه دلیل بر افزایش مهارتهای ارتباطی کارکنان نیست و این مهارتها که برای پیشرفت و مؤفقیت کاری مورد نیاز است، باید آموزش داده شوند. به طوری که آموزش فنون ارتباطی، چشماندازهای ارتباطی و سبکهای ارتباطی مختلف از عوامل مؤثر در این زمینه هستند. افزون بر این، سبک مدیریتی در یک سازمان، همچون کتابخانه، تاثیر به سزایی در نحوه ارتباط کارکنان آن سازمان دارد، که باید مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای ارتباطی؛ کتابداران؛ کتابخانههای عمومی؛ شهرستان اردبیل؛ راهکارها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Glance on Librarians' Communication Skills in Public Libraries of Ardabil City and Providing Solutions to Improve Them | ||
نویسندگان [English] | ||
Neda Salimi1؛ Parisa Salimi2 | ||
1Msc, Department of Knowledge and Information Science, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Department of Knowledge and Information Science, payame Noor University, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The librarians of Public Libraries deal with a wide range of people who differ in gender, age, social status, nationality, or race, Because the purpose of public libraries is to meet the information needs of users and satisfy them, the librarians of these libraries, need to communicate properly and effectively with their users in order to be able to provide library services and facilities effectively. Therefore the purpose of this study is to investigate librarians' communication skills that working in public libraries of Ardabil city and provide solutions to improve them. Methodology: This is a survey study. The statistical population of the study is all librarians working in public libraries of Ardabil city in 1396 and the sampling approach is convenience or accidental. The research tool in this research is Barton's communication skills questionnaire in three dimensions: verbal, listening, and postural. The validity and reliability of this study was confirmed in the research paper (Raeissi, 2009). Findings:The findings of this study indicated that communication skills of librarians in the verbal and feedback dimensions are above average, So that verbal communication skills are in the first place and feedback skills are in the second place, but the listening dimension is slightly lower than two former dimensions, so that it is in the third place and it's moderate. Therefore, effective measures should be taken to upgrade it to the desired level, which will be presented in this article. Also, there was no significant difference between any dimensions of communication skills and demographic characteristics, including level of education and field of study and this indicates that in any field of study, educational background and experience is not a reason to increase staff communication skills, and these skills, which are needed for career advancement and success, must be taught. Conclusion: that training communication techniques, communication perspectives and different communication styles are effective factors in this field. In addition, the management style in an organization, such as the library, has a significant impact on how the employees of that organization communicate, which should be considered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Communication skills, Librarians, Public libraries, Ardabil city, solutions | ||
مراجع | ||
Akyurt, N. (2018). Determination of the communication Skills of University Students by Sociodemographic Features. The Forty-eighth Congresses. ERPA International Congresses on Education, SHS Web of Conferences. Berko, R. M., Wolvin, A. D., & Wolvin, D. R. (2000). Communicating: A social and career focus. (Translated by Arabi, M, & Izadi, D.), Tehran: Cultural Research Office. (In persian) Cole, K. (1998). Crystal clear communication: skills for understanding & being understood. (Translated by karkia, P), Tehran: Karkia. (In persian) Durance, J.C. (1995). Factors that Influence Reference Success: What makes Questioners Willing to Return? The Reference Librarian, 23(49), 49-50. Ebadollahi, N. (2014). Public Libraries' Services and Importance. Tehran: payame Ketabkhaneh. Hua, S. H. (2011). Analysis on verbal communication skills in library’s reader service. Sci-Tech Information Development & Economy. Kakirman-Yildiz, A. (2012). Effective communication skills to manage the library: relations between managers and librarians. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries (QQML),2, 141-153. Keshavarzian, S., mahdavi, S., Shapoori, S. (2015). The Relationship Between Communication Skills And Personal Characteristics Among Librarians of Mazandaran Public Libraries. Journal Information Systems & services, 4(3-4), 15-16. Khajeali Jahantighi, Z., & Abdollahi, M. (2019). Communication skills of public librarians in Fars Province and the effect of demographic variables on it. Quarterly Knowledge and Information Management Journal, 6(1), 47-56. khedmatinejad, H., Musayarani, V., & Asadi, S. (2020). An Evaluation of the Status of Study among Working Study of Communication Skills of Librarians of Public Libraries of Kashan and its Association with Demographic Characteristics. Knowledge and Information Management, 7(1), 21-32. (In Persian) Mahdavi, S., Keshavarzian, S., & Shapouri, S. (2015). The relationship between communication skills and personal characteristics among librarians of Mazandaran public libraries. Journal of Information Systems and Services, 4(4), 13-22. Malekiha M, Shahgholi Z. (2020). An Analysis of the Effectiveness of Training Sociodynamic Counseling in Improving the Communication Skills of the Librarians of Khomeini Shahr's Public Libraries. Journal of Research on Information Science & Public Libraries, 26(2), 369-397. Michalis, G., Afrodite, M., & Pavlos, I (2015). Skills in the market: an analysis of skills and qualifications for American Librarians. Library Review, 64(1/2), 21-35. Mirhosseini, Z., Dastaran, M., & Sepehr, F. (2021). Investigating the Relationship between Demographic Characteristics and Communication Skills of Public Library Librarians (Case Study of Khuzestan Province). Journal of Knowledge Studies, 14(52), 97 -113. Moita, P. (2015). Communication skills for personality development in library profession. Asian Journal of Multidisciplinary Studies, 3(6), 64-68. Training, M. T. D. (2012). Effective communication skills. Bookboon. Nandi, A. (2021). Effective Communication of Librarians in the Dot Com Era. International Journal of Recent Advances in Multidisciplinary Topics, 2(4), 147-150. Nasiri, B., & Bakhtiari, A. (2019). Communication Skills. Tehran: Poshtiban publication. Pease, A., & Pease B. (2017). The secrets of Body Language. (Translated by Golmohammadi, s and Shahidi, G). Tehran: Nasle Nowandish Publication. (In persian) Picas, Christina K. (2007). Communication is the Key Skill for Reference Librarians. Evidence Based Library and Information Practice, 2(4), 88-91. Radford, M. L. (1998). Approach or Avoidance? The Role of Nonverbal Communication in the Academic Library User’s Decision to Initiate a Reference Encounter. Library Trends, 46 (4), 701-717. 699-717. Rahnama, S., Fattahi. R., & Dayani, H. (2015). A Survey of the Status and Factors Affecting Librarians’ Communication Skills: A Case Study of Librarians at Ferdowsi University of Mashhad. Information and Processing Management, 30(3), 875-898. Rahnama, S. (2012). A Survey of Users Satisfaction of Interpersonal Communication With Librarians And The Factors Influencing It: A Case Study of Ferdowsi University of Mashhad. Masters Dissertation. Mashhad: Ferdowsi University, Faculty of Psychology and Educcation Sciences. Seyyeda, M. (2014). 12 steps to effective communication. Tehran: Nasle Nowandish Publication. (In persian). SeyyedHosseini, S., Khosravi, A., & BasirianJahromi, R. (2016). Comparative study on communication skills of Bushehr academic librarians. Journal of Knowledge Studies, 9(2), 51-61. Shafiee, M. (2008). Communication Skills in Healthcare. Masters Dissertation. Tehran: Shahid Beheshti University, Faculty of Medical Sciences and Health. Shah Vali, M. (2003). A study of function of" body language" and" effective listening" skills to improve relationships and job performances in organization. Journal of Social Sciences and Humanities of Shiraz University, 20(1), 29-46. Etebu, A. T. (2010). Communication in the library for effective administration. Library Philosophy and Practice, 1. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 307 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 234 |