تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,141,106 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,007,082 |
بررسی «برنامه درسی (بازنگری شده) مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی: گرایش مدیریت اطلاعات» | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
دوره 7، شماره 4 (پیاپی 28)، دی 1399، صفحه 81-92 اصل مقاله (908.14 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/mrs.2020.8927 | ||
نویسنده | ||
مرتضی کوکبی* | ||
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
فهرستهای منابع در هر نوعی از آثار منتشر شده یا ارسالی برای انتشار، همواره یکی از معیارهای ارزیابی آثار بودهاند. از منظری خرد، یکی از معیارهای ارزیابی مقالات نشریات، یک یا دو مورد پرسش درباره میزان کهنگی منابع مورد استفاده در مقاله، در سیاهه ارسالی به داوران از سوی هر نشریه است. از منظری کلان، وجود سازمانهایی بینالمللی مانند تامسون رویترز و دیگر سازمانها از جمله دانشگاههایی که عموماً با اتّکا به منابع، به ارزیابی دانشگاهها در سطح بینالمللی میپردازند نشان از اهمیت منابع دارد. رواج مفاهیمی مانند ISI که در برخی مواقع موضوع بحثهایی در میان دانشگاهیان و کارشناسان در ایران بود و نیز نسخه بومی آن یعنی ISC نیز دلیلی بر اهمیت فهرست منابع است. هدف پژوهش حاضر بررسی «برنامه درسی (بازنگری شده) مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی: گرایش مدیریت اطلاعات» است تا از این رهگذر، نقاط ضعف و قوّت احتمالی این سرفصل را از منظر کهنگی منابع ارائه شده برای هر درس، درسهای همنوع و درسهای کل سرفصل روشن سازد. پژوهش حاضر را میتوان بهگونهای، از انواع تحلیل محتوا نامید، زیرا اتّکای آن صرفاً بر محتوای منابع هر درس در سرفصل «برنامه درسی (بازنگری شده) مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی: گرایش مدیریت اطلاعات» است. جامعه پژوهش حاضر را تمامی منابع ارائه شده در این سرفصل تشکیل میدهند و آزمون آماری مورد استفاده در این نوشته، میانگین است. پژوهش حاضر نشان داد که اگرچه عمر منابع فارسی یک سال از عمر منابع انگلیسی کمتر است امّا در کل، هر دو گروه از منابع کهنه هستند. امّا مقایسۀ تعداد و میانگین منابع فارسی مربوط به رشته با تعداد و میانگین منابع انگلیسی مربوط به رشته وضعیّت نسبتاً مناسبی را نشان داد. مقایسۀ تعداد و میانگین کتابهای تألیفی فارسی با تعداد و میانگین کتابهای ترجمه فارسی نیز نسبت مناسبی را نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ کارشناسی ارشد؛ دانش و علم اطلاعات؛ مطالعات مدیریت اطلاعات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study on the Syllabus of “M Lib. on Knowledge and Information Science Curriculum (Revised): Information Management Studies Major” | ||
نویسندگان [English] | ||
Mortaza Kokabi | ||
Professor, Department of Information Science and Science, Shaheed Chamran Univrsity, Ahwaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
References in any type of published works or sent to be published have always been a criterion for works evaluation. From a worm eyes view, one criterion to evaluate the papers has been one or two questions in the list sent to reviewers concerning the obsolescence of references. From a bird eyes view, the existence of organizations such as Thomson Reuters as well as some universities evaluating universities at the international level, is a sign of the importance of references. The dominance of concepts such as ISI that has been a matter of discussion among academicians and experts for some time, and its native version, that is ISC is another reason for the importance of references. The purpose of the present paper is to study the “M Lib. on knowledge and information science curriculum (revised): information management studies major” in order to indicate the weak points and strengths of the curriculum in terms of the updatedness of its references. The paper is somehow of content analysis type since it relies on references of the curriculum. Research population consists of all references presented in “M Lib. on knowledge and information science curriculum (revised): information management studies major”. The statistical test employed is mean.The paper illustrated that although Farsi references life is one-year less than the English references, both references are somehow obsolete. Number and mean of Farsi references compared to those of English references, and field-related Farsi references compared to those of English ones, showed a somehow better situation. The same was true about the number and mean of Farsi authored books compared to those of Farsi translated books. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum, M lib, Knowledge and Information Science, Information Management Studies | ||
مراجع | ||
ایران. وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری. شورای برنامهریزی آموزش عالی. برنامه درسی (بازنگری شده) مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی: گرایش مدیریت اطلاعات. تهران، 1391.
کوکبی، مرتضی (1396). بررسی «برنامۀ درسی (بازنگری شده) مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی گرایش مطالعات کتابخانههای عمومی». نخستین همایش ملی نقد متون و کتب علوم انسانی،30 آذرماه 1396، (73-87). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |