تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,190,804 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,032,446 |
تبیین ماندگاری دانشجو بر اساس کیفیت تکنولوژِی و کیفیت اینترنت در محیط یادگیری الکترونیکی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، تیر 1401، صفحه 39-44 اصل مقاله (316.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2022.9004 | ||
نویسندگان | ||
ناهید اوجاقی* 1؛ محبوبه اسلمی2؛ پریسا زارع2 | ||
1گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 19395-4697، تهران، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 19395-4697، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت تکنولوژِی و کیفیت اینترنت با ماندگاری دانشجو در محیط یادگیری الکترونیکی صورت گرفت. در این راستا پژوهش حاضر از نوع کاربردی، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان الکترونیکی فعال دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی بود. نمونه ای شامل 360 نفر از این جامعه به عنوان نمونه پژوهشی در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده در پژوهش پرسشنامه بوسیری(2012) بود. اعتبار محتوایی ابزار پژوهش توسط 5 نفر از اساتید محترم راهنما، مشاور و خبرگان مورد تایید قرار گرفت. به منظور تعیین روایی سازه ابزار اندازه گیری، از روش تحلیل عاملی تایید استفاده شد. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0.83 برآورد شد. داده های جمع آوری شده در قالب دو دسته تحلیل های آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی و رگرسیون) تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون رابطه معناداری بین کیفیت تکنولوژی و کیفیت اینترنت با ماندگاری دانشجو نشان داد. نتایج رگرسیون همزمان نیز نشان داد متغیرهای پیش بین حدود 58 درصد از تغییرات ماندگاری دانشجو را تبیین می کنند. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد با افزایش کیفیت تکنولوژی (آسانی استفاده از تکنولوژِی، مفید بودن، انعطاف پذیری، دسترسی آسان) و کیفیت زیر ساخت اینترنتی (سرعت اینترنت، قطع نشدن صدا یا ارتباط) می توان احتمال ماندگاری دانشجویان را در محیط یادگیری الکترونیکی افزایش داد.. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت تکنولوژی؛ کیفیت اینترنت؛ ماندگاری دانشجو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining Student Retention Based on, Quality of Technology and Internet Quality in the E-Learning Environment | ||
نویسندگان [English] | ||
Nahid Ojaghi1؛ Mahbobeh Aslami2؛ Parisa Zareh2 | ||
1Department of Educational Sciences, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to investigate the relationship between quality of technology and Internet quality and student retention in an e-learning environment. In this regard, the current research is of applied, descriptive-survey type. The statistical population of the present study was encompasses the electronics active students of Azarbayjan Shaghi Payamenoor University. A sample of 360 people from this community was considered as a research sample. The data collection tools in the study were the questionnaire of Bhuasiri (2012). The content validity of the research instrument was approved by five honorable supervisors, consultants, and experts. And also a confirmatory factor analysis was used to determine the validity of the measurement instrument's structure. All of the questions variables were fitted with factor load. The reliability of the tool was confirmed by the Cronbach's alpha coefficient which was equal to 0.83 The results of data collection after adjustment and tabling were analyzed by statistical tests (exploratory, Correlation). The results of Pearson correlation test showed a significant relationship between quality of technology and Internet quality with student retention. The results of simultaneous regression also showed that predictor variables account for about 58% of student retention changes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quality of Technology, Internet Quality, Student Retention | ||
مراجع | ||
آراستی، زهرا. سفیدگر، افروز. رضا زعفریان. (1395). تبیین نقش مولفه های فردی، محیطی و سیستمی در موفقیت آموزش الکترونیکی کارآفرینی دانشگاه تهران. توسعه کارآفرینی، 8(1)، 61-79.
بابایی، محمود. (1389). مقدمهای بر یادگیری الکترونیکی، تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و نشر چاپار.
Arashi Z, Sefidgar A, Zaefarian R.(2016) Explanation of the Role of the Personal, Environmental and System Factors on the Success of Entrepreneurship Electronic Learning in the University of Tehran. Journal of Entrepreneurship Development, 8(1): 61–79. [Persian]. Arbaugh J B, Duray R. (2006). Technological and structural characteristics, student learning and satisfaction with web-based courses– An exploratory study of two online MBA programs. Management Learning, 33(3), 331–347. Arbaugh J.B. (2000): Virtual classroom characteristics and student satisfaction with internet-based MBA courses. Journal of management education, 24(1), 32–54. Berg, Z.L. & Huang, Y.P. (2004). A Model for Sustainable Student Retention: A Holistic Perspective on the Student Dropout Problem with Special Attention to e-Learning, 13(5), 97-108. Bhuasiri, w. Xaymoungkhoun, B. Hangjung, Z.H, Rho, J. Ciganek, A. (2012). Critical success factors for e-learning in developing countries: A comparative analysis between ICT experts and faculty. Computers & Education, 58, 843–855. Carr, S. (2000). As distance education comes of age, the challenge is keeping the students. High Educ, 46, 39-42. Chen, J. L. (2011). The effects of education compatibility and technological expectancy on e-learning acceptance. Computers & Education, 57(2), 1501-1511 Chen, C.h. M., Lee, H.M & Chen, Y.H. (2005). Personalized e-learning system using item response theory. Computers and Education, 44(3), 237–255. Davis, F. D. Bagozzi, R. P. &Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982–1003. Diaz, D. P. (2002). Online drop rate revisited. The technology source, May/June. Retrieved from http://technologysource.org/issue/2002-05/. Frankola K. (2001): Why online learners drop out. Workforce. 80(10):53–58. Eduardo Scarpin, J. (2018). Technology Acceptance Factors and Student Retention in Online Courses. Journal of Business Education & Scholarship of Teaching, 12 (3), 44-68. Halkett, R. (2001). E-learning: research and how to survive it. Industrial and Commercial Training. Hiltz, S. R. (1993). The virtual classroom: Learning without limits via computer networks. Norwood, NJ: Ablex. Hong, K.S. (2002). Relationships between student’ and instructional variables with satisfaction and learning from a web-based course. The Internet and Higher Education, 5, 267–281. Hsu, C.L. Chang, K.C. Chen, M.C. (2012). Flow experience and internet shopping behavior: investigating the moderating effect of consumer characteristics. Systems Research and Behavioral Science, 29 (3), 317-332. https:// files.ifi. uzh.ch/ .../ 2012_ Bhuasiri_ Xaymoungkhoun_Zo_Critical_success_factor. Kiili, K. (2005). Digital game-based learning: Towards an experiential gaming model. Internet and Higher Education, 8(1), 13-24. Koufaris, M. (2002). Applying the technology acceptance model and flow theory to online consumer behavior. Information Systems Research, 3(2), 205-223. Lee, M.C. (2010). Explaining and predicting users’ continuance intention toward e-learning: An extension of the expectation–confirmation model. Compete, 54(2), 506-516. Lee, M.K.O. Cheung, C. M.K & Chen, Z. (2005). Acceptance of internet-based learning medium: The role of extrinsic and intrinsic motivation. Information and Management, 42(8), 1095–1104. Levy, Y. (2007). Comparing dropouts and persistence in e-learning courses. Compete Ompedu, 48(2), 185-204. Lin, C. S. Wu, S.h & Tsai, R. J. (2005). Integrating perceived playfulness into expectation-confirmation model for web portal context. Information and Management, 42(5), 683–693. McVay Lynch, M. (2002). The online educator: A guide to creating the virtual classroom, London. RoutledgeFalmer. Muljana, P. S & Luo, T. (2019). A systematic literature review is a factors contributing to student retention in online learning and recommended strategies for improvement. Journal of Information Technology Education Research, 18, 19-57. Patterson, B. McFadden, C. (2009).Attrition in online and campus degree programs.OJDLA, 12 (2). Pearce, J. Ainley, M. Howard, S. (2005). The ebb and flow of online learning. Computers in Human Behavior, 21(5), 745-771. Piccoli, G. Ahmad, R & Ives, B. (2001): Web-based virtual learning environments: a research framework and a preliminary assessment of effectiveness in basic IT skill training. MIS, 25(4): 401–426. 68. Pierrakeas, C. Xenos, M. Panagiotakopoulos, C & Vergidis, D. (2004). A comparative study of dropout rates and causes for two different distance education courses. International Review of Research in Open and Distance Learning; 5(2): 1–13. Pituch, K. A. Lee, Y. K. (2116). The influence of system characteristics on e-learning use. Computers & Education, 47, 222- 244. Sharma, S. K. Joshi, A & Sharma, H. (2016). A multi-analytical approach to predict Facebook usage in higher education. Computers in Human Behaviour, 55, 340-353. Sheng, Z. Jue, Z & Weiwei, T. (2008). Extending TAM for online learning systems: An intrinsic motivation perspective. Tsinghua Science and Technology, 13(3), 312-317. Sun, P.C. Tsai, R.J. Finger, G. Chen, Y.Y. Yeh, D. (2008). What drives is a successful e-Lear earning? An empirical investigation of the critica itical factors influencing learner satisfaction. Compete, 50 (4):1183-202 Sorensen, C & Donovan, J. (201Examine factors that impact online students' retentions at a for-profit university. Online Learning, 21(3), 206-221. Tello, S.F.(2007): An analysis of student persistence in online education. International. IJCTE, 3(3), 47–62. Venkatesh, V & Brown, S. A. (2001): A longitudinal investigation of personal computers in homes: Adoption determinants and emerging challenges. MIS Quarterly, 25(1), 71–102. Webster, H. P. (1997). Teaching effectiveness in technology-mediated distance learning. Academy of Management Journal, 40(6), 1282–1309. Wu, J.H. Tennyson, R.D & Hsia, T.L. (2010): A Study of Student Satisfaction in a Blended ELearning System Environment. Complete, 55 (1), 155–164. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 204 |