تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,142,202 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,007,844 |
طراحی مدل نقش رسانهها در نهادینهسازی فعالیت ورزشی در اوقات فراغت ایران | ||
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jsm.2022.65193.1663 | ||
نویسندگان | ||
سینا فلاحتی1؛ مینا حکاک زاده* 2؛ محمد پوررنجبر3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی واحدکرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
2استادیار مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
3دانشیار گروه تربیت بدنی دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان. ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش طراحی مدل نقش رسانهها در نهادینهسازی فعالیت ورزشی در اوقات فراغت ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. در ابتدا با استفاده از تحلیل مضمون، مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر شناسایی و در ادامه، مدل ساختاری تفسیری، ترسیم گردید. جامعه پژوهش حاضر در دو بخش تحلیل مضمون و ساختاری تفسیری شامل اساتید مدیریت ورزشی و رسانه ورزشی که پژوهشهایی در زمینه اوقات فراغت ورزشی و رسانه به چاپ رسانده باشند (حداقل دو پژوهش) و همچنین مدیران و تهیهکنندگان رسانههای ورزشی (شبکه ورزش، رادیو ورزش و روزنامههای ورزشی) که در زمینه اوقات فراغت برنامههایی تولید و تدوین نموده بودند. ابزار اندازهگیری در بخش تحلیل مضمون، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش مدل ساختاری تفسیری، پرسشنامه بود. از دو روش تحلیل مضمون (نرمافزار مکس کیودیای) و مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) (نرمافزار اکسل) برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشدهاست. 5 مضمون سازماندهنده و 28 مضمون پایه برای نقش رسانهها در نهادینهسازی فعالیت ورزشی در اوقات فراغت ایران شناساییشده است. نتایج نشان داد که مضامین «فرهنگسازی» و «اجتماعی» وابستگی زیادی به سایر مضامین دارند و به بیان دقیـقتـر در دسـته متغیرهـای وابسـته قـرار میگیرند. مضامین «اطلاعرسانی» و «آموزشی» نیز بهعنوان متغیرهای مسـتقل، نقـش هـدایتکننـدگی حـداکثری و وابسـتگی ضعیفی دارند؛ و مضمون انگیزاننده نیز بهعنوان متغیری با حداقل وابستگی و نفوذ در دسته عوامل خودمختار قرار دارند. براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود تا در تعریف و ارتقای نقش رسانهها در توسعه مشارکت ورزشی، به محور قرار دادن برنامههای آموزشی ورزش در رسانهها و رسانههای آموزشی ورزش تأکید شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشی؛ اطلاعرسانی؛ رسانه ورزشی؛ فرهنگسازی؛ مدل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a model of the role of the media in the institutionalization of sports activities in Iran's leisure time | ||
نویسندگان [English] | ||
Sina Falahati1؛ Mina Hakakzadeh2؛ Mohamad PorRanjbar3 | ||
1PhD student in Sports Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran | ||
2Assistant Professor of Sports Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Physical Education, School of Medicine and Neuroscience Research Center, Kerman University of Medical Sciences, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to design a model of the media's role in the institutionalization of sports activities in Iran's leisure time with an interpretative structural modeling approach. The current research is qualitative. At first, by using theme analysis, basic, organizing and comprehensive themes were identified and then, an interpretive structural model was drawn. The present research community in two sections of thematic and structural interpretative analysis includes professors of sports management and sports media who have published researches in the field of leisure time sports and media (at least two researches) as well as managers and producers of sports media (sports network, sports radio and sports newspapers) that produced and edited programs in the field of leisure time. The measurement tool in the theme analysis section was a semi-structured interview and in the interpretive structural model section, it was a questionnaire.Two methods of theme analysis (Max QDI software) and Interpretive Structural Modeling (ISM)(Excel software) were used for data analysis.5 organizing themes and 28 basic themes have been identified for the role of the media in the institutionalization of sports activities in Iran's leisure time.The results showed that the subjects of culture-making" and "social" are highly dependent on other subjects and to be more precise, they are in the category of dependent variables. "Informative" and "educational"subjects also have a maximum guiding role and a weak dependence as independent variables. And the motivational content as a variable with minimal dependence and influence are in the category of autonomous factors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
information, education, culture, sports media, model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 272 |