تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,657 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,574,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,271,146 |
Misreading slavery law for captivity law | ||
Quran and Religious Enlightenment | ||
مقاله 10، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، فروردین 2023، صفحه 157-170 اصل مقاله (414.12 K) | ||
نوع مقاله: The scientific research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/quran.2022.9379 | ||
نویسندگان | ||
Fahime Shariati* ؛ Tahere Rahimpoor | ||
Assistant Professor, Faculty of Theology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
چکیده | ||
Islam's stance against inhuman traditions, such as slavery, was indirect and distinctive. It drew on strategies for adjusting attitudes, behaviors and emotions against slavery. Therefore, the claim that Islam has endorsed and legalized slavery is unfounded. It is because the laws stipulated in the Qur’an are not about slaves but about captives and their related rulings. It appears that Islam has not directly prohibited slavery due to the ineffectiveness of the coercive method, attempting to phase out this tradition progressively. In addition, other societies welcomed the indirect style more due to its lack of violence and compulsion. | ||
کلیدواژهها | ||
Islam؛ Slavery؛ Indirect Confrontation؛ Captivity | ||
عنوان مقاله [English] | ||
جایگزینی نادرست قانون برده داری به جای قانون اسارت | ||
نویسندگان [English] | ||
فهیمه شریعتی؛ طاهره رحیم پور | ||
استادیار، گروه معارف دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
قرآن کتابی برای هدایت تمامی انسان است بنابر این متن آن باید قابل استفاده در همه زمانها و مکان ها باشد. همواره ایرادات متعددی از جمله اشکال به تایید نظام برده داری به قرآن وارد شده است. حال آن که مقابله اسلام با برخی صور انحراف از جمله برده داری متفاوت و بطور غیر مستقیم بوده است. ازجمله روشهای غیر مستقیم حذف، تغییر در نگرش، تغییر در رفتار و تغییر در عاطفه بوده است. این نظر که اسلام برده داری را پذیرفته است و آن را قانونمند کرده درست نیست. قوانین موجود در قرآن درباره اسیران است و بیانگر قوانین مربوط به آنان می باشد و این استراتژی خاص اسلام برای تبلیغ از یک سو و برای برحذر داشتن از مقابله علیه مسلمین از سوی دیگر بوده است. دلیل عدم مقابله مستقیم به شکل بیان حرمت شاید به علت عدم نیاز به شیوه قهری و استفاده حداکثری برای تبلیغ و خشکانیده شدن قطعی امر با راهکارهای غیر مستقیم بوده است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
اسلام, برده داری, مقابله, اسارت, قرآن, انسان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 146 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |