تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,139 |
تعداد مقالات | 9,775 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,925,561 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,530,041 |
بررسی میزان کارایی دروس عملی مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در مرتفع کردن نیازهای این درس از دیدگاه دبیران تربیت بدنی | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، شهریور 1393، صفحه 37-48 اصل مقاله (325.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا فرجی1؛ رضا صادقی* 2 | ||
1مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان کارایی دروس عملی مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی در مرتفع کردن نیازهای این درس از دیدگاه دبیران تربیت بدنی می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - مقایسۀ ای می باشد که جامعه آماری آن را کلیه دبیران تربیت بدنی سطح شهر تبریز تشکیل می دادند که تعداد آن ها برابر با650نفر می باشد. بر اساس جدول کرجسای و مورگان حجم نمونه آماری آماری245نفر مشخص گردید که223پرسش نامه به درستی برگشت داده شد. نمونه گیری به صورت خوشه ای- تصادفی و با توجه به نسبت دبیران شاغل در هر ناحیه انجام پذیرفت. از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، نمودارها و جداول) و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره) جهت تحلیل داده ها استفاده شد. از پرسش نامه محقق ساخته که دارای 29 گویه بود، به منظور جمع آوری اطلاعات پژوهش استفاده گردید که پایایی سؤالات پرسش نامه از طریق آلفای کرونباخ و با اجرای مطالعه راهنما 72/0 بهدست آمد و روایی آن بهصورت صوری و محتوایی به تائید 8 نفر از صاحب نظران و متخصصان تربیت بدنی رسید. یافته ها نشان داد که بین میزان همخوانی اهداف دروس عملی دوره کارشناسی با اهداف عمومی درس تربیت بدنی در مدارس از نظر دبیران تربیت بدنی تفاوت وجود دارد. همچنین دروس عملی دوره کارشناسی در مرتفع کردن نیازهای درس تربیت بدنی در مدارس کافی نمی باشد و پاسخگوی این امر نیست و میزان تناسب دروس عملی دوره کارشناسی تربیت بدنی در بین دبیران تربیت بدنی متفاوت بوده و نشان از ناکافی بودن و عدم تناسب تعداد دروس و واحدهای ارائه شده برای دبیران تربیت بدنی می باشد. بر این اساس نیاز به بازنگری در دروس و سرفصل مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی ضروری به نظر می رسد و هر چه سریع تر بایستی نسبت به بروز رسانی آن اقداماتی به عمل آید. | ||
کلیدواژهها | ||
دروس عملی؛ تربیت بدنی؛ واحدهای درسی؛ اثربخشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study of practical courses efficiency to meet B.A. syllabuses from Physical Education teachers’ view points | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Faraji1؛ Reza Sadeghi2 | ||
1Sport management, Allame tabatabaei University | ||
2Sport Management Shomal University | ||
چکیده [English] | ||
This article aims to study practical efficiency to meet the syllabuses from physical education teachers’ viewpoints. The statistical population of this research was all physical education teachers of Tabriz that its included 650 person. The statistical sample based on Morgan table was estimated 245 teachers that 223 questionnaires were collected correctly. Sampling was done by cluster-random method. Analyzing of data was done by one sample t test and descriptive statistical method. Data collecting was done by a researcher made questionnaire included 29 items. Its validity was confirmed by 8 physical education and sport science specialists and experts. Reliability of this questionnaire was estimated 0/72 by Alpha- Cronbach. The results showed that there is differences between the goals of practical courses of physical education with public goals of physical education from the teacher’s viewpoint. Practical courses of physical education can’t meet the requirements of physical education in schools. And finally there is significant difference between the match of courses and the teachers’ requirements. Based on results, the courses of physical education needs to necessary and basic revise to match with physical education in schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Physical Education, Efficiency, Educational Courses | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,418 |