تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,604,413 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,291,314 |
Phenomenological study of virtual education challenges and evaluation in primary schools from the perspective of teachers and parents | ||
Quarterly of Iranian Distance Education Journal | ||
دوره 4، شماره 2، اسفند 2022، صفحه 9-22 اصل مقاله (195.41 K) | ||
نوع مقاله: scientific-research | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/idej.2023.63813.1101 | ||
نویسندگان | ||
Ali Akbar Ajam* 1؛ Hassan Zabet2؛ maryam nesaei3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور، ایران. | ||
3M.A student in educational research, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Iran. | ||
چکیده | ||
With the corona epidemic, virtual education has received the attention of the educational system more than before. Taking advantage of virtual education regardless of its basic principles and possible challenges will cause obstacles and problems in the implementation, effectiveness, and practical use of its capacities. The aim of the current research was to study the phenomenological challenges of virtual education and evaluation in primary schools from the perspective of teachers and parents. The research method was qualitative and phenomenological. The participants were 34 teachers and parents of elementary school students of Gonabad city (17 persons in each group), who were selected using the snowball sampling method. To collect the data, a semi-structured interview was used. Based on theoretical saturation, 34 interviews were conducted. To analyze the data, the seven-step Claysey method was used. After removing similar items and formulating concepts, the data analysis process led to the extraction of 48 sub-concepts. Sub-concepts were categorized under 4 main categories: 1) cultural and social challenges, 2) technical and infrastructure challenges, 3) educational challenges, and 4) ethical challenges. The results of the present study can be used to solve possible challenges and increase its effectiveness while using the capabilities of virtual education. | ||
کلیدواژهها | ||
virtual education and evaluation؛ qualitative research؛ phenomenological study؛ Claesian method؛ elementary schools | ||
عنوان مقاله [English] | ||
مطالعة پدیدارشناسانه چالش های آموزش و ارزشیابی مجازی در مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان و والدین | ||
نویسندگان [English] | ||
علی اکبر عجم1؛ حسن ضابط2؛ مریم نسائی3 | ||
1payame noor university | ||
2M.A student in educational research, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Iran. | ||
3کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
با همهگیری کرونا، آموزش مجازی بیش از گذشته موردتوجه نظام آموزشی قرار گرفت. بهرهگیری از آموزش مجازی بدون توجه به اصول اساسی و چالشهای احتمالی آن، موجب بروز موانع و مشکلاتی در اجرا، اثربخشی و بهرهگیری کاربردی از ظرفیتهای آن خواهد شد. هدف پژوهش حاضر، مطالعة پدیدارشناسانة چالشهای آموزش و ارزشیابی مجازی در مدارس ابتدایی از نگاه معلمان و والدین بود. روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکتکنندگان در پژوهش 34 نفر از معلمان و والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی (هر گروه ۱۷ نفر) شهرستان گناباد بودند که با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبه نیم ساختاریافته بود که بر پایه اشباع نظری، تعداد 34 مصاحبه انجام شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد. فرایند تجزیهوتحلیل دادهها، پس از حذف موارد مشابه و فرمولبندیکردن مفاهیم، منجر به استخراج 48 مفهوم فرعی گردید. مفاهیم فرعی در ذیل 4 مقوله اصلی 1)چالشهای فرهنگی و اجتماعی، 2)چالشهای فنی و زیرساختی، 3)چالشهای آموزشی، و 4)چالشهای اخلاقی دستهبندی شد. از نتایج مطالعه حاضر میتوان ضمن استفاده از قابلیت-های آموزش مجازی، در رفع چالشهای احتمالی و اثربخشی هر چه بیشتر آن استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
آموزش و ارزشیابی مجازی, پژوهش کیفی, روش کلایزی, مدارس ابتدایی, مطالعه پدیدارشناسانه | ||
مراجع | ||
References | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 389 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 498 |