
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,163 |
تعداد مقالات | 10,030 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,749,962 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,018,664 |
استعاره و مجاز تصویری در کارتونهای شهروندی با رویکرد شناختی؛ موضوع کتاب و کتابخوانی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، تیر 1401، صفحه 95-81 اصل مقاله (821.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2022.61138.1487 | ||
نویسندگان | ||
بهاره قادری نژاد1؛ مهناز کربلائی صادق* 2؛ حیات عامری3 | ||
1دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
2استادیار زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
3دانشیار زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استعارههای تصویری در انتقال پیام کارتونهای شهروندی انجام گرفته است. برای این منظور، در قالب یک مطالعۀ موردی، تعداد هفت کارتون با موضوع «کتاب و کتابخوانی» مربوط به سال 1398 به روش نمونهگیری هدفمند از چند وبگاه فارسیزبان داخلی استخراج و در چارچوب نظریۀ استعارۀ چندوجهی (فورسویل، 1996، 2008، 2009) بررسیشدهاند. پرسش اصلی پژوهش این است که برای بیان مفهوم کتابخوانی (یا مطالعه) از چه استعارههای مفهومی و چه استعارههای تصویری استفاده شده است و حوزههای مبدأ در این استعارهها کدامند؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که استعارههای «مطالعه، سفر است»، «مطالعه، زراعت است»، «مطالعه، پیدا کردن گنج است»، «مطالعه، سلامتی (یا زندگی) است»، «مطالعه، پاکسازی ذهن است»، «مطالعه، بارندگی است» و «مطالعه، روشنایی است» استعارههای مفهومی زیربنایی در کارتونهای مطالعهشده هستند. پیام کارتونها مبتنی بر نوعی استدلال قیاسی است که در آن براساس رابطۀ میان مفاهیم مبدأ استعاری، در مورد رابطۀ میان مفاهیم مقصد استدلال صورت میگیرد. دستاورد کاربردی پژوهش این است که کارتونیستها را نسبت به اهمیت و نقش استعاره در انتقال پیام کارتونها و نحوۀ عملکرد و تعامل این فرایند شناختی آگاهمیسازد وبا توجه به انواع استعارههای تصویری، گزینههای مختلفی را برای صورتبندی پیام کارتونها پیش روی آنها قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
استعارۀ تصویری؛ استعارۀ مفهومی؛ مجاز مفهومی؛ کارتون؛ کارتون شهروندی؛ کتابخوانی؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pictorial Metaphor and Metonymy in Citizen Cartoons within the Cognitive Approach; A Case Study on Book and Book-reading | ||
نویسندگان [English] | ||
Bahare Ghaderi nezhad1؛ Mahnaz Karbalaei Sadegh2؛ Hayat Ameri3 | ||
1Ph.D. Candidate of Linguistics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor of Linguistics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor of Linguistics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study is to investigate the role of pictorial metaphors in creating and conveying the message of citizen cartoons. For this purpose, in the form of a case study, seven cartoons on the topic of "booksand book-reading" related to 2019 were extracted from several Persian-language websites and have been analyzed based onConceptual Metaphor Theory (Lakoff & Johnson, 1980, 1999; Lakoff, 1993) and Multimodal Metaphor Theory (Forceville, 1996, 2008, 2009). The main objectives of researchare what conceptual metaphors and pictorial metaphors have been used to express the concept of book-reading (or studying) and what their source domainsare. The results show that metaphors of ‘study is journey’, ‘study is agriculture’, ‘study is finding treasure’, ‘study is health (or life)’, ‘study is purification of mind’, ‘study is raining’ and ‘study is Light’are the underlying conceptual metaphors in the studied cartoons. In all these conceptual metaphors, the target domain (i.e. the study) is represented visually by the image of the book. The interaction between metaphor and metonymy plays a key role in the formation of pictorial metaphors and transmission of cartoon messages. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pictorial Metaphor, Conceptual Metaphor, Conceptual Metonymy, Cartoon, Citizen Cartoon, Book-reading, Sociolinguistics | ||
مراجع | ||
بصائری، سلمان و خزائی، محمد (1392). جلوههای استعاره در نظام نشانهای دیداری پوسترهای عاشورایی. نقد ادبی، سال 6، شمارۀ 22، صص 49-65.
پورابراهیم، شیرین (1393). بررسی استعارههای تصویری-کلامی در چند پوستر مناسبتی زبان فارسی. پژوهشهای زبانشناسی، سال 6، شمارۀ 1 (پیاپی 11)، صص 19-35.
پورابراهیم، شیرین (1395). نقش استعارة تصویری در تحلیل انتقادی کلام: مطالعة کاریکاتورهای سیاسی. پژوهشهای زبانشناسی. سال 8، شمارۀ 1 (پیاپی 14)، 52-37.
رضایی، فاطمه (1395). بررسی استعارههای کلامی و غیرکلامی در پوسترهای مذهبی و ملّی براساس رویکرد شناختی فورسویل. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ زبانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
غیاثیان، مریم سادات؛ مینا وندحسینی، بهمن زندی و محمدرضا احمدخانی (1397). خوانشی بر استعارههای تصویریِ روزنامۀ همشهری در بحرانهای زیستمحیطیِ کلانشهر تهران. مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، دورۀ10، شمارۀ 4 (پیاپی 40)، صص 169-195.
Edwards, J. L. & Winkler, C. K. (1997). Representative form and the visual ideograph: The Iwo Jima image in editorial cartoons. Quarterly Journal of Speech, 83(3), 289-310. Evans, V.,& Green, M. (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. Forceville, C. (1996). Pictorial metaphor in advertising. London/New York: Routledge. Forceville, C. (2005). When is something a pictorial metaphor? [Lecture 2 in eight-lecture Course in Pictorial and Multimodal metaphor]. http://www.chass.utoronto.ca/epc/srb/cyber/cforcevilleout.html. Forceville, C. (2006). Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: Agendas for research. In G. Kristiansen, M. Achard, R. Dirven, and F. Ruiz de Mendoza Ibáñez (Eds.).Cognitive linguistics: Current applications and future perspectives (pp.379–402). Berlin and New York: Mouton de Gruyter. Forceville, C. (2007). Multimodal metaphor in ten Dutch TV commercials. Public Journal of Semiotics, 1(1): 19-51. Forceville, C. (2008). Metaphors in pictures and multimodal representations. In R. W. Jr. Gibbs (ed.).The Cambridge handbook of metaphor and thought(pp. 462-482). Cambridge: Cambridge University Press. Forceville, C. (2009). Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: Agendas for research. In C. J. Forceville & E. Urios-Aparisi (eds.), Multimodal metaphor(pp. 19-42). London: Mouton de Gruyter. Forceville, C.,& Urios-Aparisi, E. (2009). Introduction. In C. Forceville, &E. UriosAparisi, (Eds.), Multimodal metaphor (pp.3-17). Berlin and New York: Mouton de Gruyter. Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A practical introduction(2nd Ed.). New York: Oxford University Press. Krstić, A., Aiello, G., & Vladisavljević, N. (2020). Visual metaphor and authoritarianism in Serbian political cartoons. Media, War & Conflict, 13(1), 27-49. Kwon, I. (2019). Conceptual mappings in political cartoons: A comparative study of the case of nuclear crises in US-North Korean relations. Journal of Pragmatics, 143, 10-27. Lakoff, G.,& Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press. Lakoff, G.,& Turner, M. (1989). More thangreason: A field guide to poetic metaphor. Chicago: University of Chicago Press. Lakoff, G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In A. Ortony (ed.), Metaphor and thought (pp. 202-251). New York: Cambridge University Press. Musolff, A. (2004). Metaphor and political discourse: Analogical reasoning in debates about Europe. New York: Palgrave Macmillan. Ojha, A. (2013). An experimental study on visual metaphor. (Doctoral Dissertation) International Institute of Information Technology, Hyderabad, India. Ruiz de Mendoza, F. (2014). On the nature and scope of metonymy in linguistic description and explanation: Towards settling some controversies. In J. Littlemore & J. R. Taylor (eds.), The Bloomsbury companion to cognitive linguistics (pp. 143-166). London: Bloomsbury. Ruiz de Mendoza, F., & Díez, O. (2002). Patterns of conceptual interaction. In R. Dirven & R. Pörings (eds.), Metaphor and metonymy in comparison and contrast(pp. 489-532). Berlin/New York: Mouton de Gruyter. Silaški, N., & Ðurovic, T. (2019). The journey metaphor in brexit-related political cartoons. Discourse, Context & Media, 31, 1-10. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 392 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 224 |