
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,155 |
تعداد مقالات | 9,933 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,528,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,851,315 |
مقایسه تاثیرتکالیف الکترونیکی و سنتی بر یادگیری و یادسپاری درس علوم تجربی در بین دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 5، آذر 1401، صفحه 35-45 اصل مقاله (419.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2023.66461.1063 | ||
نویسندگان | ||
علی محمد احمدی قراچه* 1؛ علی شجاعی فرد2 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2دانشیار،گروه مدیریت ،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه تاثیر تکالیف درسی الکترونیکی و سنتی بر یادگیری و یادسپاری درس علوم تجربی پایه ششم ابتدایی صورت گرفته است. روش پژوهش علی-مقایسه ای وجامعه آماری تمامیدانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر شیراز بود. نمونه آماری شامل 100 نفر ( 50 دانش آموز دارای تکالیف الکترونیکی و 50 دانش آموز دارای تکالیف سنتی) که از طریق روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، آزمون محقق ساخته مفاهیم علوم تجربی پایه ششم ابتدایی که از طریق تحلیل عاملی ، بازآزمایی و آلفای کرونباخ روایی و پایایی آن به تایید رسید و داده ها از طریق آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاکی از آن بود که میزان یادگیری و یادسپاری درس علوم تجربی در دو گروه متفاوت بود به طوری که میانگین گروه دانش آموزان دارای تکالیف الکترونیکی بیش از گروه تکالیف سنتی بود.همچنین در مرحله ی یادگیری بین تکالیف الکترونیکی و سنتی در حیطه های کاربرد و دانش تفاوت معنادار وجود داشت.به علاوه در مرحله یادسپاری بین تکالیف الکترونیکی و سنتی در حیطه های کاربرد و فهمیدن تفاوت معنادار وجود داشت و میانگین گروه دانش آموزان دارای تکالیف الکترونیکی بیش از گروه تکالیف سنتی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تکلیف درسی الکترونیکی؛ تکلیف درسی سنتی؛ یادگیری؛ یادسپاری؛ علوم تجربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining and comparing the impact of electronic and traditional homework on learning and remembering of experimental sciences courses among female students of the sixth grade | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Mohammad Ahmadi Gharacheh1؛ Ali Shojaeifard2 | ||
1Assistant perofesor, Departementof of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor. Department of Management, Payamenoor University, Tehranو Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of electronic and traditional homework on learning and memorizing the experimental science of elementary school. The research method was causal-comparative and the statistical population of all female students of the sixth elementary school in Shiraz. A sample of 100 students (50 students with electronic assignments and 50 students with traditional homework) were selected through targeted sampling. The data gathering tool was a researcher-made test of the concepts of experimental sciences based on the sixth elementary element which was validated through factor analysis, test-retest and Cronbach's alpha. The data were analyzed by multivariate analysis of variance analysis. The results indicated that the level of learning and memorization of the science of experimental sciences was different in two groups, so that the average group of students with e-assignments was more than the traditional homework group. Also, in the learning phase, between the electronic and traditional assignments in the areas of application and There was a significant difference in knowledge. In addition, in the memorial phase, there was a significant difference between the traditional and electronic assignments in the areas of application and understanding, and the average group of students with e-assignments was more than the traditional homework group. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Electronic Courses, Traditional homework, Learning, Memorial, Experimental Science | ||
مراجع | ||
اولسون، میتو و هرگنهان، بی. آر. (2005). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری. ترجمه علی اکبر سیف. تهران: انتشارات دوران. چاپ هشتم.
آزادی، مهران؛ غلامی، بهاره؛ نصیرپور، حسین و سوری، زهره. (1394). « تاثیر تکالیف الکترونیکی بر عملکرد دانش آموزان در درس ریاضی». کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما.
بازرگان، زهرا، (1395). باز مدرسه، باز هم تکلیف شب!؛ تکلیف شب: دغدغه همیشگی دانش آموزان، والدین و مدرسه، مجله پیوند، شماره 440.صفحه 12-18.
سیف، علی اکبر. (1382). روش های یادگیری و مطالعه. تهران: انتشارات دوران. چاپ دوم.
سیف، علی اکبر. (1386). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارات آگاه. چاپ ششم.
سیف، علی اکبر. (1392). روانشناسی پرورشی. تهران: انتشارات دوران.
شیربگی، ناصر و وکیلی، ناهید. (1392). « بررسی نگرش دانش آموزان به تکلیف درسی و ارتباط آن با راهبردهای مدیریت تکالیف». مجله مطالعات آموزش و یادگیری. 5(2): 87-112.
فردوس فر، شیوا. (1393). تاثیر کار پوشه الکترونیکی بر استقلال یادگیری، درک مطلب خواندن و درک مطلب شنیداری زبان آموزان غیر انگلیسی زبان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران مرکزی.
مهتدی، سمیه و آتشک، محمد. (1393). « اثر بخشی تکالیف تعاملی الکترونیکی طراحی شده بر یادگیری مهارت های زبان انگلیسی». پژوهش در برنامه ریزی درسی. سال یازدهم، شماره 16
نقدی، پریوش. (1393). تاثیر تکالیف الکترونیکی بر میزان یادگیری – یادداری درس علوم تجربی دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامیواحد کرمانشاه.
نورا، ایرج. (1385). بررسی و مقایسه میزان دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان مدارس دولتی مقطع متوسطه نظری شهر تهران در سال تحصیلی 83-1384. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
Alquraini.H, Alhashem A, Shah M, ChowdhuryR.)2007) nurses' attitudes towards the use of computerized health information systems in Kuwaiti hospitals. Journal of AdvancedNursing2117;57(4):375-81. Azmitia, M & Cooper, C. R. (2001). Good or bad? Peers and academic pathways of latino and European American youth in schools and a community college outreach program, Journal of education of students placed at risk, 6(1-2), 45-71.
Barrow, L. Markman, L & Rouse, C. E. (2009). Technology’s edge: The educational benefits of computer-aided instruction. American Economic. Cooper, H. Lindsay, J. J. Nye, B & Greathouse, S. (2007). Relationships between attitudes about homework, the amount of homework assigned and completed, and student achievement. Journal of Educational Psychology, 90, 70-83.
Cooper, H. Robinson, J & Patall, E. (2006). Does Homework Improve Academic Achievement? A Synthesis of Research, Review of Educational Research, 76(1), 1-62.
Horton, W. (2003) Effective TeChing Of Science. Edinburgh: Scottish Council for Research in Education.
Jaschik, S. (2010). Educause constituent groups online and face to face discussions on topics of interest. Retrieved from http://www.educause. edu
Jorj, Z. (2005). Instructional design and e-learning: Examining learners' perspective in Malaysian institutions of higher learning. Campus-Wide Information Systems, 26(1), P. 4-19.
Mayer, R. (2002). Multimedia learning. Cambridge University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 318 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 393 |