
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,189 |
تعداد مقالات | 10,227 |
تعداد مشاهده مقاله | 19,278,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,323,652 |
بررسی جایگاه مولفههای «فضای مجازی» در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی متوسطهی اول | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 5، آذر 1401، صفحه 47-58 اصل مقاله (407.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2023.66514.1064 | ||
نویسندگان | ||
حیدر اسماعیل پور* 1؛ آسیه شاهسون پور2 | ||
1استادیار گروه علومتربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسیارشد گروه علومتربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران و دبیر آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی محتوای درسی کتابهای مطالعات اجتماعی متوسطه اول نسبت به فضای مجازی و مؤلفههای آن میباشد. جامعهی آماری این تحقیق کتب مطالعات اجتماعی دورهی اول متوسطه و روش نمونه گیری به شیوه تمام شمار بود. در این تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده شد. واحد تحلیل در قسمت متن، پرسش و فعالیتها، بهصورت جملات موجود در متن کتاب درسی در نظر گرفته شدهاست و در قسمت تصاویر براساس شاخصهایی که در آن مورد اشاره قرار گرفته به واحدهایی تقسیم شده و مورد شمارش قرار میگیرد و بهمنظور پردازش دادههای جمع آوری شده آنتروپی شانون استفاده شد بر اساس این روش که به مدل جبرانی مشهور است. نتایج نشان داد در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره متوسطه اول، بهترتیب به مؤلفههای «مفید بودن» با ضریب اهمیت 258/0، «قصد استفادهشده» با ضریب اهمیت 227/0، «سازگاری» با ضریب اهمیت 215/0 و «سهولت استفادهشده» با ضریب اهمیت 183/0 بیشترین توجه و به مؤلفههای نگرش با ضریب اهمیت 062/0 و لذت درک شده با ضریب اهمیت 053/0 کمترین توجه مبذول شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
فضای مجازی؛ آموزش متوسطه؛ تحلیل محتوا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Position of "Virtual Space" Components in the First Secondary Social Studies Textbooks | ||
نویسندگان [English] | ||
haydar Esmailpor1؛ aseia shahsavanpor2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences (Philosophy and Islamic Education), Payam Noor University, Tehran, Iran. | ||
2Master's degree, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran and Secretary of Education | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to examine the content of social studies textbooks of the first secondary school in relation to virtual space and its components. The statistical population of this research was the social studies books of the first year of high school and the sampling method was the whole number method. Content analysis method was used in this research. The unit of analysis in the text section, questions and activities, is considered as sentences in the text of the textbook, and in the pictures section, it is divided into units and counted based on the indicators mentioned in it. And used to process the collected Shannon entropy data based on this method, known as the compensatory model. The results showed that in the textbooks of social studies of the first secondary school, the components of "usefulness" with a significance coefficient of 0.258, "intention used" with a significance coefficient of 0.227, and "compatibility" with a significance coefficient of / 215, respectively. 0 and "ease of use" with a coefficient of importance of 0.183 have received the most attention and the components of attitude with a coefficient of significance of 0.062 and perceived pleasure with a coefficient of significance of 0.053 have received the least attention. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cyberspace, Secondary Education, Content Analysis | ||
مراجع | ||
اکبری، ابوالقاسم؛ اکبری، مینا (1390). آسیب شناسی اجتماعی؛ تهران: انتشارات رشد و توسعه.
امامی ریزی، کبری (1395). "تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان"، دو ماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علومپزشکی، 9 (3)، 213-207.
امیر انتخابی، محمد، رضا رجبی، مهناز(1397). بررسی سواد رسانهای دانشجویان خراسان شمالی در جامعه اطلاعاتی، مجله جامعهشناسی مطالعات جوانان، شماره 7.
ایمان؛ م و نوشادی، م (1390). "تحلیل محتوای کیفی"، مجله پژوهش، سال سوم، شماره دوم، صص 44- 15
بازرگان، عباس و همکاران، (1378). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: نشر آگهی،
جلالی فراهانی، امیر حسین (1383). پیشگیری از جرائم رایانهای، مجله حقوقی دادگستری، شماره ۴۷.
پور کیوانی، امیر.(1392). بررسی سواد رسانهای دانشجویان خراسان شمالی در جامعه اطلاعاتی، مجله جامعهشناسی مطالعات جوانان، شماره 7.
زندوانیان، احمد؛ حیدری، مریم؛ باقری، ریحانه و فاطمه عطارزاده( 1392). "آسیبهای فضای مجازی بین دانش آموزان دختر"، مطالعات فرهنگ- ارتباطات، سال چهارم، شماره بیست و سوم، صص 216-195.
شکر بیگی، ع (1391). رسانه، زنان و مناسابات خانواده، نشست انجمن جامعه شناسی ایران.
صبوری خسرو شاهی، ح (1386). بررسی آسیبهای اجتماعی اینترنت، دبیرخانهی شورای عالی انقلاب فرهنگی.
ثنایی مهر، ع (1384). معنای فضای مجازی و ویژگیهای آن. تهران، انتشارات سمت، تهران
عراقچی، علی (1377). اینترنت: عرصهای جدید در تعامل فرهنگها، مجله سیاست خارجی، شماره ۲، سال دوازدهم
عریضی، و همکاران(1382). تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی بر اساس سازه انگیزه پیشرفت، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال دوم، شماره پنجم.
مراتی، عاطفه. 1387 جرم در فضای مجازی. آدرس سایت
www.http:// cyber - merati. persianblog.ir
Bell, G. (2001), "cyber psychology & behavior the mind over the web: the quest for the definition of a method for internet research", www.labstudentlunicatt.it
Dong T, Cheng N. Wu, Y. J (2014). A study of the social networking website service in digital content industries: the face book case in Taiwan. Comput hum behv. (30):708- 714.
Falahi A, Atif K, Elnaffar Y. (2010). International conference on green computing and communications. Proceedings of the IEEE/ACM international conference on cyber, physical and social computing.oct 30- Nov1.
Mac Artour, L, Lalco. (2005). Technique Paradise: The Urbanization of European Society in the Ninteenth Century (A. Lees, Eds.), Ragers Univ, Comdon and Pensilvania Univ, D. C. Health and Company, Massachusetts.
Eriksson John and Giacomello, Giampiero (2017). Cintent Analysis in the Digital age: Tools, Functions, and Implications for Security.University of Bologna.
https://www.researchgate.net/publication/300334588
Haneefa, K. Mohamed & Sumitha, E. (2011). Perception and Use of Social Networking Sites by the Students of Calicut University. Journal of Library & Information Technology, 4(31), 295-301.
Oswald, D & L. Baker (2010). Shyness and Online Social Networking Services, Journal of Social and Personal Relationships, 27 (7), 23-56.
Riva.G & Galimberti. C., (2003), " Towards cyber psychology: mind, cognition and society in internet age", www.vepsy.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 340 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 234 |